Jump to content

300 hk på 8 t Fjord 34 gir 10 knop. Er det riktig?


ezach

Recommended Posts

Hei.

Speider alltid(s) etter en større båt og ser litt på en Fjord 34 fra 70-tallet.

 

Er klar over utfordringer med eldre fartøy, men denne har et tiltalende design.

 

Derimot er oppgitt maksfart 10 knop med en vekt på 8 tonn og to motorer med totalt 300 hk.

I mitt hode virker det som litt lite utbytte av kreftene og at disse Perkinsene kan bety trøbbel.

Eller... ?

 

Link to post

Tja, nedover i hastighet er ikke vanskelig å få til. Propeller som har skader, feil stigning. Skrog med groe. Mye mer vekt i båten enn man skulle tro, vekt på feil sted. Dieselfiltre som er tett. Motor som har mange ulike "feil" eller problemer.

 

Mye som kan være årsak til dette.

 

10 knop var lite....

Link to post

Jeg har båt  32 fots på 7-8 tonn som gjør maks 8-10 knop med 225hk med full gass. Da brenner den runndt 35 l/t. Det har jeg ikke råd til og heldigvis ikke behov for.

 

Jeg går vanligvis i kosefart rundt 6 knop og da bruker den 4-5 liter diesel i timen. Det har jeg råd til. Og jeg hygger meg med romslig båt, god tid og lite stress. Jeg har aldri noe mål om når jeg skal være fremme.

 

Med den båten bør du kunne kjøre ganske økonomisk med en motor dersom du ønsker hytte på sjøen fremfor å komme først til neste marina.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ang hastighet på båt, så har du i grunnen tre hovedtyper skrog. deplasemntskrog, semiplanende og planende.   Det midterste krever mest motorkraft for å få god hastighet.  Et deplasementskrok oppnår skroghastighet 6-8knop med beskjeden motorkraft. Overmotorisering lager kun trøbbel med usansynlig forbruk og en hastighet skroget ikke er egnet for.  For planende skrog er det jo stort sett motsatt. har du undermotorisering, propeller og gearboks/drev som ikke er designet for hastighet/vekt/skrog så har man et problem. I tillegg kommer andre faktorer som groe, slitasje, feiljustering, mer tilført vekt osv.

 

Ditt spørsmål er egentlig veldig vanskelig å svare på uten at vi vet grunnleggende fakta

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev for 1 time siden:

Ang hastighet på båt, så har du i grunnen tre hovedtyper skrog. deplasemntskrog, semiplanende og planende.   Det midterste krever mest motorkraft for å få god hastighet.  Et deplasementskrok oppnår skroghastighet 6-8knop med beskjeden motorkraft. Overmotorisering lager kun trøbbel med usansynlig forbruk og en hastighet skroget ikke er egnet for.  For planende skrog er det jo stort sett motsatt. har du undermotorisering, propeller og gearboks/drev som ikke er designet for hastighet/vekt/skrog så har man et problem. I tillegg kommer andre faktorer som groe, slitasje, feiljustering, mer tilført vekt osv.

 

Ditt spørsmål er egentlig veldig vanskelig å svare på uten at vi vet grunnleggende fakta

 

paxo skrev 27 minutter siden:

Her er noe å sammenligne med. Sannsynligvis tomme båter.

 

 Her er noe å sammenligne medhttp://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79654448

(Motorstr.   440 hk.   Maks fart 17 knop)

https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=925&battypID=8

(2 x Perkins 145 hk
Toppfart: 18 knop)

 

Maringuidens lenke fra Paxo tyder på et deplacement-skrog?

Bygget for lav fart.

 

Testbåten og den i finn-annonsen angir begge 17-18 knop, selv om det er ca. 150 hk forskjell i motorisering. "Interessant". ;)

Link to post

Den nederste linken fra maringuiden, er slik den du ser på med totalt 290hk Perkins? Og oppgis til 18 knop. Men det er fra den gangen knop ble angitt og ikke målt - dvs det var mye muligheter for å dra på litt ettersom det var langt mellom GPS'ene eller sjømilsmarkeringer på land.

 

Så det er ikek så rart i litt frisk avvik. Derfor bør du ta deg en tur og se selv...

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Noen som har snakket med selger? Er jo greit å sette 10 knop så slipper han krangling med en ny kjøper som mener båten bør klare med enn oppgitt. 
 

Mener selv å huske fra min Fairline 36 Turbo med 2x255 hk at effektkurven på motoren for en fart på 10 knop tilsa noe over 150 hk uttak fra hver motor / noe over 300 hk for å holde 10 knop. 10 knop var ikke en økonomisk fart å holde - lagde store bølger fra 9.5 knop til 13,5 hvor båten løftet seg ut av vannet.

Link to post

Flotte båter det der men vær obs på at Perkins HT motorer er liggende for å få lav byggehøyde så det kan bli utfordrende om du skulle måtte skifte til andre motorer en gang men det er nå solide motorer da (men begynner jo å bli gamle). 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

I NW900 min som har samme motor (kanskje min er TU versjon) så er det flere andre som har Volvo, Cummins, Yanmar etc i stedet. Så det kan være det samme for denne her også kanskje?  Ser også at en av linkene som vistes til over, så var det noen Ford Marine motorer (ikke at jeg vet hva det er). Ser også at begge annonsene ikke har med bilder fra motorrommet så vanskelig å si.

 

Hvis du skulle ende opp med Perkins i båten, så kan jeg anbefale dieselmann.no for deler og manualer/håndbøker, og forumet for Perkins på facebook  :smiley:

Link to post

Du bør sjekke hvilket turtall disse motorene skal oppnå, og så sjekke at de i båten klarer det samme. Gjør de det, er jo det et utgangspunkt, men eier kan jo likevel ha satt på kunstig lette propeller, for å kompensere for slitasje.

 

Jeg synes 10 knop var lite med 300 hk (er det ikke egentlig 145 hk disse motorene er, hver?), men om det er et rent deplasementsskrog, er det jo rimelig. Marsjfarten vil kanskje være rundt 8, og med et effektuttak på en brøkdel av maks.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

I følge bildene av undervannskrog, er det ikke deplasement. Med friske motorer, ren bunn, riktige propeller, oppgitt vekt, vil jeg tippe den bør greie 15-17kn. Mine 7tonn halvplaner marsjer 19-20kn på 300ish hk uttak. Min gamle Viksundsnekke med flaps, 1,3m dypgående og 6t klarte 13kn på en god dag, med 124hk, så tipper farten er beskjedent satt opp, eller noe er ikke i orden. Blir hvertfall dårlig økonomi om du må bruke 300 hk på 10 knuter. 5l/nm ish?

Link to post
Vaagen skrev On 28.8.2020 at 19.17:

Du bør sjekke hvilket turtall disse motorene skal oppnå, og så sjekke at de i båten klarer det samme. Gjør de det, er jo det et utgangspunkt, men eier kan jo likevel ha satt på kunstig lette propeller, for å kompensere for slitasje.

 

Om man får oppgitt dieselforbruket pr time for marsjfart, så skal man vel kunne få en pekepinn på effektuttaket...?  

 

Det var en skyssbåt (Westcruiser?)  i mine hjemtrakter,  ca 33 fot og med en 155hk perkins og en 158hk cummins i "kjelleren" , men husker ikke hva denne marsjet på..  Men iallefall mer enn 10 knop. 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...