Jump to content

Kommunikasjon på sjøen


belsby

Recommended Posts

Tenkte å kjøpe kommunikasjons utstyr for bruk på sjøen. Dvs internt mellom eks 2 vannscootere eller 2 båter / RIB som kjører i lag. Det er jo så utrolig mye å velge mellom og har gått litt vill. Det jeg ønsker er

 

1. Vanntett radio , VHF eller UHF  evnt annet

2. Vanntett headsett med mic , helst støyempet.

3. Vanntett koblingsbryter

 

Noen erfaringer og forslag??

 

 

Link to post
Share on other sites

Vhf er selvfølgelig relevant.

 

Bruker dere hjelm på vannskuteren?

Til mc har jeg et sett som passer i hjelmen. 

Der kan 2-6 sykler (tror jeg det var) snakke sammen i fred. Aktiveres med stemmebruk, så har du henda på styret.

Tåler vind og vær.

 

Så kan en bærbar vhf ligge i oppbevaringsrommet.

 

Link to post
Share on other sites

Velger en å bruke lystbåtkanalene L1, L2 eller L3 er det ingen fare for at en "prater ned" nettet. Der er det så lite trafikk at det er helt greit.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det vil jeg si er feil bruk. Kanal L2 er ment som oppkallkanal for å så gå over på L1 eller L3

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 minutt siden:

Rettet

 

Ellers så er jeg enig med deg @Lars H.. Skal man benytte vhf til dette, så er det L1 eller L3 som gjelder, og da med så lav sendestyrke som mulig,  slik at man forstyrrer minst mulig andre som også kan tenkes å ønske å benytte seg av kanalen. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...