Jump to content

Sikring til teinehaler


Dodraugen

Recommended Posts

Jeg setter inn et eget batteri til teinehaler. Pga vekt og plass setter jeg batteriet under dekk på babord side, og teinehaleren står på styrbord side. Det står at den kan trekke 165 Amper på full belastning. Synes det høres voldsomt ut, særlig med tanke på tykkelsen på ledningene til motoren... Hvorom allting er, jeg bruker 32 Amper IP44 kontakter fra Biltema for å gjøre den pluggbar, (koblingene der er tjukkere enn kablene på motoren), og 16 mm2 ledning under dekk til batteriet. Men hva slags sikring og sikringsholder finnes som kan brukes på den kabelen? Må monteres nærmest mulig batteriet, og der er det ikke plass til noen stor boks. Noen som har et forslag?

Link to post
Share on other sites

Hva med en slik

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/sikringer/sikringsholder-2000032926

 

Eller en slik

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/sikringer/sikringsholder-2000032927

 

er i allefall på kabeltykkelse og ampere behov. Disse brukes ofte ved tung hifi i bil.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Biltema sin teinehaler er oppgitt til 900 watt. Ved 12V vil det bli en strøm på 75A. 165A ved 12V gir en effekt på 1980 watt. 

 

Ser nå av tekniske data at 900W er oppgitt som ut-effekt. Men selv om man tar høyde for virkningsgrad så er det noe som ikke stemmer med de tallene. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 9.9.2020 at 0.12:

Biltema sin teinehaler er oppgitt til 900 watt. Ved 12V vil det bli en strøm på 75A. 165A ved 12V gir en effekt på 1980 watt. 

 

Ser nå av tekniske data at 900W er oppgitt som ut-effekt. Men selv om man tar høyde for virkningsgrad så er det noe som ikke stemmer med de tallene. 

 

 

 

Maritim oppgir så og si de samme tallene for sin 900 watt Smartliner teinehaler, som Biltema gjør for sin 900 watt haler.

Smartlineren er oppgitt til å trekke160A ved tung last og ut-effekten, som jeg antar er det de kaller motoreffekten, er oppgitt til 900 watt.

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Dodraugen skrev On 9.9.2020 at 15.07:

Ja, synes det virker voldsomt, særlig i forhold til den monterte ledningsstørrelsen...  Om tallet stemmer, vil antagelig ledningene ryke før sikringene :-).

 

Gullfisk skrev for 6 timer siden:

Ellers så har de disse, som er samme type som brukes på vinsj og truster. 

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/sikringer/sikringsholder-2000041992

 

Disse ANL- sikringsholderne med 10mm bolter til feste av kabelen (med kabelsko) er jo greie til 16mm2 kabel, + både tynnere og feitere kabler.  

Men utfordringen blir hvor stor sikring skal TS ha til dette opplegget sitt?

 

Kabelen som er montert på Biltemahaleren er trolig 6mm2, og i alle fall fall ikke større enn 10mm2. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 10.9.2020 at 20.47:

Det bør stå i manualen, hvor stor forankoblet sikring den skal ha. 

 

Det står ikke i manualen for Biltemahaleren.

 

Dette gjelder ikke bare Biltemahaleren.

Det står f. eks. heller ikke i manualen for Nort Lift-halere.

Det North Lift skriver er:

Northlift. Sikring..JPG

 

Da blir helgens nøtt som følger:

 

TS har en haler som trekker 165 A på full belastning.

Halerens påmonterte kabel fram til kontakten er 6mm2 (muligens 10mm2).

Han skal bruke 16mm2 kabel videre fra kontakten til batteriet.

 

Hvor stor sikring forankoblet sikring, om han ønsker det, skal TS ha på sitt opplegg ?

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da skal jo ikke teinehaler ha noe overbelastningsvern i sikringen, så da kan han velge en 200A som kotslutningsvern. Velger han 16mm2 kabel, så.vil jo denne over belastes, om den går mye tungt. Nå har jeg ikke erfaring med strømforbruk på teinehaler, så jeg vet ikke hvor lenge den høye strømmen er aktuell. Men ut fra effekt, tunglaststrøm og batteri på andre siden, hadde jeg valgt 50mm2, og heller trappet ned til mindre nærme haleren. Utfra levert tverrsnitt på motor kabler, ser man nok ikke den høye strømmen særlig ofte eller lenge, så man i praksis kan klare seg med mindre tverrsnitt også. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 4 timer siden:

Da blir helgens nøtt:

...

Hvor stor sikring forankoblet sikring, om han ønsker det, skal TS ha på sitt opplegg ?

Godt formulert👍

Han skal ha en sikring som verner 6mm2 kabel mot kortslutning. Høres forøvrig merkelig ut at BT bruker 6mm2 kabel på en maskin som kan trekke 165A. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 13 timer siden:

Da blir helgens nøtt:

...

Hvor stor sikring forankoblet sikring, om han ønsker det, skal TS ha på sitt opplegg ?

 

Komodo skrev for 9 timer siden:

Godt formulert👍

 

Det var meningen å skrive: "Hvor stor forankoblet sikring,........................" 

Så det ikke før det var for sent å redigere.

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 13 timer siden:

Godt formulert👍

 

Nå var ikke dette verken sarkastisk eller ironisk ment. Jeg så faktisk ikke skrivefeien din :giggle: 

 

Poenget er at kablene må sikres mot kortslutning i forhold til det minste tverrsnittet. Hvor stor sikring man kan ha på en 6mm2 ledning vet jeg ikke, men det er jo noen som har lagt ut en tabell fra nordisk båtstandard her tidligere. 6mm2 er ekstremt lite på 900W synes jeg. Ille nok med Northlift som bruker 10mm2. Jeg byttet tilførselskabel fram til bryteren på min, så jeg har 25mm2 hele veien. 

 

Link to post
Share on other sites

Trolig 6mm2 men ikkje fastslått. Vel smeltesikring velges etter kabeltykkelse. Ellers så bli det sjelden noe særlig strømtrekk over tid på desse halerne uansett da bimetall sikringen i alle tilfeller kobler ut halerne i tide og utide ved litt belastning. Har aldri opplevd eller hørt noe annet enn det ei plage heile greia samme hvilket fabrikat. Så det trengs ikkje på langt nær så feite kabler som noen foreslår rett som det er. Har ikkje den minste betenkelighet med å anbefale 16mm2

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...