Jump to content

Blokk festet til fortøyningsbøye


Krampe

Recommended Posts

Hei,

Eg har en Øien 620 liggende i fortøyningsbøye festet med sjakkel og blokk i bøyen under vann, som anbefalt. Det er en skjermet havn uten for store påkjenning på båten. Men etter en inspeksjon ser eg at blokken/trinsen er i ferd med å ryke! Alt var nytt i juni så det har ikke ligget lenge uti. Skremmende og jeg tenker det må være feil blokk til dette bruket, samtidig ble denne anbefalt på lokal båtbutikk. Hva anbefaler dere her?  Hvilke blokk/trinse? Eventuelt droppe hele blokken å ta tauet gjennom sjakkelen?

 

(på bilde under er båt festet i ring over vann pga dette...)

 

blokk3.jpg.0028df41742503215d5c9edc558d9feb.jpgBlok2.jpg.8722b26b26835af02526a6fa941bada4.jpgInkedBlokk1_LI.jpg.984edc5177e2a29409d7396a659c6a1a.jpg

Redigert av Krampe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har aldri brukt noen slags form for blokk på uthaler.  nylonkause som ligger vått foran blåsen m våt uthalertau  gjennom  har gjort jobben her på vestsiå av karmøy i mange år. sjekkes årlig for gnag på tau siden her aldri er helt stille. mulig blokk er bedre men har adoptert nabo båtene som bruker det samme som jeg ang fortøyninger.  

Link to post
Share on other sites

Hvis du kjøper en blokk beregnet på seilrigg får du vanligvis noe som tåler salt og holder.

Du kan godt feste den i toppringen på bøya for å unngå så mye dritt og groe på blokk og tau, men da bør du sikre blokken med et tau direkte til fortøyningstauet. Mange fortøyninger ryker enten i gjengene på mutteren under svivelen på blåsa (gjengene ruster vekk) eller i stanga inni svivelen (ruster også vekk).

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...