Fkk Startet 24.August.2020 Del på Facebook Startet 24.August.2020 Har tenkt å kjøpe nytt anker til båten, da dreggen jeg har er litt i letteste laget (anslår 3,5 kg på 22 fot båt ca 1 tonn). Var på overnattingsturer med den i sommer og dreggen holdt, med unntak av ett sted, men dette var under gode forhold og kanskje litt flaks mtp bunnforhold. Tenkte i utgangspunktet å kjøpe 10kg dregg, men ser at mange anbefaler Bruce kopi, og lurer på om denne anbefalingen gjelder over hele fjølen mtp lokale bunnforhold. Har inntrykk av at det er mye stein og bunnvekster på Vestlandet, men har ikke veldig mye erfaring så skal ikke si det for sikkert. Turer kommer nok til å bli for det meste rundt Bergen, Sotra og Austevoll. For å oppsummere ; er Bruce kopi å foretrekke fremfor dregg i nevnt område, eller er det bedre motsatt grunnet bunnforhold i området jeg ferdes? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 24.August.2020 Del på Facebook Svart 24.August.2020 Heller 5kg bruce en 15 kg paraply. Paraply er aldri svaret. Mulig hvis du dykker i steinrøyser og kan kile ankeret fast. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Dilemma Svart 24.August.2020 Del på Facebook Svart 24.August.2020 Samme område som deg og dregg, men fikk sjelden bra feste. Ankrer mye på sand bunn og har nå gått til innkjøp av Rocna. Det sitter hver gang og jeg sover trygt. Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.August.2020 Del på Facebook Svart 24.August.2020 (redigert) Kjøp et 6 kg Rocna eller Spade, så slipper du å tenke særlig mer på om ankeret sitter. Redigert 24.August.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mort1 Svart 24.August.2020 Del på Facebook Svart 24.August.2020 Jeg ferdes i samme området som deg, og har hatt en uheldig episode med 4 kg paraplydregg på 20 fots båt. Monterte da på 2m med 13mm kjetting fra biltema. Det fungerte supert de neste 12 sesongene. Bruker også daumann i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.August.2020 Del på Facebook Svart 24.August.2020 Vil på det sterkeste anbefale å bruke noe annet enn paraplydregg. Det er kun egnet til kortsiktig ankring under oppsyn. Utformingen gjør det rett og slett ikke egnet til å ankre med (annet om det huker seg i en stein) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Erik Svart 25.August.2020 Del på Facebook Svart 25.August.2020 Hvis du insisterer på å ankre på steinbunn er faktisk paraply det beste. Men obs, det er stor forskjell på de, så gå for ett skikkelig i så fall. Det sagt, så er ankring på steinbunn ett sjansespill. Skal du være trygg ankrer du på sand/mudder, med ett gravende anker som du kjører ned. Da er Rockna kongen, men Bruce godt nok hvis du skal ligge mot land. Bruce er ett dårlig svaianker. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ask Svart 25.August.2020 Del på Facebook Svart 25.August.2020 Erik skrev 43 minutter siden: Bruce er ett dårlig svaianker. Hei. Eg er fullt klar over at det er nokre år sidan Bruce var kongen på botnen. Eg er likevel ikkje eining i at Bruce er eit dårleg svaianker. Me har ein 30 kg brucekopi på seglbåten vår, og har både vore på langtur, og svaia mykje. Eg er nøgd med dette ankeret. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.August.2020 Del på Facebook Svart 25.August.2020 Ask skrev for 5 timer siden: Hei. Eg er fullt klar over at det er nokre år sidan Bruce var kongen på botnen. Eg er likevel ikkje eining i at Bruce er eit dårleg svaianker. Me har ein 30 kg brucekopi på seglbåten vår, og har både vore på langtur, og svaia mykje. Eg er nøgd med dette ankeret. Ask Under stabile forhold, der vind og strøm ikke endrer retning, så er sikkert ett godt satt Bruce godt nok. Men skifter det, og du får kreftene på tvers, så det brekkes løs, så vil ett Rockna på en helt annen måte enn Bruce resette seg i løpet av få meter, mens en Bruce kan dregge kanske langt før det setter seg igjen, hvis det ikke havner på rygg da, da dregger det for alltid. Til Trådstarters bruk, som sannsynligvis er mot land med stabile retninger og små krefter (le fra land) så er Bruce mer enn godt, og paraplydregg også sannsynligvis. Brukte selv Paraplydregg uten så veldig mange dramatiske hendelser på mine to første båter. Det går som regel godt Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Traale Svart 25.August.2020 Del på Facebook Svart 25.August.2020 Uansett hvilket anker jeg har brukt opp gjennom historien har jeg brukt daumann hvis jeg er i tvil om bunnforholdene. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.August.2020 Del på Facebook Svart 25.August.2020 (redigert) Om det er poeng, kommer også an på størrelse på båten og kjettingvekten. 10 kg daumann veier like mye som litt mer enn 4 meter 10 mm kjetting. Da er det bedre å legge ut fire meter ekstra kjetting enn å huke på et lodd som lager ekstra kluss. Så får man ekstra scope i tillegg. En svær seilbåt som rykker i kjettingen i frisk bris, har ikke mye nytte av en liten daumann. Men om man har en lett båt og bruker tau eller tynn kjetting, har daumann mer for seg. I trådstarters tilfelle, kan det være nyttig å huke på en daumann. Her står det litt om fysikken som er i sving: https://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/kellets.php Redigert 25.August.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Fkk Svart 26.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2020 Takker for gode svar 🙂 Litt relatert til dette. Tenkte og å kjøpe nytt tau til ankeret da det jeg har et ukjent bruddstyrke, og det ikke er alt som er synketau. For det an å bruke teinetau i stedet for dregg line? https://www.biltema.no/fritid/fiske/bur/teinetau-2000024161 Antar nei, men ser at dette har omtrent lik bruddstyrke som vekten til båten min (litt uvisst men antakelig rundt 1100 kg + mannskap og ting) og det er en god del lengre og billigere enn ankringstau jeg ser ellers Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 Du kan nok bruke det, men 8 mm er veldig tynt og dra i, og du trenger vel ikke 200 m? Ville heller kjøpt 50 m med 10 mm polyestersilke Art.nr. 25-0791. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 Det viktigste er at tauet synker, så det ikke vaser seg i propell, ror og andre saker som er under båten. Og så er det veldig lurt å ha et par meter kjetting nærmest ankeret. Når båten slingrer frem og tilbake, blir det mye slitasje på tauet på sjøbunnen. En skarp stein kan file over tauet på kort tid. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Erik Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 S/Y Emma skrev 55 minutter siden: Og så er det veldig lurt å ha et par meter kjetting nærmest ankeret. Når båten slingrer frem og tilbake, blir det mye slitasje på tauet på sjøbunnen. En skarp stein kan file over tauet på kort tid. Angrepsvinkelen på ankeret mot havbunn, spesielt gravende anker, blir også mye bedre med en kjetting stump i enden. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
lurvetass Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 Hei. 8 mm tau er vondt å trekke opp. 12 eller 14 mm bør du minst gå for så du får bedre tak. Synketau er viktig og hvis du ikke kjøper blytau må du ha noen meter kjetting. Jeg tok en runde i havna hjemme og så hva som hang i baugen på seilbåtene som jo ofte ligger på svai. De fleste hadde brucekopi. Men de har ofte kjetting hele veien. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Seilars Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 Erik skrev On 25.8.2020 at 7.42: Skal du være trygg ankrer du på sand/mudder, med ett gravende anker som du kjører ned. Da er Rockna kongen, men Bruce godt nok hvis du skal ligge mot land. Bruce er ett dårlig svaianker. Tja, det synest jeg er å dra det litt langt. Har svaiet ganske mye med Bruce de siste 15-20 årene, og er enig med Ask. Bruce er etter min mening ett ok svai anker, og det har ikke sviktet uten at jeg kan klandre meg selv, og aldri i forbindelse med endret vindretning. Når det gjelder Rocna så har jeg erfaring med at det henger minst like godt som vår bruce kopi, men normalt så holder det inntil 50% bedre. Perfekt er det ikke, og jeg var litt overrasket over hvor dårlig det biter i gress og soft mud. Ankeret graver seg ned, men uten at kjettingen penetrerer gressbunnen, så blir det ikke annet enn ett tonn med gress på kroken og dårlig feste uansett. Så ja, Rocna er endel bedre, men jeg er overbevist om at en 10 kg bruce kopi holder bedre enn en 6kg rocna. Så da er det like mye ett spørsmål om hvor mye man er villig til å betale for ett godt anker med lavere vekt. Min erfaring baserer seg på 20 kg rocna versus 20 kg bruce kopi over flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 Min erfaring er at Bruce må slepes noen meter før det setter seg, mens Rockna setter seg der jeg slipper det. Det betyr i praksis at jeg må slippe Bruce litt tidligere , for så å slepe det på plass, mens Rockna kan dropes der det skal stå. Basert på dette har jeg dratt den konklusjon at under de forhold der ankeret brekkes løs (uansett anker), så vil jeg heller at det er ett Rockna som skal resette seg enn ett Bruce. I praksis er det jo sjelden slike forhold at ankeret faktisk brekkes løs i det hele tatt og da er forskjellen kun teoretisk. Bruker selv Bruce, bak, mot land, men har Rockna fremme for svaibruk. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Busterman Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 (redigert) Med hytte i Austevoll er jeg godt kjent i de områdene du never. Har endel erfaring med Bruce (kopi). Har hatt 7,5kg Bruce og tau på 21 fots Buster. Nå 5 kg Bruce (Kopi) med kjetting nederst på 23 fots Buster. Min erfaring er at Bruce holder båten godt ved hekken ut og baug mot land. Det er også merkbart raskere å få feste med kjetting nederst. Har aldri brukt dauemann, men ser ikke ut til at det er nødvendig (ihvertfall ikke når man har kjetting nederst) der jeg ferdes. Redigert 26.August.2020 av Busterman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fkk Svart 26.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2020 Endte opp med å kjøpe 5kg Bruce kopi og 40m 14mm (tau valgt ut fra tilgjelighet) hadde ca 3m kjetting på dreggen som jeg tenker jeg "flytter over" og satser på at det holder. For testet det forhåpentligvis i helgen Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Hadde en oppvekker denne sesongen inne i Nordåsvannet der vi var ankret opp mot land. Fikk feste følte vi når vi la oss til i godt vær, men når vinden snudde med kraftig vind i motsatt retning så slapp ankeret og gled bortover. Var da lett å høre at det var rent berg som ankeret dro på. Regner med at det ikke er noen ankre som fikser dette, foruten paraplydreggen som kan hekte seg fast i stener regner jeg med. Synes sjøkartet ikke er lett å tolke på bunnforhold her, men burde kanskje ha tatt en ekstra titt basert på at dybden skråner godt der. Ankret ved bokstaven M i Marmorøya. Eneste alternativ er vel som vi gjorde å flytte på seg til en bedre lokasjon. Har blitt litt var nå på dette med ankring etter denne episoden og ser litt på alternativer potensielt for neste sesong. Rockna ankeret ser jo ut som det absolutt har fått god omtale, men hvor stort anker anbefales egentlig på dette? For eksempel Vulcan versjonen. Har en NW900 på ca 5 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 På bart fjell slik du beskriver , er det bare flaks/uflaks om et anker får feste, uavhengig av type... På sandbunn holder Bruce i massevis... Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Har noe som ligner på hall anker i dag tror jeg. Fant ikke bilde av det nå, men ligner på de. Ser den med Bruce, og hadde det på forrige båt med godt resultat. Men hvor stort anker tenker en på en båt på 5-6 tonn? Ankerkjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 10 til 15 kg...15 vist du har ankerspill.. Kjetting minst de 6 første meterne, helst hele veien... Har brukt Bruce 15 kg i mange år.... Så langt aldri sluppet...kjører det fast med båten... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Juli.2021 Del på Facebook Svart 31.Juli.2021 Goddis77 skrev for 1 time siden: Har noe som ligner på hall anker i dag tror jeg. Fant ikke bilde av det nå, men ligner på de. Ser den med Bruce, og hadde det på forrige båt med godt resultat. Men hvor stort anker tenker en på en båt på 5-6 tonn? Ankerkjetting. Hei. Båten vår veg 6,5 tonn på krana. Me har 30 kg brucekopi, og 70 meter 10 mm kjetting. Dette har halde til no, men eg kjem nok til å kjøpa Rocna eller Vulcan før ein eventuell ny langtur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.