ezach Startet 28.August.2020 Del på Facebook Startet 28.August.2020 Hei. Speider alltid(s) etter en større båt og ser litt på en Fjord 34 fra 70-tallet. Er klar over utfordringer med eldre fartøy, men denne har et tiltalende design. Derimot er oppgitt maksfart 10 knop med en vekt på 8 tonn og to motorer med totalt 300 hk. I mitt hode virker det som litt lite utbytte av kreftene og at disse Perkinsene kan bety trøbbel. Eller... ? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 Tja, nedover i hastighet er ikke vanskelig å få til. Propeller som har skader, feil stigning. Skrog med groe. Mye mer vekt i båten enn man skulle tro, vekt på feil sted. Dieselfiltre som er tett. Motor som har mange ulike "feil" eller problemer. Mye som kan være årsak til dette. 10 knop var lite.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 Er vel ikkje planende skrog på denne, 10 knop er kanskje litt lite, men kanskje han er snill med maskinene 👍 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ezach Svart 28.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2020 alfaalfa skrev 6 minutter siden: 10 knop var lite.... Nettopp dette jeg ser etter en vurdering av. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 Har samme motor bare 217hk utgaven. Marsj turtallet er på 2200 omdreininger. Vet du hva denne eieren pleier å dra den på? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 28.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2020 Får vite mer hvis det blir en kikk på farkosten i helgen. ⚓🙂 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 (redigert) Jeg har båt 32 fots på 7-8 tonn som gjør maks 8-10 knop med 225hk med full gass. Da brenner den runndt 35 l/t. Det har jeg ikke råd til og heldigvis ikke behov for. Jeg går vanligvis i kosefart rundt 6 knop og da bruker den 4-5 liter diesel i timen. Det har jeg råd til. Og jeg hygger meg med romslig båt, god tid og lite stress. Jeg har aldri noe mål om når jeg skal være fremme. Med den båten bør du kunne kjøre ganske økonomisk med en motor dersom du ønsker hytte på sjøen fremfor å komme først til neste marina. Redigert 28.August.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
-morten- Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 Ang hastighet på båt, så har du i grunnen tre hovedtyper skrog. deplasemntskrog, semiplanende og planende. Det midterste krever mest motorkraft for å få god hastighet. Et deplasementskrok oppnår skroghastighet 6-8knop med beskjeden motorkraft. Overmotorisering lager kun trøbbel med usansynlig forbruk og en hastighet skroget ikke er egnet for. For planende skrog er det jo stort sett motsatt. har du undermotorisering, propeller og gearboks/drev som ikke er designet for hastighet/vekt/skrog så har man et problem. I tillegg kommer andre faktorer som groe, slitasje, feiljustering, mer tilført vekt osv. Ditt spørsmål er egentlig veldig vanskelig å svare på uten at vi vet grunnleggende fakta Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
paxo Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 Her er noe å sammenligne med. Sannsynligvis tomme båter. Her er noe å sammenligne medhttp://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79654448 (Motorstr. 440 hk. Maks fart 17 knop) https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=925&battypID=8 (2 x Perkins 145 hk Toppfart: 18 knop) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 28.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2020 -morten- skrev for 1 time siden: Ang hastighet på båt, så har du i grunnen tre hovedtyper skrog. deplasemntskrog, semiplanende og planende. Det midterste krever mest motorkraft for å få god hastighet. Et deplasementskrok oppnår skroghastighet 6-8knop med beskjeden motorkraft. Overmotorisering lager kun trøbbel med usansynlig forbruk og en hastighet skroget ikke er egnet for. For planende skrog er det jo stort sett motsatt. har du undermotorisering, propeller og gearboks/drev som ikke er designet for hastighet/vekt/skrog så har man et problem. I tillegg kommer andre faktorer som groe, slitasje, feiljustering, mer tilført vekt osv. Ditt spørsmål er egentlig veldig vanskelig å svare på uten at vi vet grunnleggende fakta paxo skrev 27 minutter siden: Her er noe å sammenligne med. Sannsynligvis tomme båter. Her er noe å sammenligne medhttp://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79654448 (Motorstr. 440 hk. Maks fart 17 knop) https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=925&battypID=8 (2 x Perkins 145 hk Toppfart: 18 knop) Maringuidens lenke fra Paxo tyder på et deplacement-skrog? Bygget for lav fart. Testbåten og den i finn-annonsen angir begge 17-18 knop, selv om det er ca. 150 hk forskjell i motorisering. "Interessant". ;) Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 Ser at vekt er oppgitt til 8 tonn. Jeg ville tippe i alle fall 9 tonn ferieklar. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 (redigert) Den nederste linken fra maringuiden, er slik den du ser på med totalt 290hk Perkins? Og oppgis til 18 knop. Men det er fra den gangen knop ble angitt og ikke målt - dvs det var mye muligheter for å dra på litt ettersom det var langt mellom GPS'ene eller sjømilsmarkeringer på land. Så det er ikek så rart i litt frisk avvik. Derfor bør du ta deg en tur og se selv... Redigert 28.August.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 Noen som har snakket med selger? Er jo greit å sette 10 knop så slipper han krangling med en ny kjøper som mener båten bør klare med enn oppgitt. Mener selv å huske fra min Fairline 36 Turbo med 2x255 hk at effektkurven på motoren for en fart på 10 knop tilsa noe over 150 hk uttak fra hver motor / noe over 300 hk for å holde 10 knop. 10 knop var ikke en økonomisk fart å holde - lagde store bølger fra 9.5 knop til 13,5 hvor båten løftet seg ut av vannet. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 28.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2020 nordan family 27 skrev 14 minutter siden: Noen som har snakket med selger? Gjør litt ekstern research i første omgang. :) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 Flotte båter det der men vær obs på at Perkins HT motorer er liggende for å få lav byggehøyde så det kan bli utfordrende om du skulle måtte skifte til andre motorer en gang men det er nå solide motorer da (men begynner jo å bli gamle). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Goddis77 Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 I NW900 min som har samme motor (kanskje min er TU versjon) så er det flere andre som har Volvo, Cummins, Yanmar etc i stedet. Så det kan være det samme for denne her også kanskje? Ser også at en av linkene som vistes til over, så var det noen Ford Marine motorer (ikke at jeg vet hva det er). Ser også at begge annonsene ikke har med bilder fra motorrommet så vanskelig å si. Hvis du skulle ende opp med Perkins i båten, så kan jeg anbefale dieselmann.no for deler og manualer/håndbøker, og forumet for Perkins på facebook Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 Du bør sjekke hvilket turtall disse motorene skal oppnå, og så sjekke at de i båten klarer det samme. Gjør de det, er jo det et utgangspunkt, men eier kan jo likevel ha satt på kunstig lette propeller, for å kompensere for slitasje. Jeg synes 10 knop var lite med 300 hk (er det ikke egentlig 145 hk disse motorene er, hver?), men om det er et rent deplasementsskrog, er det jo rimelig. Marsjfarten vil kanskje være rundt 8, og med et effektuttak på en brøkdel av maks. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Gullfisk Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 I følge bildene av undervannskrog, er det ikke deplasement. Med friske motorer, ren bunn, riktige propeller, oppgitt vekt, vil jeg tippe den bør greie 15-17kn. Mine 7tonn halvplaner marsjer 19-20kn på 300ish hk uttak. Min gamle Viksundsnekke med flaps, 1,3m dypgående og 6t klarte 13kn på en god dag, med 124hk, så tipper farten er beskjedent satt opp, eller noe er ikke i orden. Blir hvertfall dårlig økonomi om du må bruke 300 hk på 10 knuter. 5l/nm ish? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 29.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2020 Nyttige innspill. Takker! :) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 2.September.2020 Del på Facebook Svart 2.September.2020 Hvordan gikk dette her? Var du og så på båten? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 2.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2020 Det er utsatt. Må prioritere fiks på egen skute. :/ Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.September.2020 Del på Facebook Svart 2.September.2020 (redigert) Vaagen skrev On 28.8.2020 at 19.17: Du bør sjekke hvilket turtall disse motorene skal oppnå, og så sjekke at de i båten klarer det samme. Gjør de det, er jo det et utgangspunkt, men eier kan jo likevel ha satt på kunstig lette propeller, for å kompensere for slitasje. Om man får oppgitt dieselforbruket pr time for marsjfart, så skal man vel kunne få en pekepinn på effektuttaket...? Det var en skyssbåt (Westcruiser?) i mine hjemtrakter, ca 33 fot og med en 155hk perkins og en 158hk cummins i "kjelleren" , men husker ikke hva denne marsjet på.. Men iallefall mer enn 10 knop. Redigert 2.September.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vaagen Svart 2.September.2020 Del på Facebook Svart 2.September.2020 ivar skrev for 1 time siden: Om man får oppgitt dieselforbruket pr time for marsjfart, så skal man vel kunne få en pekepinn på effektuttaket...? Sant, tenkte ikke på det. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.