Jump to content

Timesert gjengeforing/gjengehylse. Enkelt å montere?


Honduras

Recommended Posts

Trenger å sette inn 2 stk timesert gjengeforinger i ei alublokk. Antar jeg kan kjøpe et par 8x1,25 hylser hos Wurth(løssalg.. ??).

Har vært montert (BT) Helicoil tidligere, men det fungerte ikke. Så jeg må steppe opp litt.

Er det spesialverktøy som må til, eller finnes det en redneck-løsning som fungerer?

Er ikke så interessert i å legge ut 1500,- eller deromkring for et kit hos Wurth, selv om det sikkert er verdt pengene hvis man monterer gjenger på fast basis.

 

Er det f.eks mulig å skru inn en 8x1,25 skrue og kontramutter på hylsa, skru hylsa på plass og løsne kontramutter?

Er utvendige gjenger på disse hylsene i standard mm, eller har de laget dem med "spesialgjenger" slik at man må kjøpe ovennevnte kit for å gjenge opp?

 

Har ikke brukt timesert tidligere, bare sett at det er en god løsning. 

 

Link to post
Share on other sites

Tror du får kjøpe timesert i løssalg, ja, det må jo kunne la seg gjør å etterfylle settene....

Jeg har brukt timesert mye i aluminium tidliger, men kun med medfølgende verktøy fra sett. Om det finnes en redneck-løsning vet jeg ikke, prøv å Google.

Hvis det er viktig å få gjengene flust med godset, så må den lille kragen på timsert-gjengene freses ned i godset.....

Det er ganske  raskt og elegant å montere timesert med medfølgende verktøy, men ser at det er dyrt hvis det er en engangsjobb....

Det kan godt tenkes at det vil fungere med en bolt og kontramutter. 

Da jeg brukte timesert ble den alltid sikret med grønn loctite gjengesikring, tungt løselig.

Om det er spesialgjenger for å montere timesert husker jeg ikke....

 

Er et meget godt system timesert.

 

Link to post
Share on other sites

Helicoil er mer som løse gjenger som settes inn, mens timeserts er en egen hylse som settes inn. Med gjenger innvendig og utvendig. Har lest mye bra om timesert, og bilbransjen bruker dette mye. Spesielt på gjenger til plugger.

 

Men jeg ville nok kjøpt med verktøyet som passer til dette da det ikke er så enkelt å få dette til å fungere skikkelig uten. Spesielt frese verktøyet og verktøyet for å sette inn selve hylsen. 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Timesert er nok det eneste ordentlige, spør du meg.
Alle vikletrådgreiene løsner før eller siden (ofte "mer før") og er ikke gasstett heller.
(NB: Erfaring etter over 30 år og flere tusen reparerte skrugjenger)

Å få noe reparasjonen gasstett er avgjørende i gjenger som er olje eller trykkbelastet,
men også ellers når vekslende temperaturer kan suge f.eks. fukt inn gjengene (som
danner rust og oksidasjon både i og under gjengene.).

Timesert bruker også bare halve material fordi utskjæringene tilsvarer bare tykkelsen av hylsene
som monteres etter hvert, samtidig hylsene bærer på hele overflaten men ikke bare på trådene.
Dette er mye bedre, og faktisk det eneste jeg kan akseptere som korrekt reparasjon
ikke minst siden resultatet ofte er bedre og mere stabilt enn det som fantes fra før.

Timesert kan bare... monteres med spesial-verktøyene som medfølger i settene, eller kjøpt løs.
Grunn er at utskjæringene og fresingen som gjøres (alt manuell) er "halvferdige" og 
at hylsene så presses inn og i sin endelige form ved siste trinn.

Hva enn du lurer om prisen for et sett, det er verdt saken.
Hvis du ikke vil beholde dette (trolig livet ut) finner du sikkert mange på f.eks. Finn.no
som kjøper settet til f.eks. halv pris.
Alternativ kunne du gjøre det kjent i miljøet du holder på i og leie det ut.
4, 5, 6, 8, 10, 12 og 14mm er meget populær bl. alle som mekker MC og bil.

:seeya:
Jørg
 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

monicaliereng@ho skrev for 3 timer siden:

Hva er egentlig forskjellen på heli,c og timesats? 

Time-Sert er praktisk sett en "uferdig hylse" som erstatter et skadet overflate.
Praktisk sett er det mere stabilt enn originalveggen,
forskjellen er omtrent det samme som mellom smidd (ubrutte kraftlinjer = best)
og støpt men skjæret material (brutte kraftlinjer = sjelden bra).

Forbedringen er så prekært at også noen produsenter installerer Time-sert hylser som forsterkning
i områder der man ikke ønsker å risikere noe eller måtte spare materialtykkelse omkring
mens de samtidig f.eks. trenger mer stabilitet i trekkraften som gjengene kan bære
eller når skruer/bolter skal kunne utveksles med intervaller (som kan skade myke overflater).
Typiske eksempel kunne være OHC/DOHC-sylinderhoder av lettmetall, girkasser, bunnpanner
og annet laget av lettmetall.

Egenskapene kan du også se som vesentlig forskjell ift. tråd-systemer som f.eks. Helicoil
og andre i denne duren.
Enkelt forklart er det bare ståltråd/som spiral.
Den opprinnelig gjengingen (som er skadet) skjæres opp med en spesiell gjengetapp
(dvs. minst trådens tykkelse),
så legges tråden inn i de nye, bredere sporene, spores og presses inn med et verktøy,
og til slutt må trådstumpen knekkes av som sitter igjen på nederste enden (og som blir gjerne glemt).
Siden det ikke er hylse sier allerede logikken at tråden kan løftes fra sporene,
dvs. mot sentrum i boringen = løs.

Her finnes det litt underholdning fra Time-sert
og hos Google også mange diskusjoner.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sjekka med Wurth. Kosta litt ja... I øyeblikket ca 850,- pr hull når det er to hull jeg skal reparere.(Kit for M8x1,25)

Ingen brukte sett til salgs på Finn.

Noen i Østfold som låner/leier ut dette en kveld?....  :wink:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt rundt, men ingen i bekjentskapskretsen som har Time-sert.

Finnes det noen rimeligere alternativer/produsenter, men som fortsatt har hylser?

Jeg er altså ikke ute etter Heli-coil eller lignende ståltrådbaserte løsgjenger, jeg vil ha hylse/foring.

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev On 15.9.2020 at 21.42:

Trenger å sette inn 2 stk timesert gjengeforinger i ei alublokk. Antar jeg kan kjøpe et par 8x1,25 hylser hos Wurth(løssalg.. ??).

Har vært montert (BT) Helicoil tidligere, men det fungerte ikke. Så jeg må steppe opp litt.


Tidligere kunne du jo bare ha levert dette til et bilverksted (eller snarere god MC-verksted).
Da ville det blitt billigere å be guttene bare å sette inn disse to hylser.

Men du har faktisk et problem, som jeg dessverre oppdaget først nå.

Time Sert er samtidig også den mest material-besparende reparasjonen.
Verktøyet tar jo bare så lite material som hylse-materialet er tykk.
Dvs. ikke gjenge-tykkelsen men materialtykkelse av hylsene, og det er ekstremt lite.
Fordel med det er at man kan reparere også der det ikke finnes mye material rund,
siden hylsene forsterker svakhetene samtidig.

Men når du så har installert annet, og først brukt tilhørende "grovverktøyet",
da har toget gått fordi Time Sert er tynnere og presses ikke så langt ut.
Og det betyr at hylsene ikke festes siden den ikke presses riktig inn i veggen.

Det eneste en kan gjøre da er å bruke enda noe annen system, med tykkere hylser,
eller gammeldags måte og da å bygge en bolt med trinn (f.eks. M10 nede og M8 som stud/bolt.)
når det er mulig.

Time Sert er nok dyrere i anskaffelsen.
Men ser man på både alle problemer som løses, tidsforbruk,
og ikke minst kvaliteten av en reparasjon
da er det faktisk nesten for billig.

Som sagt, se gjerne at slik brukes også ved omfattende restaurering,
som forebyggende tiltak.
Vi f.eks. har gjort det ofte i japanske MC for å stabilisere gjengene i kamaksellager.
Da trengte man ofte 20 stykke M5 eller M6.
Men det var greit når man visste at gjengene blir myke og går i stykker en gang uansett.
Med hylsene i ble dette bedre enn original, og holdt "evig".

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      96 336
×
×
  • Create New...