Jump to content

Targabøyle til seilbåt


Werlin

Recommended Posts

Vi planlegger å bruke vinteren til å installere en targabøyle på Havelle. Havelle en Bav 42 cruiser,  som er 4 meter bred.

Bøylen skal brukes til å montere solceller, samt daviter til jolle. 

 

Ønsker å få den høy nok til at jolla ikke blokkerer utsikten bakover, og selv om vi har en liten jolle på 40 kilo nå, så ser vi at behovet for en RIB kan melde seg om noen år, og da må bøylen tåle det.

 

Dette er vel ikke akkurat standard og må vel sveises. Noen som kjenner til noen som tar på seg slike oppdrag? Og hva tror dere vi bør regne med å betale?

Noen som har gjort noe lignende og har tips til hva vi bør tenke på, evt. hva vi bør unngå? Og evt. smarte løsninger på bøylen?

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 2 timer siden:

Dette er store modifikasjoner, med mange kilo høyt oppe langt bak. Dette er ikke bare en sveiseutfordring, det påvirker båtens egenskaper. Mulig du ønsker dette utført fordi du skal krysse hav. Ta kontakt med båtens konstruktør og få deres syn på saken.

Gode poenger. Men, slik planene er nå, så er familiesituasjonen som gjør at rib er aktuelt også garantist for at Havelle nok vil holde seg i skjermet farvann fremover. Skagen, dagsetapper i godt vær nedover o Europa eller en mulig tur til Shetland er nok det nærmeste Havelle kommer havkryssinger det neste tiåret. (Og selv det forutsetter en koronavaksine.....)

 

Og svaret på hvorfor vi ønsker det er at vi ønsker en bedre løsning enn de daviterne vi har nå (som ikke tåler mer enn 100kg), og å få mer solceller.
 

Ellers så er nok jeg, som @enslagsgjest, nokså overbevist om at Bav42  tåler en targabøyle og en hundre kilo hengene over hekken. 

 

Takk @Tjorven III, går det an å spørre hva du ga for det?

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig mange båter i denne størrelsen har daviter eller targabøyler med stor vekt over og under. Kanskje også radarer og solcellepanel i tillegg.

Ja, det påvirker båtens stabilitet. Den er sannsynligvis ikke A med like høyt passasjertall som før. Men livsfarlig? Nei. Mange, mange, mange seiler rundt slik, og det går helt fint.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 12 timer siden:

 

Takk @Tjorven III, går det an å spørre hva du ga for det?


mener jeg gav 30´ kr for min, 

spesialbygget etter mine ønsker, 
de fræmre beinen sitter skrudd i ett beslag i dekket, de aktre beinen sitter ´hengslet´ i akterspeilet, der også kablene går inn, på så vis kan jeg felle hele targaen, uten å losse kabler, om vi skall inn i noen lokal, med begrenset takhøyde !

min targa er litt buet på toppen, for å følge buen til doghouse-taket.

radarn sitter balanse-opphengt ovanpå, der sitter også GPS-antenner og Navtex-antennen. Jeg har en liten kran-arm, for påhengsmotorn.

gummibåten sitter i snapdaviter på badeplattformen ved innomskjærs seiling og ligger på dekk ved utomskjærsseiling.

har alltså ikke gummibåten i targaen, men den tåler garantert 100kg eller mer i hengende last.

 

 

22EF8C64-AAAE-4C84-B3F8-6AC582C311C1.jpeg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Til og med Hulda har det. Vi har ikke merket noe negativt. Vi overlot jobben til et verksted nede på Coronakysten. Førsteklasses jobb.

Hjertelig! Håper å få besøkt Coronakysten etter hvert. Du skulle ikke tilfeldigvis huske navn på verksted?

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 43 minutter siden:

Hjertelig! Håper å få besøkt Coronakysten etter hvert. Du skulle ikke tilfeldigvis huske navn på verksted?

 

 

BIKAB, ligger ved Kungshamn, Ulf: +4652370900.

Vet ikke hva jeg betalte, er noen år siden. Men de laget også en del bøyler og rekker i samme slengen. Lurer på om det var SEK 20 000, den gangen svenskekronen var billig. Men den summen er jeg ikke sikker på. Virker i så fall meget rimelig. Og de gutta vet hva de holder på med. Så lenge det ikke kommer til dreiing etter tegning. Det var ikke så bra. Men sveising, tilpassing, polering, alt det der var absolutt førsteklasses.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Vi tenkte også på en targa, men det ser ganske merkelig ut på en CC båt syntes vi, dessuten har vi ikke funnet ut helt hva vi skal bruke den til. Foreløpig har vi ikke savnet targa. Vi har 400w solpanel hengende på hver side av pushpit og det har gått utmerket uten en skramme etter 2 kanalturen i Europa. Jolla ligger på dekk og tar 1 minutt å hive på sjøen, motoren er litt mer styr og tar noen flere minutter. Men, det vi har mest av akkurat nå er tid. 

Link to post
Share on other sites

Har kommet fram til at jeg prosjekterer en targabøyle ut av 2stk 80mm radarmaster som jeg monterer en ramme mellom og så får jeg 2stk 275 eller 300w paneler oppå der.

Brukte det forrige gang vi var på tur også men da i en spinklere versjon og med mindre paneler. Da kommer hele skiten på rundt 10000.- 
Skal ikke henge jolle i den uansett da jeg har daviter.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er løsningen vi valgte på S/Y Ocean Viking. Radarmast og vindgenerator-mast koplet sammen med en tilpasset stillas vange. Kom på ca 20.000 inkl diverse beslag. Levert av båtsystem og stillas leverandør i Rogaland som leverer aluminiumsstillas av solid sjøvannsbestandig type. (Bildet fra ankring i Horta - mai 2020  :)   Men vi har latt RIB ligge surret på fordekket ved havkryssinger. Ellers er den ofte på slep.

 

 

F5A76AAF-DA68-4CC3-8EA3-DD815F4B6C4A.jpeg

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

GeirT skrev for 5 timer siden:

Her er løsningen vi valgte på S/Y Ocean Viking. 

 

Se her ja, interessant løsning.

Jeg tenkte å kappe rørene på 80mm så lavt jeg klarer og la solcellene gå hele veien ut over røret, altså en løsning der jeg kun har solceller og ikke bruker rørene til radar/vind osv
Interessant den der avstivningen mellom de dog, den skal jeg tenke på å kanskje bruke på en måte.

 

Fikk du tak i noen 80mm "klammer" å skru på rørene for å montere mellomstykke uten å kjøpe de svindyre fra Noa ?

 

Det er en del av en stillasje altså

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg måtte kjøpe de dyre fra Baatsystem ja -  2 på hver side. Det er en stillasvange som er 20cm bred. Kappet til ønsket lengde og påsveist T profil i endene. Boret 2 hull i hver T-profil der klammerne ble skrudd inn.

Var litt spent på om det var sterkt nok i stor sjø, men det holder i massevis :) Du må evt lage noen bøyler opp fra stillasvangen som du fester solcellepanelene til. Jeg er i ferd med å montere 2 nye paneler på rekka akterut som kan snues 180 grader. 

Geir

 

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

GeirT: Den løsningen din sørger for at du aldri vil få noe i nærheten av maks utbytte fra panelet. Solpanel med radar på ene siden og vindmølle på andre er den klassiske tabben alle som klager på dårlige solpaneler gjør. Her burde radaren vært på masten, vindmøllen på finn.no og så kunne du firedoblet solkapasiteten ved å montere panelene i lengderetningen i stedet for på tvers. Akkurat dèt er det flere som kunne gjort.

 

V

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Masten er lik radarmasten (80mm) men lengre. Fikk med en overgang fra 80 til 50mm. Den passet ikke helt på 50mm siden, så jeg dreide den ned litt. Satte så en en rørstubbe med ca 48mm ID på toppen av den. Her ble enden av vindgenerator masten tredd ned i og festet med 3 gjennomgående skruer med gummiskiver. Brukte og noen passende O-ringer mot 80/50mm mellom rør og overgang. Tror jeg unngikk støy fra generatoren på den måten. Men Superwind generatorene er i seg selv veldig stille.

 

Geir

 

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...