Jump to content

Mercruiser - Hekkaggregat - Tilt problemer


phrodejo

Recommended Posts

Hei. Prøvd å finne svar på problemet, men finner ingen info. Håper noen kan hjelpe.

 

Handlet meg en Skibsplast 660 med Mecruiser motor og drev. "Problemet" mitt er at drevet ikke løftes høyt nok. Det stopper på halvveien virker det som.

Har aldri hatt båt med hekkaggregat, så er litt usikker på om det skal kunne løftes høyere, men her stopper det på 15-20 grader. Klarer ikke løfte det så noen deler kommer over vann. ikke ytterste delen av finnen en gang. I dashbordet står viser rett over senter når den er på det høyeste.

 

Dette skal vel kunne løftes høyere?

Link to post
Share on other sites

Det kalles "trim" og "trailer", det du beskriver er trim som brukes under kjøring og skal ikke kjøre drev lenger enn det

du har fått til.

Trailer er for å kjøre drevet helt opp under transport.

Så du bør ha en switch for trailer om det ikke er en dobbel funskjon på den du har funnet.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Tror ikke Drevet kan ikke løftes så høyt som du ønsker. vannlinjen ligger på min med ca toppen av drev huset. drevet stopper lenge før der. Se noen YouTube filmer med båter på henger så får du intrykk av hvordan det står. Men du skal kunne kjøre det et stykke til. Du må finne trailer knappen. Som du skal brukes hvis båten skal flyttes på henger 

Link to post
Share on other sites

Bare som en kommentar. Drevet skal ikke tiltes opp når du legger til båten. Altså ikke gjøre slik som med en utenbords der du løfter motoren opp av vannet.

Bare la drevet stå lavt. Trim skal brukes for å få rett gange i sjøen og løfte baugen opp eller ned alt ettersom bølger og behov.

 

Som det beskrives over så kan du heve det til "trailer" stilling, dersom det er nødvendig for å unngå å slå undervannshuset i bakken når båten er på tilhenger. Ellers kan drevet gjerne stå lavt også når det har båten på henger.

 

 

Link to post
Share on other sites

phrodejo skrev 10 minutter siden:

@alfaalfa: Hvorfor ikke? 

Det er forsåvidt flere grunner til ikke å tilte opp drevet.

Den første er at den belgen som sitter mellom skjold og drev da vil stå med spenn, dvs den dras i lengden i bunnen og trykkes sammen i toppen. Denne belgen sørger for at akslingen ikke får vann på seg og at vann ikke trenger inn i drevet og inn på transom lageret. Får du vann inn her så koster det deg kjapt 20 000,-. Mot transom sitter det fast med lim og en slangeklemme. Det skal holde, men ingen grunn til å teste det ut ettersom;

Grunn to er at du hever da propell og undervannshus opp slik at det blir mer lys på dette. Mer lys gir mer groing.

Og grunn tre, du vil da få groe på trim sylinderens blanke del,  som du så drar inn mot pakningen når sylindren går inn igjen når du tilter drevet ned igjen for å bruke båten, som skader/kan skade denne pakningen.

 

Så jeg ville ikke tiltet opp undervannshuset. Dette står også i brukermanualen ;-)

 

Savner du nå utenbords enda mer? ... :-)

Link to post
Share on other sites

Meget bra... dette gir mening :-) Ja, savner det litt. Men det handler bare om noe som er nytt og må læres. Ellers digger jeg både båt og motor.

Gruer meg bare litt til dette staget med turbo delen. Den som slipper ut trykket. Denne har jeg skjønt skaper mye tull for folket... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...