Jump to content

Targabøyle til seilbåt


Werlin

Recommended Posts

Sun Flyer skrev On 6.3.2021 at 18.14:

GeirT: Den løsningen din sørger for at du aldri vil få noe i nærheten av maks utbytte fra panelet. Solpanel med radar på ene siden og vindmølle på andre er den klassiske tabben alle som klager på dårlige solpaneler gjør. Her burde radaren vært på masten, vindmøllen på finn.no og så kunne du firedoblet solkapasiteten ved å montere panelene i lengderetningen i stedet for på tvers. Akkurat dèt er det flere som kunne gjort.

 

V

Kan godt være det, men vil ikke ha for store flater oppe i lufta. Det er godt vindfang i panelene. Faktisk var kombinasjonen 350W vindgen og 100+160W paneler tilstrekkelig for oss på en runde ned til Brasil via Karribien/Azorene og hjem. Vi hadde mye og jevn vind og sol i massevis. Hver dag opplevde vi at batteriene gikk fulle og ladingen havnet på "dump load". Nå har vi kjøpt oss en stor inverter - så da blir forbruket større, men vi rigger til med paneler på rekkene akterut. Kan hende vi kan "overleve" her hjemme en sommers dag også.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi orker ikke vindgenerator denne gangen så det utgår og da blir det ikke noen skygge fra sånt. 
Det er jo en tanke dette med vindfang men jeg håper jeg klarer å få til et sted rundt 5-600W totalt fra solceller. Håper det kan rekke til autopilot og alt som trekker underveis, på anker så klarer vi oss med 200W så det er ikke noe problem da

Link to post
Share on other sites

GeirT skrev On 7.3.2021 at 21.48:

Kan godt være det, men vil ikke ha for store flater oppe i lufta. Det er godt vindfang i panelene. Faktisk var kombinasjonen 350W vindgen og 100+160W paneler tilstrekkelig for oss på en runde ned til Brasil via Karribien/Azorene og hjem. Vi hadde mye og jevn vind og sol i massevis. Hver dag opplevde vi at batteriene gikk fulle og ladingen havnet på "dump load". Nå har vi kjøpt oss en stor inverter - så da blir forbruket større, men vi rigger til med paneler på rekkene akterut. Kan hende vi kan "overleve" her hjemme en sommers dag også.

Jeg mener selvfølgelig ikke at du har hatt et mislykket prosjekt pga dette. Men gjorde erfaring selv da jeg kjøpte båten. Den hadde da en KISS vindgenerator (som visstnok er veldig god) og 200w paneler. Forrige eier seilte til/fra karibien med dette og var strålende fornøyd. Men jeg ble ikke overbevist her hjemme. Generatoren leverte middels bortsett fra når det blåste mye eller vi seilte kryss. Når man ligger i naturhavn i norden fortøyer man helst der det ikke blåser, dermed var det ingenting derfra. Panelene gav lite pga ofte skygge fra vindgeneratoren. Så det første jeg gjorde var å fjerne generatoren. Da fikk jeg litt mindre inn ved seilas men mer ved landligge. Så byttet jeg til større paneler 400w. Produserer nå mye mer strøm enn det jeg gjorde når jeg hadde begge deler og trenger ikke landstrøm i norge fra 1. april til 1 oktober. Hvis jeg skulle reist på langtur ville jeg økt panelene ytterligere men droppet generator. Siden jeg har katamaran er det enkelt å få plass til mange panel og jeg kan sikkert doble ved å utnytte plassen bedre over daviterne bak. Radar er på masten. Men også på en mono er det fullt mulig å få plass til store paneler. Se f.eks bildet her. Eieren seilte med inverter og en elektrisk kokeplate. Stor batteribank og ordentlige paneler så går det helt fint.

solpanel lengderetning (2).jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 9 timer siden:

 trenger ikke landstrøm i norge fra 1. april til 1 oktober. 

solpanel lengderetning (2).jpg

Ligger du uten landstrøm i sommerhalvåret ?  Hva med varmtvannstanken da, kjører du den på inverter ?

Veldig interessant bilde, har du noen link til hvor det er mer bilder av den båten, det så interessant ut det opplegget de har der mellom mastene

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev for 14 timer siden:

Ligger du uten landstrøm i sommerhalvåret ?  Hva med varmtvannstanken da, kjører du den på inverter ?

Veldig interessant bilde, har du noen link til hvor det er mer bilder av den båten, det så interessant ut det opplegget de har der mellom mastene

Varmtvannet? Kjører motoren 15 minutt når jeg skal dusje. Vurderer å installere en kinavannvarmer, men bor ikke så lenge i naturhavn om gangen akkurat nå. Han på bildet kjørte berederen på inverter, men han har vel 1000ah litiumbank. Har fått meg 400ah litium nettopp, så kanskje jeg skal eksperimentere litt mer med berederen til sommeren.

 

Båten på bildet tilhører Trond Røsvik som forøvrig jobber hos Farco som igjen er av de beste på strøm ombord. Du kan sikkert få tak i han der.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Slik ser det ut idag.
 

Jeg skal montere 2 nye paneler på rekka, ett på hver side helt akterut rett foran pushpit’en. Til sammen blir det drøye 600W med paneler. Forbruksbanken er kun 400W AGM, men vi har relativt lavt forbruk. Bruker Hydrovane vindror. Sparer mye strøm på å la den elektriske autopiloten få hvile. Det er kjøl/frys som trekker mest. Belysning og lanterner er alle LED. Tenkte en stund på lithium, men de er dyre og drar med seg en hel del annen leamikk som må kjøpes. 

307BE6D2-3B05-4D8E-BE24-803604AE8206.jpeg

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Med 600W solceller skal det vel noe til før dere mangler strøm fremover. Vi har 300W på vår (rett nok ganske mye mindre) båt, i de aller fleste forhold holder det til autopilot, kjøleboks, radar, iPader, lys, AIS, plotter og mye annet ræl døgnet rundt.

 

Landet på samme konklusjon om lithium. Fine greier, men mye penger og en del styr.

Link to post
Share on other sites

Hei folkens. 

Morsomt å se bilder av båten dukke opp her.

 

De to mastene er ganske enkelt ScanStrut sine, også er det sveiset til et stativ i mellom som er justerbart.

Det var noe forrige eier fikk sveiset til, muligens i Australia..? 

 

Uansett, nå er det 400W X 2 paneler der nå.

1000AH Lithium Winston forbruksbank med CAN bus, nå 5 år gammel og fremdeles over 100% SOH.

230AH Lithium Thruster/start/anker batteri bank, nå 10 år gammel.

Quatro 12V3000 KVA 

Cerbo GX

2 stk 200A dynamoer med ekstern regulator.

Generatoren fra Vetus er ble kastet ut i fjor, den ble aldri brukt. 

Dobbel induksjonstopp innfellt i byssa for matlaging. (men vi har beholdt gass som backup)

Vaskemaskin.

Permanent fryser ombord.

60LH watermaker

 

Alle 3 tankene er koblet opp mot Cerbo og alle data fra Cerbo sendes over NMEA2000 til kartplottere og I70 instrumentene. 

 

Vi har nå hatt "permanent landstrøm" på ombord i 5 år. 

Selv under 1 års seilas til og fra Karibien.

 

 

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...