Kanalkapteinen Startet 25.August.2020 Link til dette innlegget Startet 25.August.2020 Ja, hva gjør man da? Båten vår var sikkert tight og fin den vårdagen i 1988 da den sklei ut fra Windyfabrikken på Nedenes. Kan tenke meg det ikke knirka noe sted uansett bølger. Det er ikke heeeeelt slik nå lenger ? Hva gjør man med skruehull som med årene har blitt for romslige? Jeg går over og etterstrammer stadig, men klarer ikke holde tritt. Dette gjelder da «treskruer» i alt av interiør (teak/finer) samt utvendig i skrog slik som innfesting av pulpit, kalesjeknapper, etc. Skruene spinner til slutt. Så hva gjør folket med slikt? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Lars H. Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Etter å ha gått opp i skruedimensjon for skruer som fester pyntetreverk på utsiden av båten flere ganger, satte jeg inn popmuttere. Så nå er det greit å skru listene av og på med maskinskruer ved pussing og lakkering. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 I hull på glassfiber: en dråpe eller to med Tec7. Skru inn. I hull i treverk: knekke av en fyrstikk eller flis i like hard materiale som treverket er, slik at når man skrur inn skrue så klemmes skrue mellom originalt treverk og flisen. Legger inn en dråpe ekspanderende trelim på flisen før den settes inn. Alternativ er å dytte inn kjemisk tre og deretter skru inn skruen (før kjemisk tre er stivt). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Etter 5 ganger med å dytte inn en fyrstikk etter at bordet hadde løsnet fra hengslen, måtte jeg flytte hengslet til et nytt sted med friskt treverk! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Jeg røyker ikke, går det med lighter? Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 25.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Takk for gode tips! Når det gjelder i skrog/gelcoat, er det mulig å støpe igjen med ny gelcoatsparkel eller fiberarmert sparkel, så man kan bore opp nye hull i etterkant? Og kan man gjøre det samme med formtre i innredningen? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Gullfisk Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 I treverk, kan man også frese ut, og lime inn en plugg eller et nytt stykke. I glassfiber/gelcoat strekker jeg meg langt for å få på skive og mutter i stedet. Ellers har jeg brukt epoxy med fiberarmering i hullet, og borret på nytt. Har fungert det også. Får du syrefaste popmuttere @Lars H.? Ingen krakkelering rundt av presset? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Det finnes syrefast, har ikke brukt det. Om det blir krakkelering bak treverket, har jeg ikke brydd meg om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Kanalkapteinen skrev for 9 timer siden: Takk for gode tips! Når det gjelder i skrog/gelcoat, er det mulig å støpe igjen med ny gelcoatsparkel eller fiberarmert sparkel, så man kan bore opp nye hull i etterkant? Og kan man gjøre det samme med formtre i innredningen? Fiberarmert sparket, to-komp, burde fungere fint. Jeg er litt usikker på hvordan formtre vil fungere som skruefeste. Jeg har tidligere brukt epoxylim blandet med sagmugg/slipestøv fra samme type trevirke, det har fungert fint. Blir vel et slags formtre det også. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Jeg har blitt svært glad i epoxykitt, eller kna-epoksy som jeg liker å kalle det. Kommer som en pølse med to bestanddeler. Skjær av passende mengde, og når denne biten knas blandes de to delene slik at herding starter. Kan formes på samme måte som plastelin før det starter å herde, og kan da bygge opp igjen en struktur dersom en bit mangler. Kan slipes og bores i etter herding. Fyll skruehullet i glassfiberen og bor opp nytt hull etter herding. Evnt skru skruen inn og ut igjen for å lage skruehullet før herding. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
marius Svart 26.August.2020 Link til dette innlegget Svart 26.August.2020 Mange gode forslag på hvordan dette kan løses, men lite om hvordan det kan unngås at skruehull blir ødelagt. Når en skrue skal entres, skru forsiktig motsatt vei til til det merkes et lite "klikk" i skruen, begynn så å skru i riktig retning. Med litt trening er det lett å kjenne om de opprinnelige gjengene er truffet. Hvis skruen bare skrus rett inn uten tanke for de opprinnelige gjengene i godset risikerer man at skruen lager nye gjenger. Etter noen omganger med slik behandling er det ikke gods igjen til at skruen har noe å feste i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.