Hulda Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Man kan kalle det hva man vil. Poenget mitt var bare at 'vanntettfunksjonen' kan ivaretas uten å ha en gjennomføring i rustfritt stål. Yamaha 29, samme epoke, hadde vanntett skott. Det var en plate som delte båten i to. Om forpiggen ble fylt, skulle båten ikke synke. I teorien. Praksis ville nok være annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Tre slangen igjennom litt romslige hull, sentrer den med trepinner, og lim den med "sika" Dog er det neppe så kritisk med vanntetting mellom skott. Men det er greit å ha i bakhodet at kjerneved i slike skott må skjermes mot vatn. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
paxo Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Jeg har samme skott i Fjordcruiseren. De var forøvrig gjennomhullet med luftvarmeslanger av tidligere eier (og ble tettet av meg). Når jeg byttet motor, måtte jeg ha større eksosslange. Tre toms isteden for 2,5 toms. Da slangen går fra motorrom gjennom akterkabin og ut gjennom akterspeilet, måtte jeg gjennom ett av skottene (Jeg økte pga. lengden til fire toms). For å få det vanntett, trakk jeg slangen gjennom hullet, foret rundt med 3-4 trefliser og tettet med tech7. Når det var herdet, trakk jeg ut flisene og tettet resten med Tech7. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 nomen skrev for 21 timer siden: Hva er sylindervolumet på de to motorene? Er det likt, og den nye motoren opererer innen sammen turtallsområdet, skulle det gå og bruke samme eksos. Da er jo megden gass som skal ut lik. 2 motorer med samme volum og turtall kan ha vidt forskjellig fyllingsgrad og dermed forskjellig effekt. Og da blir nok gassvolumet temmelig forskjellig også. Og så er noen motorer mer vare for mottrykk enn andre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Ronald skrev for 19 timer siden: Tja, helt billig blir det vel ikke. Jeg trenger også ny gjennomføring mellom to skott (tror den er syrefast i dag), og ny eksospotte. Ny slange og ny syrefast skroggjennomføring tillegg, så da blir det fort noen lapper. Pluss en del ekstra hazzel med å komme til (demontering av ankervinsj, f.eks.) Det er en kostnad jeg ville tatt. Redusere eksostverrsnittet ut fra motoren er ikke gunstig. Som nevnt tidligere her også så er det jo ikke forholdet mellom diameterene på de to slangene som sier noe om forskjellen, det er arealet på tverrsnittet som betyr noe. Areal sammen med flow bestemmer mediets hastighet i røret. Når du reduserer arealet så mye vil du få en vesentlig økt strømningshastighet på eksos, vann og damp i røret, som igjen skaper et mottrykk for motoren. Jeg hadde ikke vært i tvil. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 ivar skrev for 2 timer siden: 2 motorer med samme volum og turtall kan ha vidt forskjellig fyllingsgrad og dermed forskjellig effekt. Og da blir nok gassvolumet temmelig forskjellig også. Og så er noen motorer mer vare for mottrykk enn andre Ok, men hvis turtall, effekt og volum er tilnærmet likt, og begge eller ingen har turbo. Da blir vel eksosmengden nokså lik? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 nomen skrev 4 minutter siden: Ok, men hvis turtall, effekt og volum er tilnærmet likt, og begge eller ingen har turbo. Da blir vel eksosmengden nokså lik? Så lenge du er på denne planeten så er det nok slik. Det går naturligvis an å strupe innsuget for å redusere effekt. Nokså søkt i denne sammenhengen, antar jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Det er vel en grunn til at Yanmar motoren har en eksos-stuss med en gitt diameter? Hvorfor i all verden gå ned på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 22.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 nomen skrev for 1 time siden: ... , og begge eller ingen har turbo. Da blir vel eksosmengden nokså lik? Den nye (Yanmar'n) har turbo, den gamle har ikke. Oliver skrev 57 minutter siden: Det er vel en grunn til at Yanmar motoren har en eksos-stuss med en gitt diameter? Hvorfor i all verden gå ned på denne? Det trodde jeg kom ganske godt fram? Det vil spare meg for tid og penger, derfor temaet er bragt opp. Men tid og penger er selvsagt ikke alt... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Lykke til! Håper du finner din beste løsning ved å veie opp mot hverandre de ulike løsninger og potensielle konsekvenser og oppsider! Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Du velger selv. Jeg mener dette har noe med sikkerhet å gjøre. Jeg liker å ha marginene på min side. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Ronald skrev for 2 timer siden: Men tid og penger er selvsagt ikke alt... Glimrende slagord, det skal jeg begynne å bruke Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bergen Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Oliver skrev for 4 timer siden: Det er vel en grunn til at Yanmar motoren har en eksos-stuss med en gitt diameter? Hvorfor i all verden gå ned på denne? Yanmar virker å gjøre dette for å standardisere komponenter. De bruker samme diameter på alle motorer fra 39-106 hk, så det er helt sikker noe margin på trådstarters motor. Men å finne ut hvor mye en kan strupe virker vanskelig. Jeg har samme diameter på min 39 hk, og kombinert med lengde på eksoslange medfører det at min lyddemper virker dårlig, og båten har en utpreget burp burp lyd fra eksos. Har lest om en med samme båt/motor som strupet ned eksos til 55mm, og dette gjorde at lyddemper fungerte mye bedre. Jeg ønsker å gjøre det samme, men vil ha Yanmars velsignelse før jeg gjør det. Har send Mail til Yanmar Norge uten at de følte for å svare. Følger derfor denne tråden nøye for å høre på saklige argument angående om det er ulemper med å redusere diameter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Det er vel også dette jeg undrer meg litt over @Bergen. Symaskinmotoren fra Yanmar på 2 litres volum har større dia ut av motoren enn min 6,2 liter, som kan yte borti 160 hk ved samme rpm som Yanmar'en. Naturligvis ekspanderer jeg eksosrørene vesentlig rett etter manifoldene. Men min overdådige dimensjonering har sin bakgrunn i at jeg fikk kjøpt noen lengder rør til 7 kroner kiloen. Men, som skrevet foran, er du usikker, følg instruksjonsboken. Eller sett på et manometer og sjekk eksotrykket mot fabrikantens spec. Jeg vet ikke om Yanmar oppgir noen tall for eksostrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 22.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 (redigert) Bergen skrev for 4 timer siden: Yanmar virker å gjøre dette for å standardisere komponenter. De bruker samme diameter på alle motorer fra 39-106 hk... Ja jeg har sett at samme dimensjon brukes på et par andre motorer også, så dette med standardisering, og dermed overdimensjonert i en del tilfeller, var noe som slo meg som en mulighet. Men du har kommet (mye) lenger enn meg når du har funnet ut at alle Yanmar sine motorer i området 39-106hk har 3". Veldig bra og nyttig! Da kan vi vel vi rimelig sikkert fastslå at det må være en del å gå på for motorene i nedre sjikt. Jeg vurderer også å spørre Yanmar Norge, men har tenkt at de ikke svarer på sånt (slik du opplever). Eller at de har standardsvar a-la "bruk det som er angitt". Kanskje importøren ikke har kompetanse på slike ting heller? Jeg har registrert meg hos Yanmar internasjonalt, hvor det påstås at man gir svar på bl.a. tekniske spørmål. Jeg vurderer å prøve der... Redigert 22.August.2020 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 (redigert) nomen skrev On 22.8.2020 at 14.55: Ok, men hvis turtall, effekt og volum er tilnærmet likt, og begge eller ingen har turbo. Da blir vel eksosmengden nokså lik? Joda, enig i det. Men dersom yanmaren har 75 hk så er det jo tett på 25% mer effekt enn i volvoen. .. det koker vel ned til det Bergen og Roald skriver, hvor mye er det å gå på.. Redigert 23.August.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ronald Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 En liten oppdatering. Jeg har lykkes med å registrere meg (og motor) på en webside med en form for kundeservice som Yanmar tilbyr. Det er en internasjonal side. Der skal det bl.a. kunne stilles tekniske spørsmål. Jeg er ikke 100% sikker på om dette er beregnet på vanlige sluttkunder (som meg), eller kun på forhandlere og andre typer partnere. Jeg har i alle fall fått stilt mitt spørsmål (et par dager siden), og sågar fått epost-beskjed om at henvendelsen er registrert og skal behandles etter hvert. Vel, vi får se om det skjer noe mer, men jeg har vel litt tvil... Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 24.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Da har jeg omsider - litt via "bakveier" - fått svar fra Yanmar. Kort oppsummert spurte jeg om evt. "fare" ved å trappe ned fra 3" til 2.25". Jeg begrunnet spørsmålet bl.a. ved at motorer i spekteret fra 39hk til 106hk hadde 3" alle sammen, og at det dermed kanskje var noe å gå på for de litt nede på skalaen. Jeg presiserte også at svaret ikke villle bli "brukt mot dem", dersom de mente at en nedtrapping var "innenfor". Dessverre fikk jeg vel et svar omtrent som jeg kunne vente, og jeg ble egentlig ikke så mye klokere enn jeg var. Her er svaret (sitat): "Det er jo aldri anbefalt at eksosdiameteren reduserer i forhold til hva motoren er levert med. Blir det for høyt mottrykk kan dette skade motoren. Men hvis du går for denne løsningen bør du måle mottrykket på full belastning, så du er sikker på at dette er innenfor anbefalingene fra Yanmar." Siden jeg ikke har kompetanse eller utstyr til å måle slikt mottrykk, og ei heller kjenner Yanmars anbefalinger på dette, ja så virker det nesten - tross alt - enklere å bytte slange og gjennomføringer. Dessuten er nåværene slange fra 1981, ergo er det kanskje uansett på tide å bytte denne ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2020 Link til dette innlegget Svart 24.September.2020 Jeg hadde vel gjort det samme som deg i din situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.