Jump to content

Bytte roraksling Viksund 660.

cosmo

Recommended Posts

Fant ut at rorakslingen er moden for skifte. Lurer på om noen har efaring med tilsvarende løsning. Vi prøver å løfte akslingen for å ta av roret. Vi har løst ringen med set skruer som hindrer roret i å hoppe opp og falle ut av nedre feste. Akslingen går litt opp, men møter så motstand. Vi får ikke nok klaring slik at vi får ut roret. Er det noe som skulle tilsi at akslingen ikke skal kunne løftes helt opp? Kan det være gammelt fett eller smuss som ligger i veien? Ligger det en tetting eller låsering under plata under hekken? 

IMG_20200824_164010.jpg

IMG_20200824_164030.jpg

IMG_20200824_164005.jpg

IMG_20200824_164025.jpg

Hei. Jeg håper å slippe det. Ser du godt etter  er det en stopper som er skrudd på akselen som hindrer denne i gå oppover. Når denne blir løst og senket ned til roret  er der noen cm å heve akselen på. Tror at dette skal kunne løftes for å ta av roret og så dra akselen ned. Men den stopper før vi får den langt nok opp.

Jeg tipper at er rust som gjør at du ikke får den opp.

Men siden du skal bytte, kommer du ikke til og få kappet den med vinkelsliper?

Du får håpe at du får den ut av hylsa så du slipper å lage allt nytt.

Ha i tankene at du kan bli nødt til å sveise noe på akselen for å få den ned.

Tror jeg hadde byttet ut denne stopperen og heller laget mellomlegg mellom ror og aksling.

cosmo skrev 24 minutter siden:

Husker du om du gikk løftet akdlingen litt når du fikk det ut?

Jeg trengte ikke løfte akslingen for å få det ut. Det var trangt, men det gikk.

Dvs jeg måtte presse den litt opp, men ikke løsne låseringen. Måtte vri litt på ror og aksling for å finne stillingen der det gikk utav.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
cosmo skrev for 13 timer siden:

Er usikker på om den er 24 eller 25 mm. Har du mulighet til å måle diameterpå din, index?

Kan se om jeg får gjort det i kveld eller i morgen. Men det er litt trangt nedi der...:smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...