Komodo Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Jøss, ja den var slående lik! Litt underlig at den kun er festet nede på den måten, det blir jo et voldsomt moment på den bøylen. Skjønner jo at jeg kanskje fornærmet deg litt med tørkestativ-analogien, men det var altså ikke meningen. Det som skiller den på det siste bildet fra din er kanskje særlig at vindskjermen ser loddrett ut i sidene, dermed blir bøylen parallell med vindskjermen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 jeg tenker at en annen fordel med å lage bøylen slik at den er parallell med sidene på vindskjermen er at den tar mindre plass i båten - alltid kjekt med litt ekstra armslag feks når storfisken skal opp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
VegJoh Svart 24.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Komodo skrev 22 minutter siden: . Skjønner jo at jeg kanskje fornærmet deg litt med tørkestativ-analogien, men det var altså ikke meningen. Haha... nei på ingen måte, jeg tok humoren i den Grunnen til at jeg nevnte det, var at jeg kom innom en annonse på Finn.no med en slik Hobby 555 ifm. At jeg satt og lette etter et alternativ til moderskipet. Hadde ikke sett denne før. Visste ikke at Hobby boats hadde en slik modell. Jeg hadde jo en Hobby 445 for noen år siden. Den var jeg veldig fornøyd med forøvrig. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Grand Banks jr Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Godt arbeid og inspirerende tråd! Jeg tenkte også det samme vedrørende bøylen rundt vindskjermen. Blir mye moment på bøylen når den bare har feste nederst. Forskjellen på vindskjerm-bøylen du har laget og den på bildet du la inn, er at den siste har to festepunkter nede mens din har ett. Det blir jo derfor vesentlig mer vri-kraft på din patent enn på den båten i Finn-annonsen. Momentet blir fordelt over 15 cm ca på "Finn-båten", i stedet for bare nederst. (for festets del). Men samtidig, holder det så holder det Ser jeg burde lære meg sveising... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
VegJoh Svart 25.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Komodo skrev for 22 timer siden: Det som skiller den på det siste bildet fra din er kanskje særlig at vindskjermen ser loddrett ut i sidene, dermed blir bøylen parallell med vindskjermen. ivar skrev for 22 timer siden: jeg tenker at en annen fordel med å lage bøylen slik at den er parallell med sidene på vindskjermen er at den tar mindre plass i båten Dere har helt klart et poeng her, begge to. Jeg tror imidlertid jeg tar "grunn-designet" bestå av bekvemlighetshensyn Det som jeg må gjøre noe mer der bekymringene dere har reist rundt hvor solid festet den er. Grand Banks jr skrev for 21 timer siden: Blir mye moment på bøylen når den bare har feste nederst. Komodo skrev for 22 timer siden: Mulig at dette tørkestativet er solid nok, men det vanlige her er vel å forankre i vindskjermen i toppen i tillegg? Det blir i tilfelle gjort med en liten platebit som sveises i underkant av det øvre røret og skrus i vindskjermen med en M5 eller M6 skrue med mutter. Å skru fast øverste del i vindskjermen er jeg usikker på om jeg ønsker. Den begynner å bli noen år og er usikker på hvor sprø den er. Hele hensikten med bøylen var å "skjerme" vindskjermen for belastning. Jeg har tenkt på følgende muligheter for å forsterke den: Slik som Grand Banks jr foreslår: Grand Banks jr skrev for 21 timer siden: Forskjellen på vindskjerm-bøylen du har laget og den på bildet du la inn, er at den siste har to festepunkter nede mens din har ett Eller slik, som jeg har sett noen ha: Alternativt med to vertikale stag, slik som f.eks Cap båtene: Den som kanskje frister meg mest er et slikt design med et ekstra feste foran og en bøyle lavt foran vindskjermen: Hva tenker ekspertene ? (Et blir uansett ikke noe som jeg rekker å gjøre med det første) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
tilplan Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Vil det sitte folk på plassen foran skjermen? I så fall er det jo greit å vurdere om det kan være greit å holde seg i og noe en unngår å slå seg i. Alle forslagene vil være en god forsterkning av innfestingen. Du kan jo legge noen striper maskeringstape der du ser for deg vertikale stag, for å se om plasseringen er forstyrrende. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Jeg er ingen ekspert, bare så det er sagt. Bare kommer med innspill om det jeg tenker. For alt jeg vet kan det hende at din løsning fungerer godt nok. Kanskje det er nok støtte i glassfiberen der de er festet... Alle dine skisserte modifikasjoner vil redusere stresset på glassfiberen og fordele dette over større flater. En annen løsning som kan være ganske "usynlig" er å kanskje lage til en metallplate som legges på innsiden av styrekonsollen som de tre boltene går igjennom. Hvis denne har litt tykkelse så vil jo da metallplaten ta mot vrikreftene og fordele dem utover større del av glassfiberen. Kanskje festet med tre gjennomgående bolter lengre nede. Det vil være mindre sterkt enn en sveis, men kanskje godt nok og ganske usynlig? Jeg tok bare utgangspunkt i siste bilde du la inn. Du kan evt se bort fra din egen røde strektegning. Igjen bare et innspill. Ingen ekspertuttalelse Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Jeg er heller ingen ekspert, men jeg ville gått for løsningen under. Ville nok også forlenget den 10cm mer enn den røde streken. VegJoh skrev for 6 timer siden: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
salming Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 11 hours ago, Grand Banks jr said: Jeg er ingen ekspert, bare så det er sagt. Bare kommer med innspill om det jeg tenker. For alt jeg vet kan det hende at din løsning fungerer godt nok. Kanskje det er nok støtte i glassfiberen der de er festet... Alle dine skisserte modifikasjoner vil redusere stresset på glassfiberen og fordele dette over større flater. En annen løsning som kan være ganske "usynlig" er å kanskje lage til en metallplate som legges på innsiden av styrekonsollen som de tre boltene går igjennom. Hvis denne har litt tykkelse så vil jo da metallplaten ta mot vrikreftene og fordele dem utover større del av glassfiberen. Kanskje festet med tre gjennomgående bolter lengre nede. Det vil være mindre sterkt enn en sveis, men kanskje godt nok og ganske usynlig? Jeg tok bare utgangspunkt i siste bilde du la inn. Du kan evt se bort fra din egen røde strektegning. Igjen bare et innspill. Ingen ekspertuttalelse Väldigt smart idé ? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Grand Banks jr skrev On 25.8.2020 at 11.22: En annen løsning som kan være ganske "usynlig" er å kanskje lage til en metallplate som legges på innsiden av styrekonsollen som de tre boltene går igjennom. Komodo skrev On 25.8.2020 at 15.39: jeg ville gått for løsningen under. Ville nok også forlenget den 10cm mer enn den røde streken. Takk for innspill Jeg kommer til å gå for denne løsningen, med @Grand Banks jr forslag med en "hel" plate på innsiden som forankrer begge festepunktene. Da vil jeg også i vareta at det ikke kommer i veien for de som evt. skal sitte foran, slik som @tilplan nevner. Det blir uansett ikke før båten skal opp når det nærmer seg jul Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 (redigert) VegJoh skrev On 22.8.2020 at 10.13: Det hadde fylt seg opp litt vann i skoget over tid mens båten lå på land. Mest sannsynlig er det vann som kommer inn via gjennomføringer når det regner. Problemet her er at det er problematisk å få tømt når båten ligger på vannet. Så ideen om en bilge-pumpe ble vekket. Hadde nesten glemt en annen oppdatering som er gjort på denne båten også, og som jeg nevnte i en tidligere post. Ifm at jeg så at den fylt seg litt innvendig med regnvann i kjølsvinet over tid (dette er jo en selvlensende båt i utgangspunktet). Ville jeg installere en bilge pumpe. (Vannet som kommer inn er minimalt, så dette er strengt talt ikke noe problem, men jeg hadde en liggende etter bytte i moderskipet, så utgiftene ble ikke så store) Jeg kjøpte 2 luker på biltema og skjærte ut et hull i dørken nede i luka/sitteposisjonen bak. Normalt står bensintanken her, men den er fjernet for å ta bilde. Så skjærte jeg hull litt lengre oppe i brønnen på styrbord side. Dette måtte jeg gjøre for å få trekt kabler og slanger, men også for å komme til på innsiden av skroget, der jeg skulle montere skroggjennomføringen for vannet som skulle pumpes ut. (Begge lukene er synlig på bildet her) Så boret jeg ut hull for vannavløpet. Og satte i skroggjennomføring, og koblet det elektriske og slanger. Nå hadde jeg også bilge-pumpe i redneck-raceren. Etter inspirasjon fra Dracoen til @Komodo, så har jeg også planer om å lage et sjøvannsinntak og koble til en elektrisk-vannpumpe slik at jeg kan spyle dekk etc. etter fiske og teiner. Redigert 26.August.2020 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 1.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Fikk tak i denne billig på finn.no Planen er å kappe den opp og sveise den sammen igjen så den passer i brønnen her over luka. Så, det som må modifiseres på tanken er: - størrelsen -sette på en fyllestuss med stenging/tanklokk -lufting -mannlokk -skvalpeskott (Hvis det er behov, her har jeg liten erfaring) -giver til bensinmåler. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 1.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Har også fått montert et par stangholder på targabøylen. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Imponerende pimping av jolla @VegJoh Når det gjelder tank så har jeg en halvferdig stående på trevet i garasjen. Legg ut målene du skal ha, kanskje den jeg har er nærmere? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 3.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Komodo skrev On 1.9.2020 at 23.46: Når det gjelder tank så har jeg en halvferdig stående på trevet i garasjen. Legg ut målene du skal ha, kanskje den jeg har er nærmere? Det er jo veldig interessant. Skal se om jeg får tatt meg en tur ned i båten og målt over helgen. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.