Jump to content

Flipper 630 OC valg av motor


Kennien

Recommended Posts

Hyggelig med flere tilbakemeldinger ..

 

For det første , jeg hadde jobbet endel med båt og motor i vinter , og trodde "pakken" var bra og det bare skulle være tut og kjør.

Når det gjelder propell , så så jeg bare en blank og fin propell som var utregnet til å passe båten bra.

 

Så jeg mista faktisk litt motet , vi kjørte egentlig non-stop i 2 timer for å ta unna den verste innkjøringen , som da er ca 2 timer.

 

Båten syns jeg oppførte seg riktig så bra , og motoren var kraftig nok merket jeg. Men etterhvert når pulsen senket seg , så merket jeg at ting ikke var helt som jeg forventet. Har jo litt erfaring med båt , endog mindre båter.

Det første var turtallet , som egentlig var litt "skremmende" mtp innkjøring , men allikevel tror jeg driftstemperatur var vel så bra på 5050 RPM med tungt lasta båt som det motsatte.

 

Så var det at den la seg over til venstre , ble justert med trimplanet men det var litt for mye til å føles bra.

I tillegg så spruta det så mye vann inn på sofaen bak at 3.dje person endte opp med å stå mellom setene fremme :diving:.

 

Nå har det gått noen dager , og sjøen var så blank og fin idag at jeg nesten ikke har lyst å reise på ferie imorra.

 

Så planen er å booke tid på en eller annen slipp , heve motoren og ringe Ravns Garage ( beste båtbutikken i landet ? ) , og spørre om retur av propell faktisk er noe de mente.

 

Bergsholmen : Yes , veldig interesert i det. Må nesten bli etter fellesferien , men skal hvertfall heve motor før jeg returnerer propell osv.. Se om det utgjør litt bare med høyere montering. 

 

Det rare er at både gamle motoren og alle bilder på Finn.no viser at så og si samtlige 630 DC/OC/CC/HT har montert motor lavest mulig ? hmm.

 

Uansett , ser nå at oppsett med båt/motor/propell og er noe man må jobbe med som alt annet.

 

Propell må jeg lese meg litt opp på ser jeg :giggle:

 

Regner med det blir heving av motor , 1 eller 2 hakk.

 

Utenom det , så funderer jeg og på ny styring ... Kan ikke si at Baystar imponerte meg så mye , selv med Seastar slanger montert.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Han kompisen min med Flipper 600 CC og F150 har en Tempest Plus 19P propell, han trodde han fikk ca 5000 rpm eller litt over. Hadde ikke lagt så mye merke til turtelleren :saint: Regnet vel med at det var korrekt propell siden alt var kjøpt som en pakke for 5 år siden, men det må man aldri regne med.

Han får ca 42 knop, men han skulle sjekke turtallet litt bedre på neste tur.

Jeg anbefalte han å prøve en 17P eller 18P av et eller annet slag, turtallet må iallefall opp. De kjører ofte med en del folk i båten. Vi heiste motoren opp et hull like etter at han hadde kjøpt båten, syns den stod litt lavt. Men det vil jo ikke hjelpe så veldig hvis propellen også er for tung. Jeg ble jo aldri med han på prøvetur den gangen.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 1 time siden:

Jeg kan også tenke litt høyt og spekulere rundt disse forskjellige propellene allerede nevnt:

 

Eneste mulige oddball-stål 4-blader blir da Trophy Plus som er 13,75" fast diameter og som fåes fra 17". Her det merkelig at den skal passe både 4,25" girkasse (75-115hk) og 4,75" girkasse (135/150hk og opp). Mercury skriver selv at 17" og 19" skal passe 4,25" girkasse, men har sett at man har kjørt 23" på en 140hk Suzuki med 4,25" girkasse - så her er det viktig/uviktig å holde koll på hubkit og denslags tlibehør.

 

Dette er bakgrunnen til at jeg foreslår Enertia i 17" eller 18".

 

Oppklaring vedr. Trophy Plus:

 

  • "17 and 19 pitches are designed for 75-115 HP outboard, higher pitches for 135-225 HP outboards."

https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28850/trophy-plus-13-3-4-x-17-mercury-rh-propeller-48-825930a46

 

Akkurat for DF140 gjelder vel ikke dette siden den har samme girhus som DF115.

 

Uansett må man ikke avskrive Mercury Spitfire/Quicksilver Nemesis 14x17P 4-blads alu før den evt. er testet. 

Jeg har en Spitfire alu 12,5x19P som jeg testet på min 18-foter med F115 og fikk bare ca 1,5 knop lavere toppfart enn med den over 3 ganger dyrere Spitfire X7 4-blads stålpropellen.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så litt på nettet, denne 96-modellen oppgis til 35 knop med en Mercury F115 ProXS, den yter vel sånn ca 120-125 hk.

 

flipper630oc.jpg.2aa5d26011d92bfaa2ad52a7518f48d8.jpg

 

Og her en nyere utgave med F150, bildene kan kanskje si litt. Står ikke knop.

Den har Enertia propell iallefall. Ser ut som motoren står ganske lavt her da.

 

https://eng.auto24.lv/kasutatud/auto.php?id=3147805&cache_missing=1

 

flipper630oc_enertia.jpg.751419f931c80af97d989d1939056b4b.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke: Mercury sier selv at 17" og 19" er for 4,25" gearcase. På e-ribbing kjører de 23" på DF-140 som er en 4,25" gearcase. En kamerat kjørte samme propell (Trophy Plus 23") på en Yamaha F225/Stormway F-23. Helt klart at Mercury er veldig diffuse i sin beskrivelse av Trophy Plus.

 

Har hatte denne Trophy Plus 23" i egne hender, og kunne selv se at trommelen var mindre enn en standard 4,75" propell. Det merkeligste er at Mercury ikke kan beskrive applikasjonsområdet bedre på sine hjemmesider. De tror kanskje at alt er i beste hender hos forhandlerne og at kundene i 99% ikke merker noen forskjell-

 

Men nå er vi på båtplassen, og kunnskapen om propell er sannsynligvis større enn hos 99% av forhandlerne...:giggle: Greit nok hvis man har en kompetent forhandler, men du finner neppe en her i Norge.

 

Altså: Hvis du har en 4,75" gearcase og trenger 17", så kan du kjøre Trophy Plus (selv om Mercury selv sier at 17" og 19" er for 4,25" gearcase. Eneste man trenger er en duppeditt/eksos-stoppring som Mercury tilfeldigvis produserer...

https://www.crowleymarine.com/parts/296998.cfm

 

Normalt hadde jeg ikke brydd meg. Man får tak i gode ekvivalenter fra Solas, men siden dette er en innbyttemulighet og mulighet for å spare unødige båtlapper...

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 1 time siden:

Altså: Hvis du har en 4,75" gearcase og trenger 17", så kan du kjøre Trophy Plus (selv om Mercury selv sier at 17" og 19" er for 4,25" gearcase. Eneste man trenger er en duppeditt/eksos-stoppring som Mercury tilfeldigvis produserer...

Jeg har hatt Trophy pluss til optimax 115 hk. Kan bekrefte at den finnes for 4,25" gearcase, om den finnes for 4,75" vet jeg ikke...

Link to post
Share on other sites

Det er vel her Mercury er clear as mud. Siden de større pitchene har mindre trommel enn standard 4,75", vil jeg jo tro at 17" og 19" har samme trommel, og at Mercurys beskrivelse mer er som en kvikk generisk pitchvelger å regne. Litt rart egentlig, da både Rev-4 og Bravo-1 i 80-90% av tilfellene blir litt for grovt for F150 og 4-blader i de fleste tilfeller er å foretrekke (vel, det var nok mitt statement - men hvis folk hadde kunnet sammenligne sammenlignbare propeller, tipper jeg utsagnet hadde holdt mål).

 

Men hvis man er i tvil, så spør man ekspertene (og dropper lokale nitwittere):

https://www.bandofboaters.com/forum/technical-forums/performance-handling

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forhandler foreslår Enertia 15x15  ? Eller hvertfall Enertia 15 , han skrev litt kjapt i mailen kan det se ut som.

 

Han sender så fort han klarer å få tak i, med returlapp på gamle propellen.

 

Eller var det litt for "liten" propell ?

 

Link to post
Share on other sites

På en måte er det riktig. Tommelfinger-regelen sier ca 150-200rpm for hver pitch/tomme man flytter seg opp eller ned. Da skal du få ca. 600-800rpm mer ved å gå fra 19" til 15".

 

Men! Det blir egentlig litt for enkelt. Her er det flere faktorer som spiller inn.

-For det første betinger det at farten blir den samme. Hvis farten etterhvert øker, øker også turtallet. Nå kjenner ikke jeg båten, men er 37 knop det man kan forvente med F150 på Flipperen? Eller kan man forvente 39-40 knop?

-For det andre betinger det at slip% er den samme. Øker slip% med ny propell, blir det mer turtall - og omvendt. Her bytter du fra en type propell til en helt annen - og da kan disse oppnå helt forskjellig slip%.

 

Jeg tenker at Enertia er en fornuftig propell å prøve på den båten. Men syntes 15" kanskje var litt mye ned.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i slip% (8%) som Bergsholmen fikk med Enertia 17, sier at farten blir 38 (44mph) knop og dytter tallene i en slip-kalkulator: https://www.mercuryracing.com/propellers-overview/prop-slip-calculator.html

Da får vi 6450rpm med 15" propell. Altså altfor mye. 17" gir 5700rpm - helt perfekt. Jeg ville nok foreslå at du får testet Enertia 17", og be leverandøren vente litt med å bestille ny propell.

Link to post
Share on other sites

Løp og kjøp den på finn, så kan du vel få kreditert den opprinnelige propellen og sparer noen tusenlapper :smiley: 

Enertia koster flesk, 10-12 tusen på ebay med mva og frakt.

Husk å ta vare på hubkitet, eller kjøp et nytt.

 

https://www.ebay.com/itm/181366834997

 

Finner den ikke hos Ravns Garage osv. men her koster den kr 12.679

 

https://www.boatlab.no/quicksilver-enert-14-50x17-rh-orig-nr-898994a46

 

NB! Måtte tipse kompisen min om den også, han med F150 og 19P Tempest Plus. Men der var turtallet forsåvidt ubekreftet, men sikkert fort å teste. 

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Solseng skrev On 11.7.2021 at 21.08:

Takk for svar.:smiley:

 

Hmmm... Dette viser hvor vanskelig dette med propeller er. Veldig rart at ECO gir høyere toppfart enn standard Enertia. Også veldig overraskende at ECOen gir såpass høyt slip.

 

Hei, ikke for å kuppe tråden til Kennien.

Men har nå fått i ny høytrykkspumpe (denne var sliten og ga ikke trykk og mengde som den skulle)

 

Min motor er montert litt høyt for Enertia, men syns den er passe for Enertia ECO.

ECO er som tidligere nevnt 16’’ x 19p, og ein stor tung propell å drive.

Men desidert den eg liker best egenskapene til, mtp min båt og bruk.

Den skulle nok vert 16x17p, for eg klarer ikke meir ein 5500 med denne.

Men den er herlig i resten av turtallsområde og føles ikke tung.

(Blir vel enten et bytte, eller litt meir juice i motoren😏)

 

Tidligere tall var oppgitt mest på husk, disse er mer korrekte:

Enertia 17

3500 22kn. 16,9% slipp

4000 27kn. 10,7% slipp

5000 35-36kn. 7,4% slipp

Wot 6400-6500 43kn. 11,1% slipp, så kom varsel om for høyt turtall.

 

Enertia ECO 19p

3000 22kn. 13,2% slipp

3500 27kn. 8,7% slipp

4000 32kn. 5,4% slipp

5000 39kn. 7,7% slipp

Wot 5500 41kn. 11,7% slipp men høy trim

 

 

Link to post
Share on other sites

Bergsholmen skrev 5 minutter siden:

Hei, ikke for å kuppe tråden til Kennien.

Men har nå fått i ny høytrykkspumpe (denne var sliten og ga ikke trykk og mengde som den skulle)

 

Siden motoren din står høyt så skulle du egentlig også ha testa en 4-blads stålpropell. Mye fint på markedet.

Trenger relativt liten diameter pga. bladarealet, og dermed ganske lett å drive rundt.

 

Med bare 115 hk Mercury spretter min 18-foter opp i 44 knop med Mercury 4-blads stålpropell, 12,7x19P. Og veldig bra all round egenskaper på alle måter ellers.

Link to post
Share on other sites

Bergsholmen skrev On 22.7.2021 at 23.43:

Hei, ikke for å kuppe tråden til Kennien.

Men har nå fått i ny høytrykkspumpe (denne var sliten og ga ikke trykk og mengde som den skulle)

 

Min motor er montert litt høyt for Enertia, men syns den er passe for Enertia ECO.

ECO er som tidligere nevnt 16’’ x 19p, og ein stor tung propell å drive.

Men desidert den eg liker best egenskapene til, mtp min båt og bruk.

Den skulle nok vert 16x17p, for eg klarer ikke meir ein 5500 med denne.

Men den er herlig i resten av turtallsområde og føles ikke tung.

(Blir vel enten et bytte, eller litt meir juice i motoren😏)

 

Tidligere tall var oppgitt mest på husk, disse er mer korrekte:

Enertia 17

3500 22kn. 16,9% slipp

4000 27kn. 10,7% slipp

5000 35-36kn. 7,4% slipp

Wot 6400-6500 43kn. 11,1% slipp, så kom varsel om for høyt turtall.

 

Enertia ECO 19p

3000 22kn. 13,2% slipp

3500 27kn. 8,7% slipp

4000 32kn. 5,4% slipp

5000 39kn. 7,7% slipp

Wot 5500 41kn. 11,7% slipp men høy trim

 

 

Det var nok mer slik jeg ville ha trodd disse to ulike propellene stod mot hverandre ja.

 

Tror du er inne på noe mht. egenskaper - at ECOen fungerer godt jevnt over og gir bra løft/bæring samt gode cruising egenskaper. Enig i at du sikkert kunne gått ned 2" i stigning og fått turtall rundt 6000rpm/wot. Største ulempen er at disse propellene er dyre (og ikke dukker opp brukt altfor ofte).

 

Revolution-4 er en annen 4-blader fra Mercury som kunne fungert godt og med mye de samme egenskapene som ECOen. (Løft, grep, cruising-egenskaper og som liker høy motormontasje). Men ofte er det trygt å bare bytte på stigning hvis man har en propell som i utgangspunktet fungerer godt til båten/bruket/preferanser.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har nå fått kjøpt en brukt Enertia 17p , altså ikke eco modellen.

 

Hevet og motoren ett hakk.

 

Resultatet ble ca 39 knop og 5500 rpm. 2 pers / full tank. 

 

Ganske fornøyd , føles mer rett enn før 😁 Allikevel når jeg ser på kavitasjonsplata i ca 25 knop , så ser jeg at ganske mye vann går over denne. Da med "vanlig" trim , altså noe trimmet ut. 

Kavitasjonsplata er absolutt ikke det første man ser mao. 

 

Kan det tyde på at jeg burde hive den opp enda ett hakk ? 

Isåfall blir det den første av disse båtene hvor motoren står høyere enn 2de hakket. Da med referanse til google/Finn.no bilder

 

 

 

Redigert av Kennien (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skader jo ikke å prøve. 

Generelt blir motorer heller montert litt for lavt enn litt for høyt, sånn for å være på den sikre siden.

Men hvis man er litt aktiv på trimmen og/eller ikke tar sånne brå svinger i høy fart, så blir det neppe noe problem hvis den funker bra idag.

Link to post
Share on other sites

Enig. Skader ikke å prøve ett hull opp. Ellers ble jeg litt overrasket over at Enertiaen gav så lavt slip som 2%. Men kanskje det å løfte motoren og la den bli godt innkjørt gir en knop ekstra og litt mer turtall under gode forhold. Hadde jo vært gøy om man kunne bikket 40 knop. Ikke usannsynlig at toppturtallet kan ende på 56-5700rpm når alt er på stell og med lett last. Det tror jeg er et bra resultat.

Link to post
Share on other sites

Kamerat har en 630cc med 150 G2, hvis ikke jeg husker helt feil så gjør den 46-48 med 15x24" rx4 montert på lift med 12" setback. 

 

Båten går forøvrigt som taxibåt og har gått ca 6000timer i hans eie, har slitt ut en stk 140 Suzuki, 1stk 200 etec og nå skal han slite ut g2'n hvis ikke den dør av mekanisk svikt 

Link to post
Share on other sites

En jeg kjenner sliter litt med en Raker 24" på etec300/50+. Mye slip og lite skyv på lavere fart/turtall. Vurderte å anbefale RX4, men da i 20"

 

Høres ut som man tyner remmer og tøy i løft for å snurre en RX4 24"/48 knop. Den propellen er nokså stiv. Det sagt: Vurderer å prøve en RX4 på Suzukien.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 8 timer siden:

En jeg kjenner sliter litt med en Raker 24" på etec300/50+. Mye slip og lite skyv på lavere fart/turtall. Vurderte å anbefale RX4, men da i 20"

 

Høres ut som man tyner remmer og tøy i løft for å snurre en RX4 24"/48 knop. Den propellen er nokså stiv. Det sagt: Vurderer å prøve en RX4 på Suzukien.

 

Han tyner den ikke så hardt, har bare prøvd toppfart drag ca 10min iløpet av de 700 timene g2'n har gått. Det er marsjfarta som er viktig 

 

Men at det skroget er glad i setback, det er det ikke tvil om. Nå går han for en halvmeter setback og større flaps, sliter litt med næringa i ræva med 7 passasjerer og bagasje (båten er ombygd innvendig, med langsgående benker på babord side og bak førerstolen på styrbord) 

IMG_20210316_141300.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei igjen

 

Snart jul , og har gått og tenkt litt på båt sånn plutselig. Selvom den ligger til vinterlagring.

Nå er den gått ca 30 timer , og toppfart ender på ca 39 knop/5500rpm , egentlig uavhengig av last.

 

Skal gjøre litt annet småtteri i vinter , men lurer på og flytte motoren enda ett hakk opp.

Det kommer litt sprut fra motoren under fart , og det er og bittelitt saltvann som kommer inn i der motoren trekker luft fra.

Tror ikke det kommer helt inn i selve motoren , men der på motordekselet var det litt tørket salt.

 

Noen synspunkter utifra vedlagte bilder ?

 

Har ikke tenkt å bruke altfor mye tid og krefter på noe som kanskje ikke egentlig er ett problem :crazy:

 

Hovedprosjektet i vinter er å montere elektriske trimflaps og Mente Marine ACS , da det ble litt vel mye trykking på trimpanelet , båten er ganske følsom for sidevind når jeg kjører ca 25 knop.

 

IMG_20211127_135958.jpg.597405c8ceea4a1cf01ca9bb6f31b36f.jpgIMG_20211127_140015.jpg.4abe9378381cf59825f5be261a38f070.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, ville kanskje hevet motoren ett hakk opp. Da er det mulig at du kanskje får 100rpm med på kjøpet (ingen garanti :) ). Da havner du på 5600rpm, og motorens max er 5800rpm. Det er vel innafor.

 

Personlig ville jeg hatt en litt lettere propell og enda litt høyere turtall for å maksimere skyvet rundt planingsterskel - men det er mer min personlige preferanse/prioritering.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...