Jump to content

Echomap 92 SV och Autohelm autopilot


Maufen

Recommended Posts

Hej, 

 

Skulle behöva lite hjälp.

 

Har idag en relativt ny plotter Garmin Echomap 92 inköpt 2017 samt en mycket äldre autopilot autohelm type 100 dator samt ST 7000 displayer. Autopiloten är från slutet på 90 talet. Kursdatorn har NMEA in och out. 

 

Finns något sett att koppla ihop dessa? 

Skulle man då kunna lägga in waypoints på plottern och autopilot följde det? 

 

Jag har mekat mycket med båtar men ej med elektroniken som ni säkert märker, så mottager all hjälp och tips som kan fås. 

 

Med vänlig hälsning 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Om jeg har forstått det riktig så er det mulig. NMEA ut fra plotter og inn på Autopilot.

Du vil ikke kunne kjøre auto og standby fra plotter, men den vil følge ruten du har lagt opp. (Må kvittere på pilot for hver ny WP, men det gjelder kanskje alle piloter)

Ville foressten vurdert å bytte piloten til en raymarine spx kurs kontroller. Den styrer mye bedre på lave hastigheter enn type100, jeg har nettopp byttet på min. Byttet til SPX10, St6002 display og S100 trådløs fjernkontroll.

Pumpe, rorgiver og fluxgate passet direkte over.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ST7000 display også, byttet bare for å få likt som ST60 tridata display.

Hadde plan om å montere en C80/C120 plotter også for å få alt likt, men så ble det Axiom, så nå ønsker jeg med P70s og I70s displayer ;)

 

Den heter Smart Pilot X10 (SPX10). Jeg kjøpte på finn.no, er 2stk som selger mye på finn som ofte har sånt på lager, en som ligger i Vettre og en som holder til i Molde. De lager ofte pakkepris om man kjøper flere enheter. Mener prisene ligger på 3500-4500,- for SPX10.

 

Jeg solgte Type100 og ST7000 for 2500,- på finn, så mellomlegget ble ikke så ille.

Hullet på ST7000 er mindre enn på ST6002 så jeg måtte utvide det.

Link to post
Share on other sites

Tack för svaret. Då vet jag att min display funkar till X10:n. 

 

Jag har också förstått att S1 och S1G fungerar till displayen, någon som vet vilken skillnad det är mellan SPX 10, S1 och S1G?

 

Har du någon kontakt uppgift till dessa handlare i Norge som ofta säljer dessa?

 

 

Link to post
Share on other sites

SPX er nyere enn S1 modellene, forskjellen mellom S1 og S1G er vel at G har gyro innebygget.

SPX har også en gyro innebygget, men ser at det står en tilkobling til Gyro. Så kanskje Rategyro er bedre enn gyro? (her er jeg på tynn is).

SPX10 osv mener jeg støtter høyere oppdateringsfrekvens på heading enn hva SPX5 og S1 gjør. (5Hz kontra 10Hz).

SPX har SeatalkNG(NMEA2k) tilkobling, det har ikke S1 komputerene mener jeg.

 

Sender deg en pm med kontaktinfo.

 

Edit: Leste også at S2G og S3G støtter 10hz heading, så da lærte jeg noe nytt..

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...