Jump to content

Trenger tips til bygging av båtbukker


Magica74

Recommended Posts

Jeg har litt dårlig råd, så jeg tenkte å sette sammen 4 båtbukker til vinteropplaget for snekka mi selv, som er en Sjømann22.
Det vil si at den ikke er planende i bunn, men litt dyp kjøl.
Derfor trenger jeg noen bukker med en grei vinkel, men aner ikke hva slags trykkimpregnerte materialer og beslag jeg kan bruke.
Jeg så på disse på biltema: https://www.biltema.no/bygg/byggbeslag/takbeslag/vinkelbeslag-apen-60-2000028388
Men vinkelen blir nok feil, samt at det må være to "åpninger" til støttebena.
Er det noen som har tegninger, eller tips til hvordan jeg kan bygge noen sånne enkelt og billig?

Tusen takk :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har arbeidsbeskrivelse med foto og "deleliste" til opplagskrybbe til snekke i den størrelsen. Av verktøy trenger du stort sett en drill og fastnøkkel/skiftesnøkkel som passert til muttrer/bolter som det hele skrus sammen med. Om det er billig? Vel....materialer/impregnert materialer koster jo litt. Send meg en IM om du er interessert i arbeidsbeskrivelsen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tegninger, men det greieste er å lage slike trebente bukker som brukes på de fleste opplagsplasser nå. Jeg lagde slike for noen år siden, det gikk kun noen hundrelapper i materialer. Ca 15 meter 48x98mm og 15 meter 21x148mm bord, en pakke skruer og litt saging, så har du det som skal til. Ta en titt ved et båtopplag så ser du sånn ca fasongen. De kan lages litt sånn "på sparket" med tanke på mål etc. Det er ikke veldig nøye. Men greit å ha med noe kapp å kile mellom når båten skal opp. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...