windy26 Startet 5.September.2020 Del på Facebook Startet 5.September.2020 Må skifte Toppakning på min Volvo Penta AQ130 jeg skal kun bruke båten i ferskvann å lurer på om en jeg må ha spesiell type eller kan standard B20 pakking brukes? har hørt at de kan finnes pakkening som har rustfri metal del men er usikker, noen som kan anbefale hvor jeg kan få kjøpt til en sjøvannkjølt motor?! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2020 Del på Facebook Svart 5.September.2020 Det går greit med standard pakning i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 6.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2020 Takk høres fornuftig ut, hva med tykkelse? er det lurt med tykkere pakkening pga kjøring med 95 oktan? eller hva anbefales? ser det finnes fra 0,8mm til 2.00 mm tykkelse Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 6.September.2020 Del på Facebook Svart 6.September.2020 (redigert) Har bare hatt og vært borte i bilvarianten av B18 og B20 i henholdsvis Amazon og Volvo 242 gjennom noen år. Når man skulle trimme og øke kompresjon, så var i alle fall en av metodene "høvle av toppen og bruke tynnere toppakning". Helt generelt så skal vel "en tykkere toppakning" gi litt redusert kompresjon og følgelig et redusert behov for høyt oktantall. Har nok skiftet ut noen toppakninger i sin tid, men ikke prøvd ut forskjellige tykkelser, slik at dette blir litt teoretiske betraktninger. Redigert 6.September.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.September.2020 Del på Facebook Svart 6.September.2020 Når du først skal gjøre jobben så betal det lille ekstra det koster med en toppakkning som er saltvannbestandig. Selv om ikke du skal bruke båten i saltvann så skal den vel kanskje selges engang ? Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 6.September.2020 Del på Facebook Svart 6.September.2020 Er det ikke ventilene som er det største problemet på disse motorene ved kjøring på 95 oktan? Mener å huske at det anbefales å bytte ventil seter til ventil seter av herdet stål når du kjører blyfri lav oktan. Om du bare ønsker å kjøre på lav oktan og bruke bly erstatning så burde det holde å dekomprimere motoren litt og justere tenningen der etter. Personlig ville jeg ha skiftet ventil seter når jeg først skulle skifte toppakning så slipper du å blande bly erstatning i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.