Jump to content

Uppgradera navgiationssystemet


Maufen

Recommended Posts

Hej alla,

 

Är på gång att uppgradera navigationssystemet på båten samt göra ett försök att koppla ihop dessa.

 

Har idag

Autopilot:  Autohelm ST 7000 NMEA 0183: 1 utgång och 1 ingång

Plotter 1: Garmin Echomap 91 SV NMEA 0183: 1 utgång och 1 ingång Saknar NMEA 2000

 

Skall komplettera med, kom gärna med andra produkt förslag om det är smartare än nedan:

Plotter 2: Garmin Echomap 92 SV NMEA 2000 samt NMEA 0183

Givare ekolod: Garmin GT 15 M - IH

 

Mina frågor

·         Skulle vilja kunna koppla ekolods givaren till plotter 1 och plotter 2, hur gör jag det finns det splitter som man använder? Direkt in?

·         Hur kopplar jag ihop autopiloten via NMEA 0183 till plotter 1 och 2, finns det även här splitter som används? Vilket skall vara sändare och givare? Kan man lägga waypoints i plottern för att styra autopiloten?

·         Skulle även vilja ha vattentemperaturen i plotter 1 och plotter 2 också, har sett att det finns sensorer för det men hur skall jag koppla dessa?

 

Som ni märker är jag nybörjare på marin elektronik och speciellt hur NMEA 0183 och NMEA 2000 funkar samt hur man skall koppla system med bägge i.

 

Tacksam för input och ideér.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...