LAKA Startet 2.September.2020 Link til dette innlegget Startet 2.September.2020 Har en relativt liten seilbåt på 22 fot som brukes året rundt. Høst og vinterstid blir det fort noen helgeturer der behovet for oppvarming er tilstede. Stort sett er vi en voksen og to barn på tur og vi ligger stort sett i uthavn slik at vi trenger noe som kan gå enten på gass eller parafin. Temperaturen er sjelden under null grader her på Vestlandet og vi kommer ikke til å bruke oppvarmingskilden uten tilsyn nattestid. Det er kun snakk om noen timer med varme etter endt seilas på kvelden og tilsvarende om morgenen. Hvis det finnes løsninger som kan kombineres med kokemuligheter så er det en fordel. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Bruker du båten året rundt ville jeg kostet på meg parafin/dieselvarmer. De er dyre men mange her inne har gode erfaringer med Kinavare som er adskillig rimeligere. Skal det kombineres med koking så havner en vel fort på Wallas med varmelokk? Ett alternativ er Kinavarmer og rimelig gass kokeapparat som tar slike ‘patroner’. Omtalt ofte her inne. Er vel solgt på Biltema og div andre billigkjeder. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 2.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Båten brukes året rundt, men kun noen få årlige turer med overnatting. Ser derfor ikke behovet for parafin/dieselvarmer i en såpass liten båt som dette. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Ser den men når en får mer eller mindre komplette varmere - feks kopi av Eber D4 - til mellom 1000 og 2000 på Aliexpress inkludert det meste du trenger for montering så sliter jeg med å komme på et godt alternativ som konkurrerer på pris og ikke minst komfort. Måtte være telys eller en sånn ‘potte’ som brenner rødsprit (ikke sikker på om de finnes lenger). Hadde selv en Petromax-lampe som gav litt lys og varme i en liten båt for mange år siden men de var hverken rimelige eller særlig driftssikre.. (glødenettet kollapset ved den minste dult og glasset tålte heller ikke all verden). Brannsikkerhet er jo også et mulig tema her (varmer må selvsagt monteres skikkelig men det burde ikke være uoverkommelig i en liten båt). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 (redigert) Wallas med varmelokk kan anbefales! Enkelt, pålitelig og gir god varme. Redigert 2.September.2020 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Ikke uenig men tenkte at a) det er en stor kostnad ift verdien på denne båten og b) kikket på noen bilder av ‘byssearrangement’ i båtmodellen og det så rett og slett ikke ut til å være plass til et slikt stort kokeapparat? Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Noe av det enkleste du får av løsning, gir god varme og latterlig billig i innkjøp, installasjon og drift. Selvsagt ikke det mest HMS-vennlige. https://caravan.no/Produkt/693/706532/Primuskomfyr-1-fl-ede Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Fantino Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Var et sånt jeg tenkte på ift koking, men de er adskillig billigere på Biltema (og gjerne andre steder): https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-22-kw-2000041896 Men er vel gjerne ikke noe å satse på for oppvarming da forbrenning vel avgir vanndamp? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 (redigert) Fantino skrev for 1 time siden: Men er vel gjerne ikke noe å satse på for oppvarming da forbrenning vel avgir vanndamp? Og CO, hvis det ikke blir tilført nok oksygen (noe som lett kan oppstå med en åpen brenner inni en lukket båt med dårlig ventilasjon). Det blir med andre ord veldig fuktig ombord og det må luftes såpass mye for å sikre mot opphopning av CO at det ikke er rare varmeeffekten man får til syvende og sist. Nei, få eksosen ut av båten, installer diesel-/parafinvarmer. Sikrere og varmere + tørker lufta. Eventuelt få tak i ei gammel danskebysse (pottebrenner ala Refleks, Glembring, Dickinson, m.fl.) med pipe og få kokeplate med på kjøpet. Redigert 3.September.2020 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Fantino skrev for 6 timer siden: Ikke uenig men tenkte at a) det er en stor kostnad ift verdien på denne båten og b) kikket på noen bilder av ‘byssearrangement’ i båtmodellen og det så rett og slett ikke ut til å være plass til et slikt stort kokeapparat? Det finnes mange brukte Wallaser på markedet. Da blir det ikke så dyrt. Jeg vet ikke hvordan plassforholdene er i en slik båt, men Wallasen er relativt liten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
shipahoy Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Hvis du skal ha varme så må du ha eksosen ut av båten. Hvis du bruker åpen flamme så må du ha god lufting. Dette skjer ved kullosforgiftning: https://www.dinside.no/fritid/dette-skjer-ved-kullosforgiftning/72798642 - Det store risikomomentet er at folk tar inn gassapparater og aggregater i lukkede rom, noe som har ført til både dødsfall og alvorlige forgiftninger. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Med mindre bruken er tenkt i cockpit med cockpittelt så vil jeg si at dere trenger oppvarming med pipe/eksos ut. Om budsjettet er "vil ikke bruke for mye på dette" så... hvis batteri/ladeopplegg i båten er adekvat så kan "kinavarmer" være ett alternativ. Rimelig og bra, men en må være litt handy for å gjøre en sikker og god montering. Og neste da er vel egentlig å se på bruktmarkedet, hvis du er "handy" eller kan få hjelp til installasjon. Wallas er nevnt. Så er det rene pottebrennere med kokeplate fra Dickson, Reflex osv. Ha søk på finn.no så dukker det opp jevnlig. Veldig dyre deler så sørg for å kjøpe noe som er komplett. ------- Gass/parafin/rødsprit greier med åpen flamme vil jeg se på som nødløsning for bruk med luker og ventiler åpne. Av de med åpen flamme ville jeg egentlig sett etter en primus optimus variant som dere kan koke på, hvis jeg var vant med å bruke primus. Hvis ikke ville jeg gått for en gassvariant. Av de tre nødløsningene er det kun gass som er luktfri, men gir mye fukt og kullos på linje med alt annet med åpen flamme. Rødsprit gir veldig mye fukt og lukt. Parafin gir lukt, ikke så mye fukt (syns jeg... kan hende jeg bommer her). --------- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.