Jump to content

Å skru fast sinkanode i kavitasjonsplata.


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg skal bytte sinkanode i kavitasjonsplata på min Mercury 2-takt, 90 hk, 1993 mod.! Jeg har kjøpt ny anode og når jeg skal skru den på (med unbrako i en "bolt") merker jeg at bolten "tar tak" litte grann - men så slipper den liksom taket og bolten går bare rundt og rundt (det er NY sinkanode - rett fra maritim butikk), jeg har ikke brukt makt for å skru fast anoden - stort sett bare brukt fingre for å dra til og ettertrekke forsiktig med unbrako. Hvor mye tåler en sinkanode før gjengene ryker? Eller bør jeg kanskje kjøpe en lengre bolt?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Bilde?

 

Mine sinkanoder har bare et hull i seg, og jeg skrur bolten gjennom det hullet og rett i gods på undervannshuset. Det er ikke gjenger i sinkanodene mine. Er det gjenger i sinkanoden din?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Bilde?

 

Komodo skrev 20 minutter siden:

Ikke mye.

Skal innrømme at bildene ikke er av beste kvalitet, men håper de kan gi en pekepinn :worry:

Jeg skal sjekke med marinaen i morgen vedr. gjengene, tar med bolten + anoden og prøver der da :smiley:

Sinkanode ovenfra.jpg

Sinkanode profil.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Nei, det bildet der var jo mildt sagt uskarpt. For å få skarpe detaljbilder må du zoome deg mer inn, og så trykker du på det området du vil ha skarpt. Det kan imidlertid se ut som om du har et sylindrisk parti som er slett, og at gjengene starter lengre ned i hullet. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 16 minutter siden:

Nei, det bildet der var jo mildt sagt uskarpt. For å få skarpe detaljbilder må du zoome deg mer inn, og så trykker du på det området du vil ha skarpt. Det kan imidlertid se ut som om du har et sylindrisk parti som er slett, og at gjengene starter lengre ned i hullet. 

PINLIG det med bildene (er pensjonert fotograf med over 45 års yrkeserfaring, sier det igjen: PINLIG), men det var de jeg fikk laget med mobilen min :nonod: Den avfotograferte anoden var den gamle som jeg byttet ut med en ny fordi jeg antok at gjengene i denne var slitt - eller noe sånt :wink: Jeg tar med gammel og ny anode til Fuglevik Marina i morgen og ber dem om en orientering - om jeg trenger en lengre bolt eller ikke (jeg har målt det sylindriske hullet og det er ca. 3,2 cm dypt, jeg har skrapt langs kanten nede i det med en syl og jeg mener bestemt at det er gjenger der nede. :wink:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 59 minutter siden:

Nei, det bildet der var jo mildt sagt uskarpt.

 

LM 605 skrev 20 minutter siden:

det er mulig at denne har gjenger innvendig for bolten.

Legger ved noen nye bilder hvor jeg har forsøkt å vise innsiden av sylinderen - det er da gjenger her? (sylinderen er ikke gjennomgående)

4655.jpg

4662.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev for 1 time siden:

Så om anoden er kjøpt ny på Maritim

Den er kjøpt hos Fuglevik Marina i Moss, de måtte bestille (vet ikke fra hvor) siden motoren er såpass gammel. Jeg drar til marinaen i morgen og ser om jeg får kjøpt bolt med riktig lengde og gjenger - tror det er det lureste? :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...