Jump to content

Hva er best å bruke til å skjøte vannslanger


monstera

Recommended Posts

Hei! Etter å ha installert varmtvann i båten, oppdaget jeg at et av slangestrekkene dessverre ble for kort (både for varmt og kaldt vann) og ble stående litt i spenn. I stedet for å bytte hele slangelengden, vurderer jeg å skjøte på en ekstra bit på begge slangene. Jeg vil jo unngå lekkasje og lurer derfor på hva som er best/enklest og mest lekkasjesikkert å bruke? Drikkevannsslangene 13 mm pvc slanger fra Maritim.

 

Kan man f,eks bruke slik kobling som man bruker for hageslanger? søkte på forumet og ser en annen har postet dette bildet: 

slangeskjøte.jpg

Link to post
Share on other sites

Bit i det sure eplet og bytt de slangene som er for korte. Du kommer ikke til å angre på det valget etter en tid. Noen ganger gjør man en feil, sånn er det bare. 

 

Hvis du skal skjøte slangene på en god måte bør det aller helst være to slangenipler mot hverandre som skrus inn i ei muffe. Dersom du finner et rør som har passelig diameter er det slett, og gir ikke like sikker forbindelse. For oss som har dreiebenk i heimen er da løsningen å dreie noen spor i røret slik at det får mothaker slik som slangeniplene har. 

 

Lagt til:

Ser nå at Maritim har skjøtenipler med riller som slangenipler:

https://www.maritim.no/slangeskjot-messing

 

Link to post
Share on other sites

Ove T skrev for 6 timer siden:

Hej

När det gäller varmvatten måste du ha en slang som är gjord för 110 grader, andra röda varmvattenslangar vill gärna läcka närmast varmvattenberedaren efter en tid då de innehåller plast. Har själv gjort det misstaget. varmvattenslang

Hälsningar Ove

Slangene er i orden, det er som sagt ikke mitt anlegg på bildet. Slangene er nyinnkjøpte røde og blå vannslanger fra Maritim, og berederen har termostat, så da skal det vel være ok? Slanger fra kjølevannskrets er for høy temp. og kjøpt inn på Tess

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 15 timer siden:

Bit i det sure eplet og bytt de slangene som er for korte. Du kommer ikke til å angre på det valget etter en tid. Noen ganger gjør man en feil, sånn er det bare. 

 

Hvis du skal skjøte slangene på en god måte bør det aller helst være to slangenipler mot hverandre som skrus inn i ei muffe. Dersom du finner et rør som har passelig diameter er det slett, og gir ikke like sikker forbindelse. For oss som har dreiebenk i heimen er da løsningen å dreie noen spor i røret slik at det får mothaker slik som slangeniplene har. 

 

Lagt til:

Ser nå at Maritim har skjøtenipler med riller som slangenipler:

https://www.maritim.no/slangeskjot-messing

 

ja, det var det jeg lurte på om jeg burde gjøre.. Liker ikke potensielle lekkasjepunker, og skjøten kommer til å ligge inni et skap med mulighet for å skade elektronikk ved en lekkasje.. Hvis jeg skjøter, blir det med ordnetlig skjøtnippel 

Link to post
Share on other sites

monstera skrev for 1 time siden:

ja, det var det jeg lurte på om jeg burde gjøre.. Liker ikke potensielle lekkasjepunker, og skjøten kommer til å ligge inni et skap med mulighet for å skade elektronikk ved en lekkasje.. Hvis jeg skjøter, blir det med ordnetlig skjøtnippel 

 

IKKE  SKJØT.

_________________
_________________

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ombord i båt liker jeg gjerne å bruke Murphys lov. "Alt som kan skje, vil skje". Det er en viss sjanse for at det kan begynne å lekke, da vil det lekke. Kjøp ny slange. Du finner sikkert på noe smart å bruke den gamle slangen til (utedusj, spylepumpe, eller andre ting?).

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 3 timer siden:

Ombord i båt liker jeg gjerne å bruke Murphys lov. "Alt som kan skje, vil skje". Det er en viss sjanse for at det kan begynne å lekke, da vil det lekke. Kjøp ny slange. Du finner sikkert på noe smart å bruke den gamle slangen til (utedusj, spylepumpe, eller andre ting?).

den er grei! har rikelig med slange igjen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet ikke uenig i at skjøter bør unngås, men det var da veldig "dramatisk" det ble da.

 

Det er snakk om vannslanger, og ett trykk på 3-4 bar max(antar jeg).

 

Kjøper man skikkelige skjøter i messing og ordentlige slangeklemmer, så blir det tett, og det holder i maaange år.

 

Hadde det vær ett annet medium, gass, diesel ol. stiller saken seg naturligvis annerledes.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Men de fleste har jo gjerne et eller flere T-ledd i messing på både varmt og kaldt vann for fordeling til vasken på toalett, pentry,  dusj . . uten at det oppstår lekkasjer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 4 minutter siden:

Men de fleste har jo gjerne et eller flere T-ledd i messing på både varmt og kaldt vann for fordeling til vasken på toalett, pentry,  dusj . . uten at det oppstår lekkasjer.

Ja, men i denne installasjonen har jeg bevisst unngått skjøter og alle vannslanger fra de tre forbrukerne i båten er ført tilbake til vvbereder med forgrener der. Dette fordi jeg har drenering til kjølsvin derfra. Så det er bare litt irriterende å bryte filosofien bak systemet mitt måtte å begynne å skjøte nå (ja, litt ingeniørnerding her), men forstår det er litt hipp som happ, bare det gjøres ordentlig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Enig i din ingeniørnærding, ville selv egentlig byttet til lange nok slanger. Men å legge flere slanger parallelt fra tanken, hadde jeg ikke gjort. Der går grensen 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...