cosmo Startet 24.August.2020 Link til dette innlegget Startet 24.August.2020 Fant ut at rorakslingen er moden for skifte. Lurer på om noen har efaring med tilsvarende løsning. Vi prøver å løfte akslingen for å ta av roret. Vi har løst ringen med set skruer som hindrer roret i å hoppe opp og falle ut av nedre feste. Akslingen går litt opp, men møter så motstand. Vi får ikke nok klaring slik at vi får ut roret. Er det noe som skulle tilsi at akslingen ikke skal kunne løftes helt opp? Kan det være gammelt fett eller smuss som ligger i veien? Ligger det en tetting eller låsering under plata under hekken? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.August.2020 Link til dette innlegget Svart 24.August.2020 Mulig jeg misforstår, men skal ikke rorakselen ned? I så tilfelle må du kanskje slippe ned flyndra for å få av roret, deretter trekke akselen ned. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
cosmo Svart 25.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Hei. Jeg håper å slippe det. Ser du godt etter er det en stopper som er skrudd på akselen som hindrer denne i gå oppover. Når denne blir løst og senket ned til roret er der noen cm å heve akselen på. Tror at dette skal kunne løftes for å ta av roret og så dra akselen ned. Men den stopper før vi får den langt nok opp. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Jeg tipper at er rust som gjør at du ikke får den opp. Men siden du skal bytte, kommer du ikke til og få kappet den med vinkelsliper? Du får håpe at du får den ut av hylsa så du slipper å lage allt nytt. Ha i tankene at du kan bli nødt til å sveise noe på akselen for å få den ned. Tror jeg hadde byttet ut denne stopperen og heller laget mellomlegg mellom ror og aksling. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Roret skal kunne gå av uten å løsne akslingen. Jeg har hatt av roret på min Columbi, som har samme prinsipp. Trangt, men det går. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
cosmo Svart 25.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Takk for svar. Satser på å moe den litt lenger opp. Tror ikke det er noe som blir ødelagt. Bare mange år med diverse som ligger i veien. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 index skrev for 21 timer siden: Roret skal kunne gå av uten å løsne akslingen. Jeg har hatt av roret på min Columbi, som har samme prinsipp. Trangt, men det går. Husker du om du gikk løftet akdlingen litt når du fikk det ut? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 cosmo skrev 24 minutter siden: Husker du om du gikk løftet akdlingen litt når du fikk det ut? Jeg trengte ikke løfte akslingen for å få det ut. Det var trangt, men det gikk. Dvs jeg måtte presse den litt opp, men ikke løsne låseringen. Måtte vri litt på ror og aksling for å finne stillingen der det gikk utav. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
cosmo Svart 26.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 I dag fikk vi av roret. Understøttet stilken/flyndra og satte en jekk oppå den. Presset så opp akselen til roret. Er usikker på om den er 24 eller 25 mm. Har du mulighet til å måle diameterpå din, index? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.August.2020 Link til dette innlegget Svart 27.August.2020 cosmo skrev for 13 timer siden: Er usikker på om den er 24 eller 25 mm. Har du mulighet til å måle diameterpå din, index? Kan se om jeg får gjort det i kveld eller i morgen. Men det er litt trangt nedi der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
cosmo Svart 31.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 25mm. Har skifta nå. Måtte dele aksling for å få den inn igjen. Eller må stilken bort. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Har du foringer (med o-ring oppe) i hylsa? -Skifter ut rorgreiene i en båt og tror ikke jeg har stål til å lage o-ringspor i foringen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Godt du fikk det til. Jeg glemte helt å måle... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.