Jump to content

Evinrude 25hk 1992 starter ikke.


Roth1988

Recommended Posts

Hei, min kjære kone gikk og kjøpte båt og båtmotor uten at jeg visste noe 😅 det varte ca 200m på vannet før motoren stoppet og var da helt død. Selger sa den stoppet av og til, men startet alltid igjen. Ikke denne gangen. Konstaterte null gnist på plugger. Har nå skiftet cdi og begge coiler. Så har nå gnist på plugger. Renset forgasser. Plugger blir våte og lukter bensin. Har ikke El start på den så må bare dra i snora. Men den vil altså ikke starte. Ikke på startgass heller. Mistenker dårlig kompresjon, hva bør kompresjon målingen ligge på? Eller om noen har noen andre gode ideer på hva feilen kan være selvfølgelig 🙂 jeg ble fortalt at tenningsanlegget mest sannsynlig er byttet til en eldre type av en eller annen grunn. Og sist, men ikke minst, rimelig sikker på at motoren har vært under vann... Er veldig rustet bolter og irr osv på motoren. 

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev 9 minutter siden:

På startgass så skal den tenne i hvert fall, selv med lav kompresjon så det høres rart ut

 

Forutsatt at det faktisk er gnist på pluggene og at pluggene ikke er forvekslet ved bytte av cdi og coiler slik at de tenner når stempel er på bunnen (BDC).

Kjenner ikke motoren, men verdt å sjekke. Noen tenner jo også blindt på hvert arbeidsslag uansett.

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 13 minutter siden:

 

Forutsatt at det faktisk er gnist på pluggene og at pluggene ikke er forvekslet ved bytte av cdi og coiler slik at de tenner når stempel er på bunnen (BDC).

Det kan faktisk være som du nevner VegJoh ,så TS, du kan jo bytte om pluggledningene og se om den tenner da.

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for svar. Glemte og skrive det, men jeg har også forsøkt å bytte rundt på coilene, det hjalp heller ikke. Kan også nevne at rett etter bytte av cdi startet motoren 1 gang, men stoppet av seg selv igjen etter bare ett par sekunder. Jeg får ta en kompresjonsmåling da og se hvordan den er. Blir ikke helt klok på den motoren, hehe. Men takker for svar. 

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har ikke fått gjort det enda, håper på å få gjort det i morgen. Gjør da bare følgende: kompresjonsmåler i plugghull, full åpning på forgasser spjeld og dra i snora som en gal? Ikke gjort måling på 2takt eller påhenger før bare vanlige bilmotorer. 

Link to post
Share on other sites

Ja, det blir slik du nå gjøre det. Når du har dratt i snora noen ganger, så vil du se at den når sitt peak point. Da vil den ikke øke selv om fortsetter å dra som en galning. 

 Vet ikke hva som er spesifiser i servicemanualen på din motor, men generelt en bensinmotor med 8:1 ish. Kompresjon så bør den ligge på 6 bar (90psi) eller over. Har den det så er det kompresjon nok til å starte (i allefall på statgass). Jeg ville sjekket gnist en gang til også, ref symptomene du beskriver. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Ja okei. Da gjør jeg det også legger jeg ut i morgen hvordan målingen gikk. Er helt sikker på at det er gnist. Ser det både med prøvelampe mellom plugghette og tennplugg og ved å legge tennplugg mot blokka. Om den har gnist på riktig tidspunkt derimot.. 

Link to post
Share on other sites

7 er dårlig. 5 er ræva.

Beklager å være så rett frem.

en topp motor har komp på ti.

 

her er det mye som kan sjekkes. Topp pakning. Skjært osv. Har du tilgang til kamera sånn at du kan se på sylinder? Sjøl bor jeg i Sarpsborg å har det. Hvis du bor i området kan du låne mitt

Link to post
Share on other sites

Hehe, best og være rett på sak. Har kamera på jobb. Skal se hvordan sylindervegger og stempler ser ut, men burde den ikke starte med den kompresjonen da? Hadde det vært null kompresjon så hadde jeg jo ikke vært i tvil, men den startet én gang rett etter bytte av cdi og stoppet etter ett eller to sekunder. Tror jeg får få tak i en annen motor 😅

Link to post
Share on other sites

Joda, den burde starte. 7 bar er ikke så gærent. Da er forskjellen i kompresjon på sylinderne mer  å bekymre seg over, men manglende kompresjon er neppe grunnen til at motoren ikke starter. Har du forsøkt å "dramme" motoren, å sprøyte inn noen dråper bensin i hver sylinder, remontere plugger og dra i snora. Hvis intet skjer da, kan du være nokså sikker på at det er tenningen det er noe galt med.

Link to post
Share on other sites

gon skrev for 6 timer siden:

Har du forsøkt å "dramme" motoren, å sprøyte inn noen dråper bensin i hver sylinder, remontere plugger og dra i snora.

 

Med tanke på at et av symptomene her er at den får våte plugger når man forsøker å starte, så er det nok ikke bensintilførselen som er problemet. TS har jo også forsøkt med startgass uten hell. Med startgass så starter det meste , selv hvis både bensintilførselen har sviktet og også med relativt lav kompresjon er min erfaring. 

 

Kompresjonen du har målt skal være tilstrekkelig til å få start. Forskjellen som @gon skriver, er imidlertiid noe man bør se på. 

 

Kan det være noe med timingen på tenningen? Du skriver at du har byttet CDI og at du har forsøkt å bytte over plugghettene på sylinderne for å sjekke at de ikke tenner på BDC istedet for TDC.

Kan det være slik at du har gnist på begge pluggene, men at gnisten blir utløst når stempel er halvveis på vei ned eller opp? 

Har du den gamle CDI enheten og kan prøve med den, eventuelt sjekke hvordan du har kablet ny CDI og Coiler nå? 

 

Kan du sjekke F. Eks ved å sette på en gnistmåler på pluggledning samtidig som du  ,hvis du har mulighet til å se svinghjulet når du tar av lokket (er ofte en liten åpning i plasten inn mot hjulet et sted) drar svinghjulet rundt til du ser at stempel står i toppen av sylinder i plugghullet. Merk av med en tusj en strek på et sted der du ser svinghjulet og sjekk ved å få noen til å dra om gnist kommer samtidig med at du ser/har linet opp, tusjstreken på svinghjulet. Er det vanskelig å se med det blotte øyet, kan du filme svinghjul og gnistmåler i «slow motion» modus med mobiltelefon og se om du har gnist når tusjstreken er på rett sted. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Enig VegJoh, få kontroll på timingen. Riktig CDI? Kan være du får litt info her, se forslag til videoer nedenfor. Fuktige plugger kan også indikere at chokesystemet står på og da kan den bli meget vanskelig å starte. Med den kompresjonen du har så skal spetakkelet starte om timing og fuel er riktig men hva som er årsaken til lav kompresjon vites ikke, det må undersøkes om du skal beholde motoren.  Om motoren ikke er mekanisk utslitt så bør det være mulig å få klemt ut mange driftstimer til av den. Sikkert flere timer enn du bruker på feilsøking :giggle:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips. Etter å ha montert sammen igjen etter komp målingen forsøkte jeg og starte flere ganger igjen. Flere ganger nå kommer det et kraftig smell og røyk ut eksosen. Så er vel uforbrent bensin som antennes, men ingen start altså. Om ikke det er en mekanisk feil i motoren, så kan jeg ikke skjønne annet enn at tenningstidspunkt er feil? Er det justeringsmuligheter på dette? Han jeg kjøpte cdi av oppga original nummeret på den og det var likt til den som stod på min. Den ser dønn lik ut. 

Link to post
Share on other sites

eventuellt  :-)  

 

Can't quite see how CDI should shift ignition time significantly? Was the (Sporkile?) Key mounted so that the flywheel is in the correct position after the module was replaced?

 

Forøvrig har jeg akkurat samme motor, med samme utfordring, også forholdsvis lav kompresjon, men

lik på begge sylindre.

Demontert forgasser, blåst rent, så helt fint ut før. Byttet plugger, og har også gnist med gnistmåler.

 

så leser tråden med stor spenning for å se om jeg kan finne noen triks jeg ikke har prøvd ennå.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...