Jump to content

Flipper 630 OC valg av motor


Kennien

Recommended Posts

Har kjøpt en 1995/96 modell Flipper 630 OC på henger uten motor.

Det er montert hydrauliske trimflaps hvis det skulle bety noe. Vekt på båt sier Google er ca 950 kg.

 

Problemet nå er å velge motor, dvs det er endel gode tilbud på motor nå.

 

1) Suzuki DF 140 ATL , flett ny ferdig montert med valgfri alu-propell og alt av små-tjafs  114.500 -, kr. Lokalt her jeg bor

2) Mercury 150 EFI på pall , med valgfri rustfri propell , må monteres/hentes selv (noe som går helt greit).  135.000-, kr + eventuelt småtjafs som trengs.

 

Suzuki 140 er vel noe "svak" , mens det motsatte gjelder Merc 150.

Drivstoff-forbruk og sånt er irrelevant , støy betyr endel.

Er typisk 2-3 mann i båten vil jeg tenke meg. Solskinnsbåt er stikkordet her.

 

Det er ikke så veldig nøye om den går i 35 eller 38 knop men vil Suzukien gi følelsen av å ha spart seg til fant ?

Takk for innspill , klarer bare ikke bestemme meg her (c:

 

Link to post

Nå har jeg ikke direkte erfaring med hverken DF-140 eller F150 EFI, men jeg har hatt både 115hk (Yamaha 2-takt) og 150hk 4-takt på tilsvarende båt.

 

Min erfaring er at toppfart betyr mye samtidig som det egentlig ikke betyr så mye likevel. Altså: Kjekt å ha, men man bruker det sjelden.:giggle: Jeg koste meg helt fint med båten og 115-hestern. Det er helt klart litt mer kraft tilgjengelig med 150-hestern, og her er det last som betyr noe. Brukes båten stort sett med lett last, vil jeg mene DF-140 er "god nok" til daglig bruk. Brukes båten til vannsport, vennegjeng på tur o.l. taler mye for å velge 150-hestern.

 

Hvis jeg skal nevne hva jeg mener er pluss med begge disse motorene du nevner:

+ Suzuki DF-140: Du har lokalt serviceverksted i nærheten. Kjekt å ha. Får du feil med disse nye motorene er det nesten et must å ha diagnoseutstyr tilgjengelig. Høres ut som om du ikke har et Mercury-verksted/servicesenter i nærheten?

+ Mercury F150: Sterkere motor. Veldig godt utvalg i propeller - noe som gjør at du i mye større grad kan "skreddersy" ytelsen (og da tenker jeg ikke på toppfart) til bruken. Sterk motor betyr ikke så mye hvis man har feil propell. Men rett propell på sterk motor er en god kombinasjon.

 

Jeg hadde valgt Mercuryen hvis du er komfortabel med service/garanti og denslags. Rett og slett fordi du får mer fleksibilitet til å optimalisere ytelse til faktisk bruksområde. Dog vil Suzukien helt sikkert fungere helt greit den også.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

 

Hvorfor ikke gå hakket høyere på Suzuki - 150 hk. En langt sterkere (høyere dreiemoment også) motor en 140 varianten.

 

2 litern tar Suzuki ut fra 90 - 140 hk

2.8 literen starter på 150 hk og tar ut 200 hk (uten at jeg er helt sikker på det :))

 

140 hk

 

Slagvolum (ccm)

2044 cc

Motortype

4-takt

Sylindre

R4

Effekt (HK)

140

 

 

150 hk

Slagvolum (ccm)

2867 cc

Motortype

4-takter, Flerpunkts sekvensiell elektr. innsprøytning

Sylindre

R4

Effekt (HK)

150

 

 

Link to post

Takker for svar

 

Du hadde en Flipper 630 Solseng ? 

 

Mercury 150 har 3 liter slagvolum , og garanti gjelder hvis man tar service selv.

Jeg vet at båten blir såpass lite brukt at kostnad betyr litt.

 

Suzuki 150 mener jeg å huske koster 150.000 kr ++ uten montering. 

 

Så at det er vanskelig å vite hva man skal kjøpe er mildt sagt en understatement.

 

Verste av alt så får man Honda 150 til 129.900 kr på pall. Men denne syns jeg virker så "gubbete", og har mere servicekostnader ( litt avansert virker det som ) og så er den litt tyngre.

Redigert av Kennien (see edit history)
Link to post
Kennien skrev 36 minutter siden:

Du hadde en Flipper 630 Solseng ?

Nei, en 20 fot Ibiza. Samme størrelse og vekt som Flipperen. Regner med at forskjellen i motorstørrelse blir omtrent lik på disse båtene. Som sagt: Jeg syntes 115hk fungerte helt greit. Disse båtene er ikke hardcore "kjørebåter", men mer et behagelig fremkomstmiddel på sjøen når solen skinner. En DF-140 vil helt sikkert fungere bra også. Gjelder bare om å ikke ha for mye stigning på propellen.

 

Slik jeg opplever det, liker jeg å kjøre mellom 18-25 knop. Synes det er passe fart til vanlig med denne type båt. En DF-140 vil ikke ha noe problem med det. Du vil kunne ha bittelitt lavere turtall (og støynivå) med en 150hk motor i denne farten, men ellers er det stort sett mindre forskjeller. Dog er det litt mer propeller å velge på en 150hk. (2 forskjellig klasser/typer propeller) Dette er kanskje ikke av veldig stor betydning da de fleste bare kjører med den propellen de har, selv om det er mye å velge mellom. Har ikke noe problem med å støtte kjøp av DF-140 heller. En solid og driftsikker motor.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Kjenner noen som hadde 630 CC , med Yamaha F115. Husker ikke hva den gjorde av toppfart, men et ankepunkt de hadde med båten var at planingsterskelen var ganske markant. 
150 hk vil jo gi mer punch i mellomregisteret, men også mer vekt på hekken.. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg hadde tidligere en Askeladden 605 med Mercury F150, toppfart 40 knop. 

En god bekjent har en lik båt med en Suzuki DF140, toppfart 36 knop.

 

Tidliger hadde jeg optimax 115 på samme båt,  toppfart 34 knop. Ved bytte til 150 hk ble det betydelig mindre støy ved saktekjøring og marsjfart og ekstra vekt bak gjorde båten meget godt. 

 

Hvis det ikke står på økonomien ville jeg uten tvil gått for 150hk,  dine interesser og preferanser må avgjøre det.....

 

Link to post
  • 10 måneder senere...

Da er endelig båten sjøsatt..

Ferdig med første del av innkjøring.

 

Stusser litt på tallene :

 

bånn pine, 37 knop v 5050 RPM.

skulle vel ideelt hatt 5400-5800 på denne motoren.

 

Motoren er montert med kavitasjonsplate omtrent med kjølen , men det spruter vann inn i kabinen. Litt vanskelig å si hvor spruten kommer fra.

 

har jeg litt for "aggresiv" propell ?

 

husker desverre ikke hva propell jeg har , men kunne bytte propell vederlagsfritt hvis det var feil.

 

Link to post

Muligt motor er montert for lavt?

Ser du kavitasjonsplata når båten er i plan?

 

Eg ville startet der, for så og gå til propell..

Litt vesentlig å vite hvilken propell du har nå.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

ville kanskje fått prøvd 1" lavere stigning - samt løftet motoren et hull på boltene. Vannsprut inn i båten tyder på at stammen streker nedi litt for mye tenker jeg

 

I tillegg så vil jeg tro at motoren vil "løsne" litt mer og  gi litt mer turtall når den får noen flere timer på seg..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Stålpropell er nesten et must, og rett motorhøyde må det naturligvis også være. Også i forhold til propelltype, dvs. stål eller alu, 3 eller 4 blad osv.

 

Det finnes jo faktisk 4-blads alupropeller som kan gjøre en god figur på en slik båt, men til en mere moderat pris. Men det er jo masse å finne på brukten.

Mercury Spitfire finnes bl.a. i 14x17P som kan være korrekt for din båt. Du bør klare iallefall 5600 rpm med lett lastet båt https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28782/spitfire-14-x-19-mercury-rh-propeller-48-8m0084495

 

Ellers er antagelig Mercury Tempest Plus stålpropell et godt valg. En kompis har en Flipper 600 SC med Mercury F150 og en sådan propell, klarer ca 43 knop såvidt jeg husker. Har glemt stigningen men det kan jeg spørre om.

 

Under er motorhøyden på min 18-foter med Mercury F115

 

1446104336_motorhyde.jpg.d33a5406612746b728800b5e6da930e1.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Propellen jeg har er Mirage 19P.

 

Men jeg har nesten bestemt meg for at dette må være at motoren er montert noe lavt.

Selv om jeg syns å huske kavitasjonsplaten hvertfall var så og si på linje med dypeste punkt på kjølen.

 

Syns og båten lente unaturlig mye til "venstre" under kjøring.

 

Og alle disse tegnene sier google kan være for lavt montert motor

Link to post

Uff, kjedelig når man nettopp har kjøpt og montert ny motor og man ikke får turtall/fart som forventet. Jeg vil nok foreslå å flytte motoren opp ett hull samt bytte inn propellen.

 

Veldig mye som kan sies om propellvalg - men akkurat nå skal det ikke mye til for å få vesentlig bedre ytelse. Både Mirage+ og Tempest+ fåes i 17". Tror likevel jeg holder en knapp på Enertia-propellen til Mercury her. Fåes i både 17" og 18" stigning. Sluttresultatet med fart og turtall (og slip%) er alltid nesten umulig å forutse nøyaktig. Derfor tenker jeg Enertia i 18" kan være et godt utgangspunkt siden det kan hende at du får et par knop ekstra etterhvert hvis motoren løftes/blir innkjørt/blir kjent med trim av båt... Uansett vil det være en solid forbedring i forhold til den 19" Miragen som står på nå.

 

Skulle turtallet fortsatt bli litt lavt/propellen en smule for "stor" - kan alternativet være å kjøpe den 4-blads alu-Spitfiren Teerex nevner som en reserve/ferielastet-båt-propell i 17" stigning. Siden du får bytte vederlagsfritt, ville jeg byttet til stål, og heller kjøpt alupropellen som back-up. ...og det er aldri dumt å ha en reservepropell.:smiley:

Link to post
Kennien skrev for 6 timer siden:

Propellen jeg har er Mirage 19P.

 

Men jeg har nesten bestemt meg for at dette må være at motoren er montert noe lavt.

Selv om jeg syns å huske kavitasjonsplaten hvertfall var så og si på linje med dypeste punkt på kjølen.

 

Syns og båten lente unaturlig mye til "venstre" under kjøring.

 

Og alle disse tegnene sier google kan være for lavt montert motor

 

På en båt med V-bunn må antiventilasjonsplata (populært men feilaktig kalt kavitasjonsplata :saint: ) som regel være ca 1" over dypeste punkt. Noen ganger mere.

 

Vedr. 4-blads aluminum så koster denne Quicksilver Nemesis bare kr 1.983 hos Ravns Garage.

Samme propell inkl. hubkit for Mercury koster 2.600, da heter den Mercury Spitfire. Men akkurat samme propellen som Nemesis da. Kan jo være kjekt å ha et ekstra hubkit.

 

https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/29483/nemesis-14-x-17-quicksilver-rh-propeller-48-8m0055534

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Kennien skrev for 7 timer siden:

Propellen jeg har er Mirage 19P.

 

Men jeg har nesten bestemt meg for at dette må være at motoren er montert noe lavt.

Selv om jeg syns å huske kavitasjonsplaten hvertfall var så og si på linje med dypeste punkt på kjølen.

 

Syns og båten lente unaturlig mye til "venstre" under kjøring.

 

Og alle disse tegnene sier google kan være for lavt montert motor

Tror og motoren kan være montert litt lavt, så ville nok løfta den et hull eller 2.

 

Ser du holder til i Stavanger (eg på Klepp, med båten i Sandnes😉)

Eg har ein Enertia 17p (på min båt) og ein Enertia Eco 19p. 
Når du har løfta motoren, så kan vi treffes og teste begge vis det er av interesse?

 

Gøy å prøve litt forskjellig før du velger hva du vil bytte til😉

Redigert av Bergsholmen
Skrivefeil🤪 (see edit history)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Bergsholmen skrev 42 minutter siden:

Tror og motoren kan være montert litt lavt, så ville nok løfta den et hull eller 2.

 

Ser du holder til i Stavanger (eg på Klepp, med båten i Sandnes😉)

Eg har ein Enertia 17p (på min båt) og ein Enertia Eco 19p. 
Når du har løfta motoren, så kan vi treffes og teste begge vis det er av interesse?

 

Gøy å prøve litt forskjellig før du velger hva du vil bytte til😉

Det er jo et generøst tilbud jeg ville benyttet meg av. :thumbsup: Jeg var f.eks. veldig usikker på om jeg skulle foreslå Enertia i 17" eller 18". Utrolig vrient å spekulere/teoretisere rundt slike valg, mens testing er gull. Kan godt være at Enertia 17" er spot on på trådstarters båt. Enertia Eco 19 blir kanskje litt i meste laget.

 

For egen nysgjerrighets skyld: Husker du hvilket turtall og fart du oppnår med Enertia 17"-propellen? (...på Nor-Dan 6100/Verado 200 - 2.08:1/5800-6400rpm?). Litt/ganske usikker på typisk slip% på disse Enertia-propellene, så hadde vært interessant å vite hva du oppnår.:smiley:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Det er jo bare kjekt å hjelpe, og teste litt forskjellig. Det gir jo meg selv og litt læring om propeller😉 
 

Min Verado er ein 200 L6, med 1.85 girutveksling.

Eg har litt issues med bensintrykket det er for lavt så motoren har ikke gitt heilt det den skal,  nå er det verre en noen gang. Men regner med å ha orden på dette ila onsdag. (Vet ikke hvor lenge det har vert litt dårligt, så muligt motoren ikke har gitt meg fullt ut på topp så lenge eg har hatt den🙈)

 

Men dei faktiske tallene eg har oppnådd (som eg husker)

Med Enertia 17p 5800rpm 40knop GPS Som gir slipp på 8.8%


Med Enertia ECO 19p 55-5600rpm

42knop GPS

Som gir slip på rundt 12%
Nå skal det sies at ECO propellen er stor i diameter 16’’ og konstruert som ein propell som gir mye marsjfart og ikke toppfart.

Så i marsj på 4000rpm så har ECO’en 4knop høyere fart en Enertia 17.

Marsj 4000om

ECO 19p 31knop 8.3%slip

Enertia 17p 27knop 10,9%slip 

 

 

Redigert av Bergsholmen (see edit history)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Takk for svar.:smiley:

 

Hmmm... Dette viser hvor vanskelig dette med propeller er. Veldig rart at ECO gir høyere toppfart enn standard Enertia. Også veldig overraskende at ECOen gir såpass høyt slip.

 

Altså litt utypisk fra hva man kunne forvente fra andre tester/kilder. Jeg skrev litt om disse forskjellige propellene akkurat da du postet disse tallene. For moroskyld kan jeg poste det jeg skrev og hva jeg har oppfattet å være mer "normale" resultater...:giggle:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Jeg kan også tenke litt høyt og spekulere rundt disse forskjellige propellene allerede nevnt:

 

Mirage Plus: Trådstarter har denne i 19". Det som bl.a. kjennetegner denne propellserien er at diameteren øker etterhvert som man går ned i stigning. 19"ern har diameter på 15,3" mens 17" har 15,5" dia. Altså en enda større og tyngre propell - noe som typisk drar ned både turtall og fart. Så selv om man går ned 2" i stigning og kanskje kan håpe på 400ish mer rpm, så vil den økte diameteren og vekten dra motsatt vei. Som ikke det var nok: Med 19" får trådstarter ca. 9-10% slip. Dette er litt høyt til å være typisk for Mirage+. Mulig det lave turtallet er årsak til det nokså høye slipet. Ved å gå ned i pitch, vil muligens slip% også gå noe ned både p.g.a. økt diameter og litt høyere turtall. Dermed er jeg redd vi nesten må tenke 15" for å komme opp på 5600rpm+. Da har vi plutselig en propell med 15,8" diameter og nesten samme size som Enertia Eco, men med tykkere blader og mer vekt.

 

Tempest Plus: Denne propellen har konstant diameter på 14 5/8" uansett pitch. Typisk har Tempesten litt høyere slip% enn Miragen og litt andre kvaliteter. En Tempest+ i 17" stigning ville kanskje gitt det ønskede turtallet, men det er en ting som gjør meg litt usikker på om det er riktig valg til denne båten. Denne propellen har høy rake-design og gir mer baugløft enn f.eks. Mirage+. Den tåler også høyere motormontasje/mer trimm da rakevinkel/cuping gjør at den biter bedre i vannet.

 

Ulempen med designet er at den ikke gir noe særlig ekstra hekkløft og ut fra brukererfaringer/tallmateriale på nettet - ikke griper særlig bra på lave turtall. Litt lite bladareal muligens for å oppnå litt mer på toppfart. Siden ivar nevte at 630OC kanskje hadde en nokså markert planterskel, tenker jeg at det kanskje er en mindre god kombo. Jeg synes i alle fall at det i vanlig bruk er veldig greit å ha godt skyv og god kontroll akkurat i dette området. Da er kombinasjonen en propell som skyver bra fra bunn av, gir litt løft i hekken + lett nok stigning en god ting.

 

Enertia: En av de nyere propellene fra Mercury som gjerne kan sees på som en videreutvikling/forbedring av de gamle designene som Mirage+/Tempest+. Den erstatter forsåvidt ikke disse, men legger seg sånn ca. midt mellom. Denne serien har også progressivt økende diameter per økning i pitch, men med et lavere innslagspunkt. Altså mindre diameter enn Miragen for samme stigning, samt tynnere blader og et lettere totaldesign som typisk gir både litt mer fart og turtall enn Mirage+ i samme stigning. Synes å være nokså spisset mot F150 og Verado opp til 200hk, mens Mirage+ kanskje er mer rettet mot større båter, mer og flere motorer/innenbords og drev.

 

Enertiaen har f.eks. 14,5" diameter i 17" stigning og vil typisk gi både litt mer fart og litt mer turtall enn en Mirage+ i 17". Den vil sannsynligvis også gi litt mer hekkløft enn en Tempest+ 17 samt mer skyv/akselerasjon på lavere turtall grunnet de store bladene (selv om diameteren er mindre). Enertiaen stopper på 22" stigning og liker ikke for høy motormontasje. Der er vel her Tempest+ kommer til sin rett: Hvor motor er montert høyere/står på motorheis og hvor toppfart er prioritert fremfor skyv og løft i middels/lav hastighet. Tempest+ fåes også i høyere pitch enn Enertia, så man kan kanskje si at det er propell som først begynner å komme til sin rett i hastigheter over 40 knop.

 

Enertia Eco: Fort gjort å blande, men ECO-varianten har fast 16" diameter, er kjent for å være litt tung på pitch (veldig lavt slip%) og går ikke lenger ned enn 17". Selv minste stigning vil sannsynligvis være for tung i forhold til å oppnå ønsket turtall i denne sammenheng.

 

4-bladere stål: Her er det et lite hull i Mercurys propell-program. Tidligere hadde de Vensura-serien som var en 4-blader med 14" diameter. Den er nå faset ut og finnes ikke lengre. Dermed har man Revolution-4 og Bravo-1. Bravo-1 begynner på 22" ,og er ikke aktuell selv om det er en topp propell. Revolution-4 (Rev-4) går ned til 15" (men akkurat 15" får dårlig omtale av en eller annen grunn - dårlig støp/form på askkurat dette pitchet?). Jeg kjører selv med Rev-4. En skikkelig stor og tung propell med skikkelig tykke blader. I denne sammenhengen litt som Mirage+, men enda tyngre og mer bladareal + mer løft og grep. Gir lavt slip% og er tyngre å drive og vil nok ikke gi ønsket turtall i 17". Litt synd, for dette er nesten den ultimate cruising-propellen som sparker båten opp i plan og har ballegrep og løft helt fra bunn. Helt suverene manøver-egenskaper/revers. Passer veldig godt på min Suzuki med sin lave giring (2,50:1), men blir nok litt i overkant på F150 på denne båten (siden 15" utgaven av Rev-4 ikke synes å være like god som de andre pitchene).

 

Eneste mulige oddball-stål 4-blader blir da Trophy Plus som er 13,75" fast diameter og som fåes fra 17". Her det merkelig at den skal passe både 4,25" girkasse (75-115hk) og 4,75" girkasse (135/150hk og opp). Mercury skriver selv at 17" og 19" skal passe 4,25" girkasse, men har sett at man har kjørt 23" på en 140hk Suzuki med 4,25" girkasse - så her er det viktig/uviktig å holde koll på hubkit og denslags tlibehør.

 

Dette er bakgrunnen til at jeg foreslår Enertia i 17" eller 18".

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Solseng skrev 21 minutter siden:

Takk for svar.:smiley:

 

Hmmm... Dette viser hvor vanskelig dette med propeller er. Veldig rart at ECO gir høyere toppfart enn standard Enertia. Også veldig overraskende at ECOen gir såpass høyt slip.

Ja, er litt merkelig. Og det er stor forskjell på åssen disse 2 propellene ‘oppfører seg’ 

Nå er jo ECO høyere i pinch så noe av svarene ligger jo der.


Ta og med i beregningen at eg tror eg har manglet litt ‘juice’ i motoren. Så nye tall kommer så fort eg får orden på bensintrykket og kraften i maskineriet🤪

 

Redigert av Bergsholmen (see edit history)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...