Avaleon Svart 23.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Hper skrev 6 minutter siden: Du kan, men iom at du ikke har hatt personlige utgifter så ville jeg latt det gå. Blir litt hevngjærring å gjøre det fordi gubben var utakknemlig. Ville hevet meg over det og latt det fare. Som de sier i utlandet "when someone goes low, you go high" ;-) Tradisjonen med å hjelpe hverandre på sjøen uten å forvente noe tilbake er så verdifull at vi bør strekke oss for å bevare den. Sant det Hper ? Jeg har sendt en henvendelse til redningsselskapet jeg, i forhold til hva man skal gjøre. Er ikke slik at jeg vil hevne meg på havaristen altså. Men har også et ønske om at han forstår hvilken situasjon han har vært opp i, og at han farer trygt på sjøen. Fikk et mildt sagt dårlig inntrykk, og er nok redd det er flere som blir nødd til å berge ham. Han skulle faktisk til Tromsø med snekka si. Den marset på rundt 3,9 knop ? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Dette handler vel mer om at arbeidsgiver er påført både risiko og direkte utgifter. Kan ikke se noen som helst grunn til at arbeidsgiver ikke skal fakturere utgiftene til forsikringsselskapet som fikk gjort en god jobb og sparte mange penger. Loven påbød å hjelpe, men å bruke/risikere arbeidsgivers utstyr uten at arbeidsgiver får fakturere for dette er nesten tyveri. Hvorfor i all verden skal redere sponse forsikringsselskaper? Er ikke ofte forsikringsselskapene sponser andre bedrifter? Legg også merke til at jeg - i gammel tradisjon med å ikke ta betalt av nødstedt for å hjelpe - ikke anbefalte at havarist skulle betale egenandel. Sitér dette innlegget Mons Link to post
.Olsen Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Forstår at du ikke vil "hevne" deg :-). Om en ser litt stort på det så fikk du vist god sjømannskap og redning i praksis til lærlingen. Du viste at du tar ansvar og gjennomfører langt utover det en kan forvente både til lærling og arbeidsgiver. De som kjenner deg og får høre historien gir deg pluss i boka. Og drøftinga her inne ble veldig bra, også et pluss i boka. Ikke minst så redda gubben snekka si, og kan også hende gubben redda helsa og livet, hvem vet? Samlet sett får du uansett et stort pluss i boka, og alle var tjent med det du gjorde. Jeg ser store gevinster her... om ikke akkurat "belønning", men skit. Det ble bra greier. Tenk om gubben lærte noe også... men det er kanskje å strekke det langt ------ Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 23.August.2020 Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 mons skrev 34 minutter siden: Dette handler vel mer om at arbeidsgiver er påført både risiko og direkte utgifter. Kan ikke se noen som helst grunn til at arbeidsgiver ikke skal fakturere utgiftene til forsikringsselskapet som fikk gjort en god jobb og sparte mange penger. Det er jeg helt enig i. Men om arbeidsgiver ikke bryr seg så... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 At TS har gjort en god gjerning og lært seg, lærilingen og kanskje han med snekka noe o.s.v er det ingen tvil om, at det å kreve bergningslønn i etterkant på noen måte skal gjøre gjerningen "mindre god" forstår jeg ikke. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Knallipadden Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 (redigert) Jeg har berget flere båter og har aldri tenkt på bergelønn en gang, men det er opp til den enkelte å vurdere hva man vil gjøre. I dette tilfellet er det sannsynlig forsikringsselskapet til mannen — ikke mannen som får regningen, så det er spørs om han lærer noe som helst av det. Hvis du var på jobb er jeg usikker på om du kan kreve noe personlig. Kanskje det er firmaet du jobber i som eventuelt må kreve bergelønn. Jeg er riktig nok ikke jurist... Ut i fra det jeg har lest og erfart er bergelønn ikke noe man blir rik på uansett i slike tilfeller, og den dekker ikke alltid utgiftene man har. Jeg tenker det er bedre å være snill og hjelpe andre, og håpe at andre er like grei hvis man selv trenger hjelp en dag. Man har riktig nok plikt til å hjelpe, men det er ikke alle som er like flink til å bistå når det trengs. Jeg hører stadig om båter som bare kjører forbi når folk trenger hjelp for eksempel. Redigert 24.August.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Generelt vil jeg si at jeg gjerne vil hjelpe de som trenger det når jeg er i nærheten og kan bidra med noe. Alle skal herved vite at jeg ikke vil kreve betaling for det. Det er heller ikke alle små båter og gamle snekker som seiler rundt med kaskoforsikring. Det fins folk på sjøen som ikke nødvendigvis har råd til flere flasker Cognac, så det er trasig at noen syns en flaske vin er kjipt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 paxo skrev 1 time siden: Det fins folk på sjøen som ikke nødvendigvis har råd til flere flasker Cognac, så det er trasig at noen syns en flaske vin er kjipt. Regner med at du siktet til meg nå. I så tilfelle framholder jeg at det er kjipt å få ei flaske vin som belønning for en hel dags jobb som har kostet mange hundre kroner i bare dieselutgifter. Da synes jeg det er mer rimelig å få erstattet kostnader til diesel osv. enn ei flaske vin. Lønn for jobben skrev jeg jo også at jeg ikke ville forventet å få i en slik situasjon. Tror de fleste som ferdes på sjøen klarer å erstatte dieselkostnaden til de som trår til og hjelper en havarist. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
.Olsen Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 nomen skrev for 3 timer siden: At TS har gjort en god gjerning og lært seg, lærilingen og kanskje han med snekka noe o.s.v er det ingen tvil om, at det å kreve bergningslønn i etterkant på noen måte skal gjøre gjerningen "mindre god" forstår jeg ikke. I akkurat dette tilfellet, hvor en brukte arbeidsgivers utstyr og mannskap for å gjøre jobben som en forsikring skal organisere og dekke, er det helt riktig å få utgifter dekket, hvis arbeidsgiver mener det er bryet verdt. På privaten blir det noe av det samme syns jeg, men der er det mange snubletråder. Noen seiler uten forsikring, andre vil uansett ikke ha råd til å dekke noe som helst, en redning kan skje uten særlig bry eller utgifter, eller stikk motsatt. Det må nesten bli en vurdering fra gang til gang hvordan en skal løse det i etterkant. Uansett, i det øyeblikket det sprer seg en praksis hvor båtfolket vet at de kan få krav om bergingslønn osv hvis de ber om hjelp så er vi på vei ett sted vi ikke ønsker å komme. ------- Jeg er 100% for at ting skal gjøres "formelt" gjennom forsikringsselskaper osv i stedet for "oppgjør på brygga" med brennevin, fiskekaker, vipps, krangling og uenighet, eller hva det nå måtte være.... Og egentlig mener jeg det er enten eller, enten gjør en det "free of charge", eller så tar en det formelt. Syns ikke brennevin, fiskekaker og vipps på brygga er noe å drive med. Ett ordentlig takk bør absolutt holde. Dvs, klart en kan be om å få dekket dieselutgifter og tilsvarende. Men selve "takket" bør være nok i seg selv, det trenger ikke å bade i brennevin eller suppleres med fiskekaker og sjokolade. På "småredninger" bør et ordentlig takk holde. Om det påløper utgifter, risiko og større tidsbruk utover det en bør forvente så bør en ta det formelt gjennom forsikringen. Og det må bli en vurdering fra gang til gang, umulig å bli generell på dette utover at jeg syns "vi" bør unngå å komme dit at det blir standard å kreve bergningslønn når vi hjelper andre. Jeg syns vi bør strekke oss langt for å unngå at det blir praksisen. Er ikke mulig å gi noe riktig-galt svar på dette, det blir en vurdering fra gang til gang. Skjønner godt at TS reiser spørsmålet etter sin opplevelse. Litt ydmykhet og ett ordentlig takk fra gubben så hadde kanskje hele greia vært en ikke- sak? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Hper skrev 12 minutter siden: Litt ydmykhet og ett ordentlig takk fra gubben så hadde kanskje hele greia vært en ikke- sak? Absolutt! Ikke misforstå, jeg er for å hjelpe "vanlige folk" uten å få lønn,betaling, men ikke milliardkonsern som forsikringsselskaper, der går det ett skille i mine øyne. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
.Olsen Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 nomen skrev for 1 time siden: Absolutt! Ikke misforstå, jeg er for å hjelpe "vanlige folk" uten å få lønn,betaling, men ikke milliardkonsern som forsikringsselskaper, der går det ett skille i mine øyne. Tro om en kan gå til eget forsikringsselskap hvis en får utgifter/skader i forbindelse med redning og så tar selskapet det videre mot evt "motpart", være seg annet selskap eller privatperson? ----------- Syns det stadig dukker opp tråder om folk som signaliserer at de trenger hjelp på sjøen som opplever at veldig mange går forbi. Kan være mange grunner til at noen gruer seg for å hjelpe. Når en da også leser om folk i nød som får skader på egen båt ved redning og "går etter" de som reddet båten... Vanskelig dette... noen tør ikke å hjelpe av redsel for å bli ansvarlig for skader på båten som reddes. De som er i nød vil ikke ha hjelp av redsel for å måtte betale bergingslønn. Da begynner det å bli vanskelig ;-) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Komodo skrev for 2 timer siden: det er kjipt å få ei flaske vin som belønning for en hel dags jobb Jeg ser ikke på det å hjelpe folk i vanskeligheter som jobb. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Hper skrev 29 minutter siden: Syns det stadig dukker opp tråder om folk som signaliserer at de trenger hjelp på sjøen som opplever at veldig mange går forbi. Kan være mange grunner til at noen gruer seg for å hjelpe. Når en da også leser om folk i nød som får skader på egen båt ved redning og "går etter" de som reddet båten... Vanskelig dette... noen tør ikke å hjelpe av redsel for å bli ansvarlig for skader på båten som reddes. De som er i nød vil ikke ha hjelp av redsel for å måtte betale bergingslønn. Da begynner det å bli vanskelig ;-) Enig. Ikke rart folk kvir seg for å hjelpe om man ikke engang skal få dekket kostnadene sine, og i tillegg skal stå ansvarlig for skader på egen og den reddedes båt. Bergingslønn burde være en selvfølge om man tar en risiko og kostnad for å berge en annen fra havari. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
paxo Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 (redigert) index skrev 48 minutter siden: Ikke rart folk kvir seg for å hjelpe om man ikke engang skal få dekket kostnadene sine Du får få dem til å vippse på forhånd så er du sikker Redigert 24.August.2020 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 paxo skrev 20 minutter siden: Du får få dem til å vippse på forhånd så er du sikker Ja, da vet man jo mye om kostnadene.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nomen Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Depositum på 20 000,- må vipses før du kaster tampen over til den som trenger slep??? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Knallipadden Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 (redigert) Knallipadden skrev for 8 timer siden: Jeg har berget flere båter og har aldri tenkt på bergelønn en gang, men det er opp til den enkelte å vurdere hva man vil gjøre. I dette tilfellet er det sannsynlig forsikringsselskapet til mannen — ikke mannen som får regningen, så det er spørs om han lærer noe som helst av det. Hvis du var på jobb er jeg usikker på om du kan kreve noe personlig. Kanskje det er firmaet du jobber i som eventuelt må kreve bergelønn. Jeg er riktig nok ikke jurist... Ut i fra det jeg har lest og erfart er bergelønn ikke noe man blir rik på uansett i slike tilfeller, og den dekker ikke alltid utgiftene man har. Jeg tenker det er bedre å være snill og hjelpe andre, og håpe at andre er like grei hvis man selv trenger hjelp en dag. Man har riktig nok plikt til å hjelpe, men det er ikke alle som er like flink til å bistå når det trengs. Jeg hører stadig om båter som bare kjører forbi når folk trenger hjelp for eksempel. Jeg glemte å si at jeg ble berget en gang selv. Var på tur med en gummibåt også knakk hele akterspeilet. Fikk kontakt med en jeg kjente som kom å hentet meg med båten sin før båten vår ble full i vann og motoren ble ødelagt. Han ville ikke ha noe for hjelpen, men jeg insisterte på å gi han noe tilbake. Jeg fikk han derfor til å kjøre innom et bunkringsanlegg og betalte for full tank. I sommer måtte jeg slepe en tresnekke av grunn. Jeg måtte også løpe ut i sjøen for å hjelpe en med skjergårdsjeep som holdt på å drive inn i fjæresteinene. Alt dette gjorde jeg gratis, selv om jeg nesten ødelagte mobilen min på den siste. Hadde heldigvis et vanntett deksel som virket. Som "båtfolk" håper jeg at folk er storsinnet og vil hjelpe i stedet for å tenke på hva man kan tjene på å hjelpe noen. Det er ikke alle som har økonomi eller forsikring som dekker berging. En gang er det en selv som trenger hjelp må man også huske. Når man hjelper velger man selv hvor mye man har mulighet til å hjelpe. Det viktigste er å sikre at eventuell fare er over. Man trenger ikke å slepe båten helt hjem hvis den ikke klarer å gå for egen maskin. Det viktigste er at båten og de ombord er sikret. Jeg har opplevd at folk har fått hjelp til å legge båten i en uthavn for eksempel og fått sitte på til land for å skaffe hjelp, hente verktøy, eller å hente en annen båt de kan bruke til å frakte den hjem selv. Redigert 24.August.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Hper skrev for 5 timer siden: Uansett, i det øyeblikket det sprer seg en praksis hvor båtfolket vet at de kan få krav om bergingslønn osv hvis de ber om hjelp så er vi på vei ett sted vi ikke ønsker å komme. Forsåvidt grei tanke, men bergingslønn er vel lovregulert ? Hverken ein fireretters eller ei flaske cognag kan erstatte forsikring. Registrerer at det lett blandes sammen berging og assistanse. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
pipe Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 (redigert) Jeg hjelper gjerne til med å redde verdier men å slepe folk rundt i evigheter har jeg sluttet helt med. Ett kortere slep til land er helt greit men ett lengre slep til hjemhavn fordi det er så innmari praktisk skjer ikke lengre. De som jeg har vært borti før har tømt denne goodwil kontoen. Da får de ringe redningsskøyta eller prøve noen andre. Kunne ikke falle meg inn å plage noen andre med slep så lenge ankret sitter så ringer jeg redningsskøyta å venter den tiden det tar. Redigert 24.August.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Viktig poeng fra @pipe der. Klart man skal hjelpe folk i nød, men alle har et eget ansvar også. Om du drar ut på tur uten forsikring, uten RS medlemskap, uten rene tanker, dårlig vedlikeholdt båt. Ja, da er det ikke like interressant å bidra med noe gratis hjelp til deg. Vi andre bruker MYE tid og penger hvert år for å gjøre sitt for at ting skal foregå trygt og sikkert, da gidder ihvertfall ikke jeg å slepe "gratispassasjerer" til hjemmehavn bare for at de skal spare enda mer penger. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Honduras Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Enkelte har en rørende omsorg for forsikringsselskapenes bunnlinje. Ble nevnt at enkelte ikke har råd til ei flaske conjac, langt mindre berginslønn. Nå tar jeg det bare på husken, men er ikke bergingslønn begrenset til 10% av båtens verdi? Så med ei gammel tresnekke til 20.000,- snakker vi om 2.000,- Vel, hvis du ikke har råd til å betale forsikring på noen hundrelapper for ei gammal snekke, så blir de fleste ikke ruinert av at noen får 2.000,- for å berge livet ditt. Bare for å sette det i perspektiv. Hvis livet ditt ikke er verdt 2-3.000,- er det bare å kjøpe seg et telt.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
paxo Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Honduras skrev for 10 timer siden: at noen får 2.000,- for å berge livet ditt Ok. Greit å kjenne prisen noen skal ha for å berge liv på sjøen. Ingen prisliste om jeg står for bergingen. Egentlig er det vel ikke lov å ikke hjelpe folk i nød, eller er det slutt på det også? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 paxo skrev 1 time siden: Egentlig er det vel ikke lov å ikke hjelpe folk i nød, eller er det slutt på det også? Joda, du har lov og plikt til å hjelpe. Men om du påfører skader på båten deres er du erstatningspliktig. Viktig å skille på folk i nød og båt i fare. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
paxo Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 (redigert) Det er ikke objektivt ansvar på båt. Kun på bil. Skader på andres båt er kun erstatningspliktig om det er gjort "med hensikt". (Mitt uttrykk, finnes juridiske ord for det også) (Skrevet side opp og side ned på Båtplassen om det) Redigert 25.August.2020 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 paxo skrev 26 minutter siden: Det er ikke objektivt ansvar på båt. Kun på bil. Skader på andres båt er kun erstatningspliktig om det er gjort "med hensikt". (Mitt uttrykk, finnes juridiske ord for det også) At båtføreren har utvist uaktsomhet heter det vel på advokatspråk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.