Jump to content

Bensin, etanol og vinterlagring


HiWard

Recommended Posts

Jeg gjør i grove trekk det samme som deg, pluss skift av girolje ved opptak. Er også ute med fettpresse, samt sjekker kontakt med anoder.

 

Jeg skal ikke overdrive problemstillingen siden min kunnskap er begrenset, men planen i år (og kanskje videre) er å la motoren overvintre med 98-oktan i slanger/pumper/VST/injektorer i stedet for 95-oktan som inneholder 5% etanol. Det koster meg fint lite ekstra, kanskje det har noe for seg, kanskje ikke.

Link to post
Share on other sites

Får meg til å tenke på markedsføringen på 70-tallet. Shell kom med en fantastisk 'ny' bensin med slagordet 'Putt en tiger på tanken'. Det tok ikke lange tiden før en eller annen bank kom med 'Putt (heller) en ti'er i banken'. Esso kunne ikke la seg slå, de kom med 'dette er ikke bensin, det er Boron'. Begge besinleverandørene skrøt sine produkters fantastiske egenskaper opp i skyene. Sistnevnte bensinleverandører fikk trøbbel med den nye 'Lov om Kontroll med Markedsføring'. I praksis solgte begge selskaper samme suppa, i og med at de handlet av/med hverandre. Og de kjemiske analysene avslørte ikke noen kvantesprang. Inflasjonen tok seg av 'putt en ti'er i banken' . Akk ja, verden vil bedras. 

Link to post
Share on other sites

amerelium skrev for 6 timer siden:

kjøp en flaske bensinkonservering og ha oppi - et par hundre kroner pluss frakt fra f eks ravns garasje

https://www.ravnsgarage.no/search?action=search&q=1779398

 

 

Ja, det akkurat det Evinrude 2+4 Fuel Conditioner gjør også, jeg har lest disse to produktene anbefales om hverandre (ikke sammen da, men den ene eller den andre er hipp som happ)

Link to post
Share on other sites

Evinrude anbefaler det selvsagt siden de står bak produktet og så har jeg vanket litt på amerikanske nettforum som jeg var inne på lenger oppe i tråden. Jeg la også merke til at drivstoffutsalget på Solvik i Sandvika anbefaler tilsetning av stabiliserende midler over vinteren pga etanol i bensinen. De selger jo også dette, men jeg er villig til å bruke litt for å være på den sikre siden. I mitt hode er det større sjangse for at det gjør noe bra enn at det gjør noe dårlig og worst case gjør det ingenting.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo grunn til å være skeptisk. Denne artikkelen er dog 10 år gammel og jeg vet ikke hvor utstrakt etanol i bensinen var da kontra nå. Ingen av produktene fra Evinrude og Quicksilver som er trekt fram i denne tråden hevder å gjøre noe annet enn å stabilisere bensinen slik at den holder seg «fersk» lenger.

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

å ta ondet ved roten ville medført å fjerne noen klimaillusjoner. Viktig å redusere CO2 utslipp osv. men ikke ved å tilsette noe som slipper ut mer CO2 enn det sparer.

 

Etanolfremstillingen er energikrevende og hvis man ikke bruker potensiell mat til drivstoff må man ta med i beregningen at trevirke allerede driver "CCS" og lagrer  karbon ihelt gratis i  form av byggematerisale og sponplater, selv om oppvoksende  nye trær i tidens fylde også omdanner utslippene fra etanolfrobrenningens  CO2 til tremateriale kompenserer det ikke for totalutslippene.

 

Biodiesel er enda værre hvis det er laget av palmeolje fra nedhugd tropeskog og drenerte myrer, det  innebærer destruert naturmangfold koplet med CO2 utslipp

 

p.

Link to post
Share on other sites

amerelium skrev for 5 timer siden:

Det er ikke noe problem med mindre det skal stå ubrukt i flere mnd

Jeg tenkte ifm vinteropplag, så den vil jo stå ubrukt i 6 måneder ca. Nå har jeg fylt 98-oktan slik at etanolinnholdet er under 1%, det får holde tenker jeg. Tilsetter Evinrude Fuel Conditioner i anbefalt mengde, så skal nok dette gå bra i år også.

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme båt siden 2007, Suzuki 90hk fire-takter, og har etterlatt denne med cirka halvfull tank med 95 oktan bensin noen år med tilsetningsmiddel, andre år uten. Har blandet opp/fyllt tanken med fersk bensin på våren og startet opp uten å ha hatt et eneste problem med dette. Flaks eller er problemet litt "oppskrytt"? 

"Ny" båt/motor ble nettopp etterlatt med rundt 80 liter årets bensin 95oktan iblandet litt "Lurium" (som andre faktisk fraråder, men mekaniker anbefalte). Skal jeg forvente problem med dette til våren? Når jeg tenker meg om så ble båten kjøpt i vinter med halv tank bensin, en båt som ble sjøsatt, men ikke brukt over hodet i løpet av 2019 så bensinen må være "godt gammel". Har jeg hatt problemer med dette i år? Ikke det jeg vet. Flaks, eller oppskrytt "problem"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke flaks Mouche har hatt, jeg tror nok heller at det er marginalt hvor stort dette "problemet" er.

 

"Alle" har nok hørt historier om det ene og det andre, men grunnlaget er for snevert og variablene for mange til at man med sikkerhet kan fastslå hva som må gjøres iforhold til vinterlagring.

 

 

 

Men uansett...vann eller andre urenheter, er ikke bra å ha i drivstoffet. Og vi vet at disse bio-tilstningene er hydroskopiske.

Så da få hver enkelt finne ut av hva man gidder å gjøre.

 

Selv kjører jeg 2-takt alkylatbensin igjennom mine bensinmotorer. Tank og reservekanner blir tømt.

Den bensinen går enten på bruksbilen, eller i snøfreseren.

 

Så jeg har mine "ritualer" mtp. konservering og vinterlagring.

Det hjelper kanskje ikke motoren, men det hjelper meg, og det er nok for meg🙂.

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hadde en 2006? Mercury EFI 60hk. Gjorde ingenting annet enn å fylle opp tanken før vinteren, med vanlig 95. (Konserverte naturligvis motoren etter alle kunstens regler, men gjorde ingenting med fuel)
Motoren var "som ny" i følge mekaniker som hadde den på sjekk i våres. Aldri hatt noen problemer med noe som helst, men merket at motoren hadde litt mindre kraft før første tanken var kjørt tom om våren - tror ikke du risikerer mer enn det.

 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 14 timer siden:

Men uansett...vann eller andre urenheter, er ikke bra å ha i drivstoffet.

 

Var ikke antydning til vann eller urenheter hverken i bensinfilteret eller vannutskilleren hvilket jeg kunne konstatere ved selvsyn sammen med mekaniker.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

rippie skrev for 4 timer siden:

Problemet i dag er vel ikke hovedsaklig om bensinen blir dårlig (avdunsting), men at det kommer vann inn i bensinen gjennom kondens/lufte eller påfyllingsrør. 

 

Og siden dagens 95 oktan er tilsatt sprit, binder den vannet og skaper mange problemer.

Kan godt hende. Men som sagt tror jeg problemet er noe overdrevet.
Enkle ting som å fylle 98 er nok kanskje greit, men ville ikke tatt helt av. 

 

Når det er sagt, så er jo alt kost/nytte. Man gjør neppe noen skade, og sover man bedre om natten er det jo verdt det :)

Link to post
Share on other sites

Alt var bedre før da  Bensin var Bensin, skal en tro denne artikkelen.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/vedlikehold/ikke-odelegg-gressklipperen-i-vinter/

Bensin er ferskvare

 

- Det mange ikke vet, er at bensin er ferskvare. Bensin skal helst ikke stå mer enn tre måneder. Etter et halvt år kan bensinen ha blitt så dårlig at du ikke får startet gressklipperen. Bensinen skiller seg, blir liksom gjørmete og skitner til forgasseren. En klipper med flere år gammel bensin på tanken kan bli så ødelagt at den ikke lar seg reparere lenger.

Det forteller butikkmedarbeider Kjetil Larsen i Grim Maskinservice på Lillestrøm utenfor Oslo. Om våren har han og kollegaene hendene fulle med gressklippere som ikke starter etter vinteren. Gammel bensin er stort sett årsaken.

 

Bruk miljøbensin

Det er imidlertid ikke slik at det beste er å kjøre klipperen helt tom for bensin før du parkerer den for vinteren.

- Kjører du tanken tom kan du få andre problemer, som for eksempel kondens, som også kan gi startproblemer. Det beste er å fylle tanken med alkylatbensin. Den tåler å stå vinteren over, sier Larsen.

 Alkylatbensin kalles også miljøbensin fordi den inneholder mindre giftstoffer, og har bedre holdbarhet enn vanlig bensin. Denne type bensin vil uansett være gunstig å bruke i gressklippere og andre maskiner du har nær ansiktet når du arbeider, påpeker Larsen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
On 10/9/2020 at 2:32 PM, HiWard said:

Jeg tenkte ifm vinteropplag, så den vil jo stå ubrukt i 6 måneder ca. Nå har jeg fylt 98-oktan slik at etanolinnholdet er under 1%, det får holde tenker jeg. Tilsetter Evinrude Fuel Conditioner i anbefalt mengde, så skal nok dette gå bra i år også.

 

Dette har aldri vært et problem med 95 oktan per nå; det fremdeles leveres med 5% etanol for det meste, har jeg etterhvert funnet ut - ikke lett å finne noe info det - bensinen skal være god i 6 mnd minimum. Problemene vil oppstå når / hvis bensin med 10% beginner å sirkulere.
Har du i 98 bensin med kun 1% etanol har du iallefall ikke et problem.
 

Når det er sagt, jeg har i en flaske med Quicksilver sin bensinkonservator nå under vinterlagring, bare for å være på den sikre siden. Ikke mange kronene.

 

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...