Jump to content

Yanmar med kbw21 gir. Gir «hyler», årsak?


Bjørkski

Recommended Posts

Hei,

jeg har fra før lidt problemer med å få motoren i gir, men i den senere tid er det også kommet en høy/skarp lyd fra giret. Ved lave tur tall er den knapt hørbar, men følger turtallet. Lyden er lidt som et dårlig hjullager på bilen, men noe «skarper». Jeg har regelmessig skiftet olje (atf olje kjøpt på Maritim).

jeg har søkt rundt på nettet og så langt funnet at det kan være alt fra feil olje til utslitte lager, tannhjul osv. Noen her som har erfaring, og som evt har reparert giret selv?

mvh Bjørkski

Link to post
Share on other sites

Jeg har det samme gearet selv (egentlig det litt "svakere" KBW 20), men har ikke hatt problemer med det siden det var nytt i 1986. Jeg kan derfor ikke hjelpe deg med noen diagnose, men du kan jo se litt i den komplette og omfattende manualen  http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/manual.pdf  som jeg kar scannet til øyet blir stort og vått?

 

kbw20-21.jpg.9a814788990248c5cc9baff3505f4584.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

En liten oppdatering. Etter å lest og studert manualen for giret, og «psyket» meg opp, demonterte jeg giret og begynte demontering, dvs bakplate slik jeg kunne ta ut akslingene. På denne stade kunne jeg konstatere to ting, et: lagene var utslitt og to: jeg ville ikke være i stand til å skifte lagene med det verktøy jeg hadde til rådighet. Så for en gang skyll så jeg mine egne begrensning i tide. Fant en hyggelig kar på Møre som solgte overhalt gir. Etter lidt frem og tilbake ende det med at han benyttet deler av mitt gir på et gir han hadde fra før. Fantastisk med en slik servise fra en som gjør dette på sin fritid. 

 

Bjørkski

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...