Honduras Startet 15.September.2020 Del på Facebook Startet 15.September.2020 Trenger å sette inn 2 stk timesert gjengeforinger i ei alublokk. Antar jeg kan kjøpe et par 8x1,25 hylser hos Wurth(løssalg.. ??). Har vært montert (BT) Helicoil tidligere, men det fungerte ikke. Så jeg må steppe opp litt. Er det spesialverktøy som må til, eller finnes det en redneck-løsning som fungerer? Er ikke så interessert i å legge ut 1500,- eller deromkring for et kit hos Wurth, selv om det sikkert er verdt pengene hvis man monterer gjenger på fast basis. Er det f.eks mulig å skru inn en 8x1,25 skrue og kontramutter på hylsa, skru hylsa på plass og løsne kontramutter? Er utvendige gjenger på disse hylsene i standard mm, eller har de laget dem med "spesialgjenger" slik at man må kjøpe ovennevnte kit for å gjenge opp? Har ikke brukt timesert tidligere, bare sett at det er en god løsning. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mort1 Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Tror du får kjøpe timesert i løssalg, ja, det må jo kunne la seg gjør å etterfylle settene.... Jeg har brukt timesert mye i aluminium tidliger, men kun med medfølgende verktøy fra sett. Om det finnes en redneck-løsning vet jeg ikke, prøv å Google. Hvis det er viktig å få gjengene flust med godset, så må den lille kragen på timsert-gjengene freses ned i godset..... Det er ganske raskt og elegant å montere timesert med medfølgende verktøy, men ser at det er dyrt hvis det er en engangsjobb.... Det kan godt tenkes at det vil fungere med en bolt og kontramutter. Da jeg brukte timesert ble den alltid sikret med grønn loctite gjengesikring, tungt løselig. Om det er spesialgjenger for å montere timesert husker jeg ikke.... Er et meget godt system timesert. Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Hva er egentlig forskjellen på heli,c og timesats? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 (redigert) Helicoil er mer som løse gjenger som settes inn, mens timeserts er en egen hylse som settes inn. Med gjenger innvendig og utvendig. Har lest mye bra om timesert, og bilbransjen bruker dette mye. Spesielt på gjenger til plugger. Men jeg ville nok kjøpt med verktøyet som passer til dette da det ikke er så enkelt å få dette til å fungere skikkelig uten. Spesielt frese verktøyet og verktøyet for å sette inn selve hylsen. Redigert 16.September.2020 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Du kan ikke bruke noe slikt som dette da? Skrus enkelt inn med et passende flatt skrujern. Men du må nok borre opp en dim større enn med Timecert. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 (redigert) Timesert er nok det eneste ordentlige, spør du meg. Alle vikletrådgreiene løsner før eller siden (ofte "mer før") og er ikke gasstett heller. (NB: Erfaring etter over 30 år og flere tusen reparerte skrugjenger) Å få noe reparasjonen gasstett er avgjørende i gjenger som er olje eller trykkbelastet, men også ellers når vekslende temperaturer kan suge f.eks. fukt inn gjengene (som danner rust og oksidasjon både i og under gjengene.). Timesert bruker også bare halve material fordi utskjæringene tilsvarer bare tykkelsen av hylsene som monteres etter hvert, samtidig hylsene bærer på hele overflaten men ikke bare på trådene. Dette er mye bedre, og faktisk det eneste jeg kan akseptere som korrekt reparasjon ikke minst siden resultatet ofte er bedre og mere stabilt enn det som fantes fra før. Timesert kan bare... monteres med spesial-verktøyene som medfølger i settene, eller kjøpt løs. Grunn er at utskjæringene og fresingen som gjøres (alt manuell) er "halvferdige" og at hylsene så presses inn og i sin endelige form ved siste trinn. Hva enn du lurer om prisen for et sett, det er verdt saken. Hvis du ikke vil beholde dette (trolig livet ut) finner du sikkert mange på f.eks. Finn.no som kjøper settet til f.eks. halv pris. Alternativ kunne du gjøre det kjent i miljøet du holder på i og leie det ut. 4, 5, 6, 8, 10, 12 og 14mm er meget populær bl. alle som mekker MC og bil. Jørg Redigert 16.September.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 (redigert) monicaliereng@ho skrev for 3 timer siden: Hva er egentlig forskjellen på heli,c og timesats? Time-Sert er praktisk sett en "uferdig hylse" som erstatter et skadet overflate. Praktisk sett er det mere stabilt enn originalveggen, forskjellen er omtrent det samme som mellom smidd (ubrutte kraftlinjer = best) og støpt men skjæret material (brutte kraftlinjer = sjelden bra). Forbedringen er så prekært at også noen produsenter installerer Time-sert hylser som forsterkning i områder der man ikke ønsker å risikere noe eller måtte spare materialtykkelse omkring mens de samtidig f.eks. trenger mer stabilitet i trekkraften som gjengene kan bære eller når skruer/bolter skal kunne utveksles med intervaller (som kan skade myke overflater). Typiske eksempel kunne være OHC/DOHC-sylinderhoder av lettmetall, girkasser, bunnpanner og annet laget av lettmetall. Egenskapene kan du også se som vesentlig forskjell ift. tråd-systemer som f.eks. Helicoil og andre i denne duren. Enkelt forklart er det bare ståltråd/som spiral. Den opprinnelig gjengingen (som er skadet) skjæres opp med en spesiell gjengetapp (dvs. minst trådens tykkelse), så legges tråden inn i de nye, bredere sporene, spores og presses inn med et verktøy, og til slutt må trådstumpen knekkes av som sitter igjen på nederste enden (og som blir gjerne glemt). Siden det ikke er hylse sier allerede logikken at tråden kan løftes fra sporene, dvs. mot sentrum i boringen = løs. Her finnes det litt underholdning fra Time-sert og hos Google også mange diskusjoner. Jørg Redigert 16.September.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Honduras Svart 16.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2020 (redigert) Sjekka med Wurth. Kosta litt ja... I øyeblikket ca 850,- pr hull når det er to hull jeg skal reparere.(Kit for M8x1,25) Ingen brukte sett til salgs på Finn. Noen i Østfold som låner/leier ut dette en kveld?.... Redigert 16.September.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 22.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2020 Har sjekket litt rundt, men ingen i bekjentskapskretsen som har Time-sert. Finnes det noen rimeligere alternativer/produsenter, men som fortsatt har hylser? Jeg er altså ikke ute etter Heli-coil eller lignende ståltrådbaserte løsgjenger, jeg vil ha hylse/foring. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Joerg Becker Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Honduras skrev On 15.9.2020 at 21.42: Trenger å sette inn 2 stk timesert gjengeforinger i ei alublokk. Antar jeg kan kjøpe et par 8x1,25 hylser hos Wurth(løssalg.. ??). Har vært montert (BT) Helicoil tidligere, men det fungerte ikke. Så jeg må steppe opp litt. Tidligere kunne du jo bare ha levert dette til et bilverksted (eller snarere god MC-verksted). Da ville det blitt billigere å be guttene bare å sette inn disse to hylser. Men du har faktisk et problem, som jeg dessverre oppdaget først nå. Time Sert er samtidig også den mest material-besparende reparasjonen. Verktøyet tar jo bare så lite material som hylse-materialet er tykk. Dvs. ikke gjenge-tykkelsen men materialtykkelse av hylsene, og det er ekstremt lite. Fordel med det er at man kan reparere også der det ikke finnes mye material rund, siden hylsene forsterker svakhetene samtidig. Men når du så har installert annet, og først brukt tilhørende "grovverktøyet", da har toget gått fordi Time Sert er tynnere og presses ikke så langt ut. Og det betyr at hylsene ikke festes siden den ikke presses riktig inn i veggen. Det eneste en kan gjøre da er å bruke enda noe annen system, med tykkere hylser, eller gammeldags måte og da å bygge en bolt med trinn (f.eks. M10 nede og M8 som stud/bolt.) når det er mulig. Time Sert er nok dyrere i anskaffelsen. Men ser man på både alle problemer som løses, tidsforbruk, og ikke minst kvaliteten av en reparasjon da er det faktisk nesten for billig. Som sagt, se gjerne at slik brukes også ved omfattende restaurering, som forebyggende tiltak. Vi f.eks. har gjort det ofte i japanske MC for å stabilisere gjengene i kamaksellager. Da trengte man ofte 20 stykke M5 eller M6. Men det var greit når man visste at gjengene blir myke og går i stykker en gang uansett. Med hylsene i ble dette bedre enn original, og holdt "evig". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.