btt Startet 11.September.2020 Del på Facebook Startet 11.September.2020 (redigert) Hei, jeg har 3 stk batteri-banker I båten. 2 stk banker med 4 *120A I motorrom og 1 bank ved baugpropell med 2stk batteri. Alt er 24 Volt. Bankene i motorrom er enkelt og koblet inn på riktig side av Victron Shunt . Hva gjør jeg med batteri som står ved baugpropell ? Føler det blir feil uansett hvem side av shunt jeg setter -kabel som går fremover..... noen som har forslag ? Redigert 11.September.2020 av btt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Er dette shunt for batterimonitor? I så tilfelle skal du vel bare ha shunt på forbruksbanken? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
btt Svart 11.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2020 Jeg har alt koblet sammen i 1 bank. Baugpropell er jo forbruk, men batteri står jo rett ved siden av Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 11.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2020 Ja shunt for batteri bank Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 btt skrev 1 time siden: Hei, jeg har 3 stk batteri-banker I båten. btt skrev 36 minutter siden: Jeg har alt koblet sammen i 1 bank. Har du en eller tre banker? Tror du må forklare dette litt bedre. Hvis du skal koble opp en batterimonitor så er det mest normale at du kun har shunt på forbruksbank, ikke startbatteri. Shunten skal da være på minusledningen før alle forbrukere, og du skal kun ha en shunt på en batteribank. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
btt Svart 11.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2020 Har 3 banker som er koblet sammen , usikkerheten er batteri som står ved baugpropell , Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Og da mener du at pluss på disse 3 bankene er koblet sammen og at også minus på disse 3 bankene er koblet sammen? Da blir dette å se på som 1 bank. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
btt Svart 11.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2020 (redigert) Ja stemmer, problemet er som forklart , disse batteriene som sitter i baug på båt. Der vil minus ikke gå om shunt FØR det til baugpropell , det blir for dumt å trekke lang kabel tur/retur kun for å gå om shunt. Skal da kabel som går frem til batteri/baugpropell på batteri siden eller på forbrukssiden av shunt ? Redigert 11.September.2020 av btt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Da er batteriene altså ikke koblet opp som en bank? Da må du i såfall kjøpe deg en shunt til. Hulda har baugbatteri uten shunt koblet opp mot batterimonitor. På det batteriet viser monitoren kun spenning. De to hovedbatteriene er koblet til monitoren via shunt. Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 (redigert) 1 hour ago, btt said: Ja stemmer, problemet er som forklart , disse batteriene som sitter i baug på båt. Der vil minus ikke gå om shunt FØR det til baugpropell , det blir for dumt å trekke lang kabel tur/retur kun for å gå om shunt. Skal da kabel som går frem til batteri/baugpropell på batteri siden eller på forbrukssiden av shunt ? Du har noen valg: 1. Kjøp en shunt og monitor til 2. Trekk en ekstra leder (som du skriver). Ulempen er ekstra spenningsfall i leder. 3. Ikke ta med baugbatteriet i overvåkningen. Da lar du det være som det er i dag. Shunt kobles til minus på den store batteribanken, og alle forbrukere du ønsker overvåkning på, kobles til den andre siden av shunten. Også minus til ladingen om du ønsker at denne skal vises. Edit: Velger du å ikke ta med ALLE forbrukere, vil du egentlig ikke få reell visning av tilstand, bare så det er klart. Redigert 11.September.2020 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 12.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2020 Vil jeg se all forbruk ved å koble - som går frem til baugpropell og dem 2 batteri som står der På forbruk siden på Shunt da ? dem vil jo da være med å gi litt strøm i retur ved forbruk uten at jeg ser det Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.September.2020 Del på Facebook Svart 12.September.2020 Jeg foreslår at du tegner opp et koblingsskjema over anlegget ditt og legger ut her i tråden. Føler at det er litt rom for misforståelser her. Et slikt enkelt skjema hjelper som regel til med å se løsningen på en mye enklere måte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
YngveKL Svart 12.September.2020 Del på Facebook Svart 12.September.2020 15 hours ago, btt said: Vil jeg se all forbruk ved å koble - som går frem til baugpropell og dem 2 batteri som står der På forbruk siden på Shunt da ? dem vil jo da være med å gi litt strøm i retur ved forbruk uten at jeg ser det Nei, batterier skal bare være på den ene siden av shunten. Du kan ikke koble shunten til den store banken, og så koble baugbatteriene på den andre siden av shunten. Ett batteri er per definisjon ingen forbruker, og vil føre til feil i avlesningen. Det er bare minus til forbrukere som skal være på den andre siden av shunten. Du har de tre valgene jeg skrev over Ellers er innlegget til @Komodo meget fornuftig Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 13.September.2020 Del på Facebook Svart 13.September.2020 (redigert) @Btt - ser du har en 58fots Sunseeker. De to batteribankene du har funnet i motorrommet er nok kun til start/drift av BB/SB hovedmotor, dette vil være helt vanlig størrelse batteribanker (240Ah/24V) for den størrelse maskiner du har. Batterier ved baugthruster er nok kun til thruster, og bra de står nært denne, som nok har en rimelig kraftig elektromotor. I tillegg har du sikkert startbatteri til generator, OG separate forbruksbatterier(der du skulle ha shunt'en), som du /dere ikke har funnet ennå :) Sunseeker eller andre produsenter ville aldri ha koblet alle disse batteripakkene i parallell, her er det skillebrytere, nødsammenkobling, ladeskiller og styretavler for 12/24 og 220V fordelingene. Se i dokumentasjonen til båten, og involver noen kyndige på skipselektro - hvis du ikke bare drar oss i foten her da ;) Redigert 13.September.2020 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.