Jump to content

Type pakkboks og hvordan etterstramme


nomane

Recommended Posts

Drøssevis av videoer om dette på Youtube. Snurr talgpakningen rundt en aksel med lik diameter, så tar du kniven og skjærer langs akslen.  Da får du flere ringer du kan bruke når du pakker om. Det fine med den metoden er at alle ringene blir perfekt lange, og snittet vil legge seg helt inntil og tette. Legg inn så mange ringer du har plass til, og vri skjøten 180 / 90 grader for hver gang slik at skjøtene ikke kommer overfor hverandre. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt er det drøssevis av videoer på nettet om akkurat dette, men her kom jeg over en som jeg synes var veldig bra. Her ser vi bla. hvordan de skjærer opp pakningen slik jeg forklarte over, og de viser et illustrativt snitt av hvordan pakningen blir presset inn mot aksel og pakkboks av glanden slik at det tetter. Eksempelet er fra en gammeldags industripumpe, men det er akkurat det samme prinsippet. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

nomane skrev 31 minutter siden:

Gode videoer som forklarer bra ja.

 

Ingenting mer å stramme på her altså? Da må båten opp å få nye pakninger i pakkboks

 

Dersom den ikke lekker mye ville jeg ventet til båten skal på land uansett.

Ellers går det an å legge på en runde til med pakning med båten på vannet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 9 timer siden:

 

Dersom den ikke lekker mye ville jeg ventet til båten skal på land uansett.

Ellers går det an å legge på en runde til med pakning med båten på vannet.

 

Talte 21 drypp på 1 minutt i dag. Som sagt er båt med aksling nytt for meg, så ingen anelse om det er betegnet som mye eller ok? 

Link to post
Share on other sites

nomane skrev 1 time siden:

Fikk strammet litt på pakkboksen. 1 drypp pr minutt nå, men vurderer fortsatt å ta den opp for skift av nye pakninger og en sjekk av akslingene som du nevner 👍

 

Husk gjerne at det ikke er uvanlig at talgpakningen sliter litt på akselen. Så lenge det er ett glatt og jevnt spor som ikke går særlig dypt betyr det ikke at pakningen ikke tetter eller at det må til utbedringer. Med ett drypp i minuttet tror jeg du kan slappe godt av en stund.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...