Jump to content

Volvo Penta AQ130 Saltvann kjølt Toppakning type?


windy26

Recommended Posts

Har bare hatt og vært borte i bilvarianten av B18 og B20 i henholdsvis Amazon og Volvo 242 gjennom noen år. Når man skulle trimme og øke kompresjon, så var i alle fall en av metodene "høvle av toppen og bruke tynnere toppakning". Helt generelt så skal vel "en tykkere toppakning" gi litt redusert kompresjon og følgelig et redusert behov for høyt oktantall. Har nok skiftet ut noen toppakninger i sin tid, men ikke prøvd ut forskjellige tykkelser, slik at dette blir litt teoretiske betraktninger.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Er det ikke ventilene som er det største problemet på disse motorene ved kjøring på 95 oktan? Mener å huske at det anbefales å bytte ventil seter til ventil seter av herdet stål når du kjører blyfri lav oktan. Om du bare ønsker å kjøre på lav oktan og bruke bly erstatning så burde det holde å dekomprimere motoren litt og justere tenningen der etter. Personlig ville jeg ha skiftet ventil seter når jeg først skulle skifte toppakning så slipper du å blande bly erstatning i bensinen. :saint:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...