Jump to content

Hvordan koble batteri banker med Shunt.


btt

Recommended Posts

Hei, jeg har 3 stk batteri-banker I båten. 2 stk banker med 4 *120A I motorrom og 1 bank ved baugpropell med 2stk batteri. Alt er 24 Volt. Bankene i motorrom er enkelt og koblet inn på riktig side av Victron Shunt . Hva gjør jeg med batteri som står ved baugpropell ? Føler det blir feil uansett hvem side av shunt  jeg setter -kabel som går fremover.....  noen som har forslag ? 

Redigert av btt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

btt skrev 1 time siden:

Hei, jeg har 3 stk batteri-banker I båten. 

 

btt skrev 36 minutter siden:

Jeg har alt koblet sammen i 1 bank. 

 

Har du en eller tre banker? Tror du må forklare dette litt bedre. Hvis du skal koble opp en batterimonitor så er det mest normale at du kun har shunt på forbruksbank, ikke startbatteri. Shunten skal da være på minusledningen før alle forbrukere, og du skal kun ha en shunt på en batteribank. 

Link to post
Share on other sites

Og da mener du at pluss på disse 3 bankene er koblet sammen og at også minus på disse 3 bankene er koblet sammen? Da blir dette å se på som 1 bank.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja stemmer, problemet er som forklart , disse batteriene som sitter i baug på båt. Der vil minus ikke gå om shunt FØR det til baugpropell , det blir for dumt å trekke lang kabel tur/retur kun for å gå om shunt. Skal da kabel som går frem til batteri/baugpropell på batteri siden eller på forbrukssiden av shunt ? 

Redigert av btt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, btt said:

Ja stemmer, problemet er som forklart , disse batteriene som sitter i baug på båt. Der vil minus ikke gå om shunt FØR det til baugpropell , det blir for dumt å trekke lang kabel tur/retur kun for å gå om shunt. Skal da kabel som går frem til batteri/baugpropell på batteri siden eller på forbrukssiden av shunt ? 

Du har noen valg:

1. Kjøp en shunt og monitor til

2. Trekk en ekstra leder (som du skriver). Ulempen er ekstra spenningsfall i leder.

3. Ikke ta med baugbatteriet i overvåkningen. Da lar du det være som det er i dag. Shunt kobles til minus på den store batteribanken, og alle forbrukere du ønsker overvåkning på, kobles til den andre siden av shunten. Også minus til ladingen om du ønsker at denne skal vises.

 

Edit: Velger du å ikke ta med ALLE forbrukere, vil du egentlig ikke få reell visning av tilstand, bare så det er klart.

Redigert av YngveKL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at du tegner opp et koblingsskjema over anlegget ditt og legger ut her i tråden. Føler at det er litt rom for misforståelser her. Et slikt enkelt skjema hjelper som regel til med å se løsningen på en mye enklere måte. 

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, btt said:

Vil jeg se all forbruk ved å koble - som går frem til baugpropell og dem 2 batteri som står der På forbruk siden på Shunt da ? 
 

dem vil jo da være med å gi litt strøm i retur ved forbruk uten at jeg ser det 

Nei, batterier skal bare være på den ene siden av shunten. Du kan ikke koble shunten til den store banken, og så koble baugbatteriene på den andre siden av shunten. :smiley: Ett batteri er per definisjon ingen forbruker, og vil føre til feil i avlesningen. Det er bare minus til forbrukere som skal være på den andre siden av shunten.

 

Du har de tre valgene jeg skrev over :smiley:

 

Ellers er innlegget til @Komodo meget fornuftig :smiley:

Link to post
Share on other sites

@Btt - ser du har en 58fots Sunseeker.

De to batteribankene du har funnet i motorrommet er nok kun til start/drift av BB/SB hovedmotor, dette vil være helt vanlig størrelse batteribanker (240Ah/24V) for den størrelse maskiner du har.

Batterier ved baugthruster er nok kun til thruster, og bra de står nært denne, som nok har en rimelig kraftig elektromotor.

I tillegg har du sikkert startbatteri til generator, OG separate forbruksbatterier(der du skulle ha shunt'en), som du /dere ikke har funnet ennå :)

Sunseeker eller andre produsenter ville aldri ha koblet alle disse batteripakkene i parallell, her er det skillebrytere, nødsammenkobling, ladeskiller og styretavler for 12/24 og 220V fordelingene.

 

Se i dokumentasjonen til båten, og involver noen kyndige på skipselektro - hvis du ikke bare drar oss i foten her da ;)

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...