Jump to content

Bør jeg kreve bergelønn?

Avaleon

Recommended Posts

Hey båtfolk!

Var ute for en hendelse nå på fredag. Hørte en melding over VHF om at en snekke hadde gått på grunn i nærheten av der hvor vi har oppdrettslokalitet. Jeg tok kontakt med kystradioen, og det viste seg at vi var nærmeste båt(som hadde fått med seg hendelsen iallefall). 

Vi slapp det vi hadde i hendene og begynte å gå mot posisjonen som ble oppgitt. Etter en halv times tid, fikk vi øye på ej tre snekke, som lå midt oppå et skjær omgitt av grunner i alle kanter. Vi bestemte oss for å prøve å komme oss til ham, for å høre om alt sto greit til. Fikk etterhvert kontakt med mannen, som var alene i båten, og ble enige om å prøve å dra ham av skjæret han sto på. Var en 27fots tresnekke. Med litt knot, så fikk vi dradd ham av skjæret, båten hans holdt seg flytende, og kunne gå for egen maskin. Vi ble enige om at vi skulle følge han til havn ved vår landbase, da vi var usikre på tilstanden til snekka.

Denne turen tok ca 2,5 timer, da snekka holdt i underkant av 4 knop. 

Vi fikk ham trygt til havn, og jeg hadde en litt underlig samtale med mannen. Jeg lurte jo naturligvis om han hadde kartplotter ombord i snekka, og fikk til svar på skikkelig nordlandsk. "Æ har GPS!!" 

Han kunne også fortelle at dersom det var snakk om bergerlønn, så måtte jeg ta det med redningstjenesten eller forsikringen hans.

Kan også legge til at det var 12-14ms fra sør-vest under bergingsoperasjonen, og jeg hadde med meg en ekstremt stressa lærling?

Jeg hadde i utgangspunktet håpt på en takk fra vedkommende, men han fikk meg da inn på tanken på Bergelønn. 

Er det umoralsk av meg å kreve dette? Er jo i utgangspunktet bra belønning og hjelpe.. 

Jeg hadde jo ikke andre utlegg enn tiden jeg brukte på operasjonen. Og selvfølgelig ble samboern grinete og lærlingen gikk glipp av fredagstacoen. ?

Beklager for skrivefeil og kansje til og med feilplassert innlegg. Tror kansje aldri jeg har postet noe på et forum noen gang.?

Noen som mener noe om saken? 

Du skriver fint, og det passer nok :)
Ville redigert tittel til noe mer beskrivende. Som "Er det passende å kreve finnerlønn".

Ellers synes jeg du jobbet godt. Her burde det vanke vin til både deg og lærlingen. (Og kanskje en ekstra øl til hver av dere, for å gjøre sambo oppgitt og å misse fredagstaco? ;)

Håpløs oppførsel fra han fyren... Mulig forsikringsselskapet har noe å si.

Redigert av Havelle (see edit history)

Her er det så langt jeg kan se på plass med bergningslønn, du har jo reddet verdier.

Ta kontakt med hans forsikringsselskap og frem ett krav om bergningslønn.

Er klart man skal hjelpe, men man bør også få dekt sine utgifter, det er på ingen måte umoralsk.

I dette tilfellet har du spart ett forsikringsselskap for flere tusen, kanskje titusener av kroner, noen prosenter av disse bør du få kloa i?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Vanlig valuta for hjelp til sjøs er minimum et par flasker med noe brunt i...

Personlig hadde jeg i det minste tilbydt meg å umiddelbart dekke alle utgifter pluss en påskjønning om jeg hadde fått assistanse til sjøs.

Men når han utviser så lite takknemlighet som i ditt tilfelle, er det kanskje passelig å kreve en skikkelig bergingslønn i stedet.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Enig med de som svarer over her! Selv hadde jeg nok ikke forlangt å få betalt for jobben (selv om det selvsagt også hadde vært på sin plass), men jeg kan ikke skjønne annet enn at du har hatt litt utgifter til drivstoff på denne operasjonen. Kjipt å få ei flaske vin til en hundrelapp som takk for hjelpen, og så har du brent diesel for 600 kroner ...

I prinsippet synes jeg at vi båtfolk skal holde oss for gode til å kreve bergingslønn når vi bistår hverandre i krevende situasjoner. 

Så kan det være unntak der vi påfører egen båt skader i forsøk på å hjelpe andre, eller som her hvor den bergede utviser manglende forståelse og takknemlighet for den hjelpen han har fått. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

@Avaleon Er det riktig forstått at du/dere var på jobb på et oppdrettsanlegg og at dere brukte oppdrettsfirmaets båt? Hvis dette er tilfelle synes jeg den flotte innsatsen dere gjorde skal gå på oppdrettsfirmaets konto for samfunnsansvar. 

For øvrig synes jeg det var riktig av den uheldige å henvise til forsikringsselskapet angående bergingslønn. Som forsikringstaker skal man være forsiktig med å ta på seg ansvar for kostnader, om det viser seg at kostnaden ikke dekkes av forsikringen risikerer man å måtte betale fra egen lomme. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det finnes to måter å løse det på:

Et enkelt og høflig oppgjør der og da, i form av en cognagflaske og/eller en passelig sum for tort og svie. Takk for hjelpen og saken er ute av verden. Neste gang kan det være du selv som trenger assistanse.

Eller man kan involvere forsikringsselskap, papirmøller og større beløp.

Tenker sistnevnte passer best om det oppstår skader eller større utgifter i forbindelse med bergingen. Eller om den bergede ikke viser takknemlighet for at hen nettopp har fått viktig hjelp fra tilfeldige privatpersoner.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Lazyjack skrev 1 time siden:

I prinsippet synes jeg at vi båtfolk skal holde oss for gode til å kreve bergingslønn når vi bistår hverandre i krevende situasjoner. 

Uthevet ett viktig poeng fra Lazyjack.

Man hjelper hverandre så godt man kan og innefor rimelighetens grenser, og forventer ikke mer en ett takk, og kanskje en ankerdram.

Men i det øyeblikket man har spart et forsikringsselskap for store erstatningssummer ved å bruke mye av sin tid og ressurser, da krever jeg penger.

Jobber da ikke dugnad for store AS med milliardomsetning!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg hadde meldt inne et krav til Forsikringsselskapet hans. Ikke basert på verdien av båten, men medgått tid, fuel og risikotillegg (vind/sjø)

Du sparte selskapet hans for mye utgifter

Det handler ikke om at man ikke skal være hyggelig og grei og hjelpe hverandre på sjøen, i skogen eller på fjellet. Det sier seg selv for de fleste av oss. 

Jeg gjorde redda en båt fra fjæresteinene for noen år siden. Han jeg redda var supergrei og ville ordne opp ettersom jeg fikk noen utgifter på min motor som gikk varm i basketaket. Vi ble enige om først å gå på selskapet hans og de punga ut uten å mokke rep av min motor samt 10-12 båtpenger i bergningslønn. Altså det kravet jeg fremmet basert på innsats, risiko og arbeid med å fixe motoren min igjen 

Redigert av fleggis (see edit history)

Hadde du beveget deg inn i det området under rådende forhold med mindre det var gått ut melding via VHF/redningssentralen om grunnstøting? 
Du satte egen båt og mannskap i fare(om enn kalkulert) ved å respondere og gå inn i urent farvann for å redde havarert båt og uvisst antall mennesker. 
Er krav om bergingslønn til vedkommendes selskap ser jeg som helt uproblematisk og forretningsmessig. Forsikringsselskaper driver forretning, ikke vits å blande inn masse følelser. Hadde det vært jeg som hadde blitt berget hadde jeg nok spandert en flaske eller to som en hyggelig Og takknemlig gest fra meg privat, men hadde samtidig forventet at mitt selskap hadde kompansert bergingsmannskapet Iht gjeldende regler. Det er det jeg betaler de for. Igjen, ren forretning. 

Jeg forstår det slik at dere var på jobb/ankom havaristen i arbeidsbåten til oppdrettsanlegget? Var dette kanskje også en relativt stor båt?

I såfall tror jeg mannens oppførsel med henvisning til forsikringsselskapet var pga han selvfølgelig så hvor dere kom fra/jobbet for, og nærmest ikke turte spørre hva dere skulle ha mtp på de pengesummene som er i omløp i den bransjen...
Å tilby en flaske brunt var kanskje heller ikke så aktuellt av samme årsak da han kanskje var redd for å blir ledd i ansiktet, å fått beskjed at slikt tar ikke vi betalt da det er strengt forbudt i henhold til reglementet og alle godtgjørelser må gå via hovedkontoret og gud vet hva.

Takket burde han selvfølgelig uansett gjort! Men det kan hende han bare var litt oppskaket pga hendelsen å rett og slett glemte dette.

Redigert av PolarLi (see edit history)

Her var det mange gode svar gitt. Jeg kunne egentlig tenkt meg å svart på de fleste. Men jeg prøver meg på noen iallefall.

Tom Rør skrev for 7 timer siden:

Det var vel han selv som hadde bedt om hjelp?

Merkelig adferd. Sjekk med selskapet hans

Det var han som hadde bedt om hjelp ja. Vi overhørte tilfeldigvis en samtale mellom kystradioen og en annen båt som var på vei til å hjelpe. Heldigvis var vi nærmere enn de, og rakk oss til ham før det hadde blitt for grunt.

nomen skrev for 7 timer siden:

Her er det så langt jeg kan se på plass med bergningslønn, du har jo reddet verdier.

Jeg er ganske sikker på, at dersom ikke båten hadde blitt dradd av skjæret når det ble gjort, så hadde han hatt massevis av opptenningsved.

S/Y Emma skrev for 7 timer siden:

Vanlig valuta for hjelp til sjøs er minimum et par flasker med noe brunt i...

Personlig hadde jeg i det minste tilbydt meg å umiddelbart dekke alle utgifter pluss en påskjønning om jeg hadde fått assistanse til sjøs.

Men når han utviser så lite takknemlighet som i ditt tilfelle, er det kanskje passelig å kreve en skikkelig bergingslønn i stedet.

Det er det med lite takknemlighet som gnager så fælt.. Folk som blir berget fra havsnød er da som regel svært lykkelige?

Komodo skrev for 7 timer siden:

Enig med de som svarer over her! Selv hadde jeg nok ikke forlangt å få betalt for jobben (selv om det selvsagt også hadde vært på sin plass), men jeg kan ikke skjønne annet enn at du har hatt litt utgifter til drivstoff på denne operasjonen. Kjipt å få ei flaske vin til en hundrelapp som takk for hjelpen, og så har du brent diesel for 600 kroner ...

Jeg har heldigvis ikke hatt noen personlige utgifter på denne jobben, da drivstoff, tauverk og slik som er brukt er "sponset" av arbeidsgiveren min. 

Lazyjack skrev for 7 timer siden:

I prinsippet synes jeg at vi båtfolk skal holde oss for gode til å kreve bergingslønn når vi bistår hverandre i krevende situasjoner. 

Så kan det være unntak der vi påfører egen båt skader i forsøk på å hjelpe andre, eller som her hvor den bergede utviser manglende forståelse og takknemlighet for den hjelpen han har fått. 

Dette er jeg forsåvidt enig i. Er jo stor belønning bare i å hjelpe.

Brigg skrev for 6 timer siden:

@Avaleon Er det riktig forstått at du/dere var på jobb på et oppdrettsanlegg og at dere brukte oppdrettsfirmaets båt? Hvis dette er tilfelle synes jeg den flotte innsatsen dere gjorde skal gå på oppdrettsfirmaets konto for samfunnsansvar. 

For øvrig synes jeg det var riktig av den uheldige å henvise til forsikringsselskapet angående bergingslønn. Som forsikringstaker skal man være forsiktig med å ta på seg ansvar for kostnader, om det viser seg at kostnaden ikke dekkes av forsikringen risikerer man å måtte betale fra egen lomme. 

Vi holdt på å pakke sammen for dagen når vi fanget opp meldingen fra kystradioen. Ordinær arbeidstid var vell ferdig omtrent når vi ankom havaristen. Hele operasjonen tok rundt 5 timer. 

Jeg ble jo overasket av at han begynte å snakke om bergingslønn, da jeg kom bort for å spørre om alt står bra til med han og båten.

fleggis skrev for 5 timer siden:

Jeg hadde meldt inne et krav til Forsikringsselskapet hans. Ikke basert på verdien av båten, men medgått tid, fuel og risikotillegg (vind/sjø)

Jeg gjorde redda en båt fra fjæresteinene for noen år siden. Han jeg redda var supergrei og ville ordne opp ettersom jeg fikk noen utgifter på min motor som gikk varm i basketaket. Vi ble enige om først å gå på selskapet hans og de punga ut uten å mokke rep av min motor samt 10-12 båtpenger i bergningslønn. Altså det kravet jeg fremmet basert på innsats, risiko og arbeid med å fixe motoren min igjen 

Har tenkt litt på akkurat dette. Om jeg kan se på det som jobb, og ta betalt deretter, men jeg har altså ikke kommet fram til noe enda.

Kjempefint at det ordna seg for deg i din bergingsoperasjon :)

Honduras skrev for 4 timer siden:

Hadde du beveget deg inn i det området under rådende forhold med mindre det var gått ut melding via VHF/redningssentralen om grunnstøting? 
Du satte egen båt og mannskap i fare(om enn kalkulert) ved å respondere og gå inn i urent farvann for å redde havarert båt og uvisst antall mennesker. 
Er krav om bergingslønn til vedkommendes selskap ser jeg som helt uproblematisk og forretningsmessig. Forsikringsselskaper driver forretning, ikke vits å blande inn masse følelser. Hadde det vært jeg som hadde blitt berget hadde jeg nok spandert en flaske eller to som en hyggelig Og takknemlig gest fra meg privat, men hadde samtidig forventet at mitt selskap hadde kompansert bergingsmannskapet Iht gjeldende regler. Det er det jeg betaler de for. Igjen, ren forretning. 

Hadde aldri i verden gått dit, dersom jeg ikke har sett det som høyst nødvendig. Er et forholdsvis dårlig sted å være dersom man går båt ;)

PolarLi skrev 52 minutter siden:

Jeg forstår det slik at dere var på jobb/ankom havaristen i arbeidsbåten til oppdrettsanlegget? Var dette kanskje også en relativt stor båt?

I såfall tror jeg mannens oppførsel med henvisning til forsikringsselskapet var pga han selvfølgelig så hvor dere kom fra/jobbet for, og nærmest ikke turte spørre hva dere skulle ha mtp på de pengesummene som er i omløp i den bransjen...
Å tilby en flaske brunt var kanskje heller ikke så aktuellt av samme årsak da han kanskje var redd for å blir ledd i ansiktet, å fått beskjed at slikt tar ikke vi betalt da det er strengt forbudt i henhold til reglementet og alle godtgjørelser må gå via hovedkontoret og gud vet hva.

Takket burde han selvfølgelig uansett gjort! Men det kan hende han bare var litt oppskaket pga hendelsen å rett og slett glemte dette.

Det er faktisk en vinkling jeg ikke har tenkt på før. Er jo en relativt stor oppdretts katamaran, så her er du kanskje inne på noe.

Han ble jo tilbudt havn for natten, ved vår landbase, så jeg var så heldig og få treffe på ham dagen derpå også. Båten er kanskje stor, men jeg er forholdsvis ung og kanskje under gjennomsnittet skummel og prate med ;)

Takker for alle svar folkens. Har prøvd å svart på det meste, så dette blir nok en masete lang post. Det er hyggelig at folk engasjerer seg og kommer med sine synspunkt :)

Egentlig er det bare hyggelig å få *noe* i påskjønnelse, iaf en skikkelig takk, folk som forventer slep som tar flere timer, burde også imho tilby noe mer. 

De siste 10 jeg har hjulpet, har bare 1 takket og vært superhappy (2 unge gutter) og 1  tilbudt noe (28-30 fot lukka båt som veide noe helt =!#(¤%)#!(¤% mye), ble da tilbudt å vippse noen hundringser i bensin, med motoriseringen jeg har, og det at jeg brukte mange timer på slepet, var det greit minusprosjekt og egentlig mer en fornærmelse enn påskjønnelse. Gutta satt på dekk og drakk under slepet, istedenfor å gidde å følge med på ror...... 

Redigert av andersb (see edit history)

Hei.

Jeg gjorde noe lignende rundt påske når jeg var på jobb.

Mailet et oppsett på hvor lang tid dette tok fra vi droppet fortøyninger og spyleutstyr i sjøen for å komme fort avgårde og fram til dykkerene var i arbeid igjen under vann.

Ventetid for lekter, ekstra overtid på kvelden mm ble endel kroner.

Ga valget mellom å dekke alle firmautgiftene pluss noen kroner samt avstå fra å kreve egenandel av forsikringstaker eller at bedriften min gjorde krav på bergelønn.

Hyggelig takk fra selskapet og pengene på konto neste dag.

Selskapene er redd for å utbetale noe som kalles bergelønn da det kan medføre at flere krever dette.

Assistanse er helt greit.

Hvis det blir slik finnes det en fordelingsnøkkel mellom reder og mannskap for berging slik at det blir litt på deg også.

Mons

mons skrev 14 minutter siden:

Hei.

Jeg gjorde noe lignende rundt påske når jeg var på jobb.

Mailet et oppsett på hvor lang tid dette tok fra vi droppet fortøyninger og spyleutstyr i sjøen for å komme fort avgårde og fram til dykkerene var i arbeid igjen under vann.

Ventetid for lekter, ekstra overtid på kvelden mm ble endel kroner.

Ga valget mellom å dekke alle firmautgiftene pluss noen kroner samt avstå fra å kreve egenandel av forsikringstaker eller at bedriften min gjorde krav på bergelønn.

Hyggelig takk fra selskapet og pengene på konto neste dag.

Å fakturere det som en jobb er vell også en mulig løsning ja Mons. Takker for svar :)

Du kan, men iom at du ikke har hatt personlige utgifter så ville jeg latt det gå. Blir litt hevngjærring å gjøre det fordi gubben var utakknemlig. Ville hevet meg over det og latt det fare. Som de sier i utlandet "when someone goes low, you go high" ;-) Tradisjonen med å hjelpe hverandre på sjøen uten å forvente noe tilbake er så verdifull at vi bør strekke oss for å bevare den. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...