Jump to content

Vet noen om et egnet filter til kjølevæske sløyfe fra diesel vannvarmer?


Comforthe

Recommended Posts

Hei!

 

Dette gjelder altså ikke sjøvannsfilter.

 

I båten min har jeg en 222HK Yanmar med kjølevanns sløyfe som går til diesel vannvarmer, varmeregister (defroster) og varmtvanns tank. Forrige eier har slurvet litt med bytte av kjølevæske på motoren og jeg tenkte derfor å ta en runde med systemrens nå i høst, før jeg fyller på ny kjølevæske.

 

En kamerat, med nesten identisk oppsett, gjorde det samme tidlige i sommer. Han fikk ut mye skit av motoren men fikk senere problemer med at løse avleiringer tettet sirukulasjons-pumpen til diesel varmeren. For å unngå det samme vil jeg installere et enkel filter på kjølesløyfa. Problemet er at jeg ikke har klart å finne noe egnet filter. Det finnes mange alternativer for vann, men de tåler typisk ikke mer enn 40 grader C. Jeg har funnet noen kjølevannsfiltere på nett, men disse er erstatningsfilter beregnet på motorer med et opplegg for det. Er det noen andre enn meg som har gjort en tilsvarende oppgradering og har noen tips til et filter-hus med egnet filter/sil jeg kan teste med?

 

Hilsen Simen

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Sitter med akkurat samme problemstillingen selv.

 

Lurer på om dette filteret kan brukes:

https://www.eurodel.no/kjolevaeske-filter-febi-bilstein-46279

Må finne en holder som passer også

 

Eller kanskje modifisere dette:

https://www.ebay.com/itm/03-07-super-duty-Ford-6-0-6-0L-powerstroke-diesel-coolant-filtration-filter-kit/313133998293?hash=item48e83da0d5:g:5LIAAOSwO-de~aID

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Med disse små dimensjonene må du vel i så fall oppgradere pumpen? Dette er vel laget på samme måte som bypass oljefilter, der du skal kjøre gjennom kun en liten del av kjølevæsken for å rense den for meget små partikler over tid. Mer som rensing av væsken.

Ikke for å hindre større partikler i hovedflyten. Det er en ulempe

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 3 minutter siden:

Dette er vel laget på samme måte som bypass oljefilter, der du skal kjøre gjennom kun en liten del av kjølevæsken for å rense den for meget små partikler over tid.

 

Kan det for eksempel monteres i serie med varmtvannsberederen?

 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt noe som e ri serie med kjølekretsen slik at all kjølevæske som skal inn til defroster går igjennom filteret. Slik det beskrives at man er redd for partikler inn i pumpen. Da bør all væske som skal gjennom pumpen også filtreres. Det egner ikke disse skru på flitrene seg til...

 

Der de fra Guidi egnet. Og satt i serie med kretsen det skal filtreres.

 

Disse andre skal rense en liten del av kjølevæsne som er i systemet og over tid rense denne. Slik at man ikke trenger å skifte væsken så ofte, Men det skal være for å fjerne/filtrere partikler som er små - altså rense kjølevæsken. Men jeg ar ikke funnet ut partikkelstørrelse. Når man bruker en slik paralell bypass sløyfe til å rense motoroljen er det filtrering i størrelsen 2 micron... Det sier litt om hvilket trykk og pumpe man skal ha til dette.

Ettersom denne ikke står i serie, men i parallell med kjølekretsen.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 7 minutter siden:

:thumbsup:

https://www.maritim.no/eberspacher-kjolevannsfilter

Og martitim har dette på lager, men da med Ebersächer som produsent og beskrivelsen er rett på det trådstarter spør etter!

 

Varmemontør1 skrev 26 minutter siden:

 

Takk skal dere ha! Disse ser jo helt perfekte ut. Akkurat det jeg leitet etter. Det verste er at jeg var innom Maritim tidligere, men misset denne. Jeg digger dette forumet :)

 

Igjen, takk alle sammen. Jeg rapporterer tilbake etter installasjon :thumbsup:

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...