VegJoh Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Dette ble jo en kjempefin løsning Omstendig prosess og solid utførelse. Tipper at eier ble fornøyd nå Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 16.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2020 Joda, ha ble fornøyd Men det skulle jo også bare mangle så mange timer som jeg har brukt på den montasjen Det er fort gjort å installere teinehaler dersom man har noe solid å skru den i. Må si jeg er mindre imponert over byggekvaliteten på Viknes. Ikke noe feil på kvaliteten i og for seg, men Viknes blir jo alltid referert til som robuste bruksbåter. Jeg vil heller si at dette er en lettbygd fritidsbåt som ikke tåler mye bruk uten forsterkning. Den er nok bygget så lett som mulig for å holde byggekostnader nede, men også for å redusere vekten for å oppnå mest mulig fart for motor. En helt annen opplevelse å tråkke rundt i den båten i forhold til vår gamle Viksund. For eksempel så er laminatet i instrumentpanelet tre gangers å tykt i Viksunden som innerlineren i Viknesen... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Det er nok adskillig mindre plast i Viknesen kontra en 80 talls Viksund. Båten er heller ikke tilpasset teinehaler på noe vis, og skal man ha større haler på bør man ha brakett i dørk + feste i skutesiden. Vet ikke om noen som produserer halv/ helplanere i dag som ikke prøver å holde vekta på et minimum. Kontra Viksund Columbien jeg engang hadde er jo Viknesen fryktelig spinkel. Ble uansett bra resultat, vil tro haleren kneler før festet/ rekka. ( El opplegget ligner ikke på det jeg har sett før. Vanligvis er det jo merket og sikret..) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Flott arbeid, Komodo. Å gå fra et eldre Viksund panserskip til Viknes, og nok endel andre moderne båter, vil nok gi det inntrykket du beskriver. Gikk selv fra gammel Viksund, til Viknes, og kan bekrefte inntrykket. Men i Viksunden fyllte jeg jo koppen i hullsaga, før jeg hadde kommet gjennom skottene i innredningen. Den gangen kostet vel ikke polyester allverden, og det var kanskje ikke så mye beregninger i bunn heller. Hvis du ikke kan unngå kollisjon, ikke sikt på en gammel Viksund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 16.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2020 hanto1 skrev 2 minutter siden: Det er nok adskillig mindre plast i Viknesen kontra en 80 talls Viksund. Selvsagt! Og jeg har full forståelse for at en serieprodusert båt ikke skal ha unødvendig laminattykkelse rundt om kring slik som de gamle åttitallsbåtene. Men ut fra at mange bruker Viknes til fiske burde de kanskje laget en forsterkning i skroget der det er passelig å montere haler? Det jeg først og fremst tenkte på med min kommentar er at Viknes blir framstilt som røffe og robust båter som tåler det meste. hanto1 skrev 2 minutter siden: ( El opplegget ligner ikke på det jeg har sett før. Vanligvis er det jo merket og sikret..) Da tyder det jo på at mye av dette er klattet på i ettertid av diverse personer/firmaer. Han som eier båten gjør ingenting slikt selv. Men at alle kursene unntatt den til baugpropellen er usikret er nok Viknes sitt verk... Gullfisk skrev 1 minutt siden: Flott arbeid, Komodo. Mange takk Gullfisk skrev 1 minutt siden: Den gangen kostet vel ikke polyester allverden, og det var kanskje ikke så mye beregninger i bunn heller. Antagelig ingen beregninger nei. De la nok bare på laminat til de følte seg sikre. Gullfisk skrev 1 minutt siden: Hvis du ikke kan unngå kollisjon, ikke sikt på en gammel Viksund. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Skal være helt enig at det burde vært laget et opplegg/ forsterkning et sted på rekka beregnet for teinehaler på Viknes. På den andre siden virker det som pynt og fancy løsninger er hovedfokus, det er få som virkelig bruker disse som bruksbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Gullfisk skrev for 6 timer siden: Hvis du ikke kan unngå kollisjon, ikke sikt på en gammel Viksund Skal legge med det på minne Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
kirokiro Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 Slik monterte jeg teinehaler på min 880. Den er hydraulisk og laget av syrefast stål. Når den er demontert står plata i trinne igjen. Drar 20 krepseteiner fra 220 meter i dårlig vær, uten at noe har gitt seg. Ble montert for 6-7 år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 18.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2020 hanto1 skrev On 16.9.2020 at 14.40: Skal være helt enig at det burde vært laget et opplegg/ forsterkning et sted på rekka beregnet for teinehaler på Viknes. Ja, det hadde jo underlettet ettermontasje av haler vesentlig! De kunne jo bare støpt inn en forsterkning i innerlineren mens den ennå lå i forma. Det hadde vært en liten ekstrajobb. hanto1 skrev On 16.9.2020 at 14.40: På den andre siden virker det som pynt og fancy løsninger er hovedfokus, det er få som virkelig bruker disse som bruksbåt. Ja det er noe med det kirokiro skrev for 4 timer siden: Slik monterte jeg teinehaler på min 880. Den er hydraulisk og laget av syrefast stål. Den måten du har gjort det med røret som går helt ned er jo den beste Løsningen ble vurdert, men av ulike grunner forkastet. Veldig flott teinehaler du har forresten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 18.September.2020 Del på Facebook Svart 18.September.2020 Hvor gammel er den båten du monterte i, @Komodo? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 18.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2020 Gullfisk skrev for 3 timer siden: Hvor gammel er den båten du monterte i, @Komodo? Ikke sikker, men mener eieren nevnte at den var ni år. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 18.September.2020 Del på Facebook Svart 18.September.2020 Flott arbeid. Har fått noen impulser her. Min tilårskomne LH200 skal ha ettersyn og modifikasjoner etter årets hummersesong. Det er særlig den slarkete festebraketten og kablingen som skal erstattes med nye løsninger. Men nå er det full fart til marinaen i det fine høstværet for å røkte krepseteiner og sette krabbeteiner . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 18.September.2020 Del på Facebook Svart 18.September.2020 Komodo skrev 42 minutter siden: Ikke sikker, men mener eieren nevnte at den var ni år. Ok. Syntes det så eldre ut på bildet bak ved truster. Han bør vaske litt baki der kan du si, og sette noen vegger rundt truster, så ikke vannet samler seg under truster, om det kommer noe. Blir fort vann opp til truster med nesa i været. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 11.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2020 Min LH 200 trekker hummerteinen greit, men svikter av og til på krepselenke, spesielt hvis det er mye vind og strøm. Jeg kunne tenke meg å få til et ekstra lavere "gear" ved å montere på en ekstra trinse med mindre diameter. Detville gi større kraft med lavere trekkhastighet. Problemet er bare at jeg ikke vet hvordan jeg skulle lage eller anskaffe en slik trinse. Noen som har noen idee . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.