Jump to content

Hvordan montere teinehaler på Viknes 830?


Komodo

Recommended Posts

Joda, ha ble fornøyd :thumbsup: Men det skulle jo også bare mangle så mange timer som jeg har brukt på den montasjen :lol:

 

Det er fort gjort å installere teinehaler dersom man har noe solid å skru den i. Må si jeg er mindre imponert over byggekvaliteten på Viknes. Ikke noe feil på kvaliteten i og for seg, men Viknes blir jo alltid referert til som robuste bruksbåter. Jeg vil heller si at dette er en lettbygd fritidsbåt som ikke tåler mye bruk uten forsterkning. Den er nok bygget så lett som mulig for å holde byggekostnader nede, men også for å redusere vekten for å oppnå mest mulig fart for motor. En helt annen opplevelse å tråkke rundt i den båten i forhold til vår gamle Viksund. For eksempel så er laminatet i instrumentpanelet tre gangers å tykt i Viksunden som innerlineren i Viknesen...

Link to post
Share on other sites

Det er nok adskillig mindre plast i Viknesen kontra en 80 talls Viksund. Båten er heller ikke tilpasset teinehaler på noe vis, og skal man ha større haler på bør man ha brakett i dørk + feste i skutesiden.

Vet ikke om noen som produserer halv/ helplanere i dag som ikke prøver å holde vekta på et minimum. Kontra Viksund Columbien jeg engang hadde er jo Viknesen fryktelig spinkel.

Ble uansett bra resultat, vil tro haleren kneler før festet/ rekka.

( El opplegget ligner ikke på det jeg har sett før. Vanligvis er det jo merket og sikret..)

 

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid, Komodo:thumbsup:.

Å gå fra et eldre Viksund panserskip til Viknes, og nok endel andre moderne båter, vil nok gi det inntrykket du beskriver. Gikk selv fra gammel Viksund, til Viknes, og kan bekrefte inntrykket. Men i Viksunden fyllte jeg jo koppen i hullsaga, før jeg hadde kommet gjennom skottene i innredningen:giggle:. Den gangen kostet vel ikke polyester allverden, og det var kanskje ikke så mye beregninger i bunn heller. Hvis du ikke kan unngå kollisjon, ikke sikt på en gammel Viksund:smash:.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 2 minutter siden:

Det er nok adskillig mindre plast i Viknesen kontra en 80 talls Viksund.

Selvsagt! Og jeg har full forståelse for at en serieprodusert båt ikke skal ha unødvendig laminattykkelse rundt om kring slik som de gamle åttitallsbåtene.  Men ut fra at mange bruker Viknes til fiske burde de kanskje laget en forsterkning i skroget der det er passelig å montere haler? Det jeg først og fremst tenkte på med min kommentar er at Viknes blir framstilt som røffe og robust båter som tåler det meste. 

 

hanto1 skrev 2 minutter siden:

( El opplegget ligner ikke på det jeg har sett før. Vanligvis er det jo merket og sikret..)

Da tyder det jo på at mye av dette er klattet på i ettertid av diverse personer/firmaer. Han som eier båten gjør ingenting slikt selv. Men at alle kursene unntatt den til baugpropellen er usikret er nok Viknes sitt verk...

 

Gullfisk skrev 1 minutt siden:

Flott arbeid, Komodo:thumbsup:.

Mange takk :flag_bp:

 

Gullfisk skrev 1 minutt siden:

Den gangen kostet vel ikke polyester allverden, og det var kanskje ikke så mye beregninger i bunn heller.

Antagelig ingen beregninger nei. De la nok bare på laminat til de følte seg sikre.

 

Gullfisk skrev 1 minutt siden:

Hvis du ikke kan unngå kollisjon, ikke sikt på en gammel Viksund:smash:.

:lol: :lol: :lol:

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev On 16.9.2020 at 14.40:

Skal være helt enig at det burde vært laget et opplegg/ forsterkning  et sted på rekka beregnet for teinehaler på Viknes.

Ja, det hadde jo underlettet ettermontasje av haler vesentlig! De kunne jo bare støpt inn en forsterkning i innerlineren mens den ennå lå i forma. Det hadde vært en liten ekstrajobb. 

 

hanto1 skrev On 16.9.2020 at 14.40:

På den andre siden virker det som pynt og fancy løsninger er hovedfokus, det er få som virkelig bruker disse som bruksbåt.

Ja det er noe med det :saint: :pray:

 

kirokiro skrev for 4 timer siden:

Slik monterte jeg teinehaler på min 880. Den er hydraulisk og laget av syrefast stål. 

Den måten du har gjort det med røret som går helt ned er jo den beste :yesnod: Løsningen ble vurdert, men av ulike grunner forkastet. 

Veldig flott teinehaler du har forresten :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid.

Har fått noen impulser her. Min  tilårskomne LH200 skal ha ettersyn og modifikasjoner etter årets hummersesong. Det er særlig den slarkete festebraketten og kablingen som skal erstattes med nye løsninger.

 

Men nå er det full fart til marinaen i det fine høstværet for å røkte krepseteiner og sette krabbeteiner . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 42 minutter siden:

Ikke sikker, men mener eieren nevnte at den var ni år. 

Ok. Syntes det så eldre ut på bildet bak ved truster. Han bør vaske litt baki der kan du si:lol:, og sette noen vegger rundt truster, så ikke vannet samler seg under truster, om det kommer noe:smash:. Blir fort vann opp til truster med nesa i været.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Min LH 200 trekker hummerteinen greit, men svikter av og til på krepselenke, spesielt hvis det er mye vind og strøm. Jeg kunne tenke meg å få til et ekstra lavere "gear" ved å montere på en ekstra trinse med mindre diameter. Detville gi større kraft med lavere trekkhastighet. Problemet er bare at jeg ikke vet hvordan jeg skulle lage eller anskaffe en slik trinse. Noen som har noen idee . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...