Jump to content

Fremgansgmåte ettermontering av kryssholt


e s

Recommended Posts

Jeg savner midtskips kryssholt på båten og funderer litt på å ettermontere dette. Tenker å lime en kryssfinerplate med epoxy på innsiden og benytte gjennomgående bolter med store skiver. Plassering blir oppå en liten kant (kanskje ikke så lett å se på bildet). 

20200908_183413.jpg.6798072c1ff4c6383253796bc6702672.jpg

 

Selve dekket er solid glasfiber, men er usikker om det kan være noe mykere avstandsmateriale inni denne kanten. Isåfall lurte jeg på å gå for fremgangsmåten som er vist her:

https://www.boatus.com/magazine/2013/april/rebed-deck-fittings-correctly.asp 

 

Virker dette som en fornuftig fremgangsmåte?

Tips eller andre forslag mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt dreier det seg om? Istedenfor kryssfinerplate ville jeg nok gått for aluminium eller rustfritt stål. På vår Viksund (vet ikke vekt, men ca 30 fot) er det brukt plater av 10mm aluminium på innsiden av skroget i tillegg til store skiver og M10 skruer. Bruker du kryssfiner er jeg redd det kan gi seg litt ved store belastninger på kryssholtet. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ettermonterte midtskips kryss holdt på min Hanse 312 seilbåt.

Dette var tilpasset relingslisten, så det gikk over en kant det også, men muligens vanskelig å finne noe som flukter perfekt med din kant da...

 

Jeg brukte en 'stor' alu plate på baksiden av mine, og tilpasset kryssfiner som avstandsmateriale i ene kanten mellom glassfiber og Alu. Usikker på tykkelsen, men fikk avkapp fra en kompis som driver og sveiser seg båti alu, så det var grei tykkelse.

 

Har fått testa de skikkelig, havnet på flytebryggen på utsiden av moloen i Krsand, med 8 båter på utsiden.

Det blåste opp til kuling rett inn, og lå hele natta og var buffer mellom flytebrygga som jagde en veien, og båt rekka som jagde andre, vekselvis, med spring på begge sider mot mine kryssholdt. Hadde aldri trodd det skulle holde, men hadde ikke mulighet til å komme vekk.

 

De holdt, både kryssholdtene, innfestningen. Når de overlede den julingen i timesvis så er jeg nokså sikker på at jeg kunne løftet båten etter dem.

 

Midtskips kryss holdt er veldig kjekt å ha også hvis du skal montere bom-brems :thumbsup:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...