Jump to content

Marsjfart Viksund Futura med 230 HK Mercruiser


larole

Recommended Posts

Båten veier 3600 kg + drivstoff, personer etc. Motoren er en 2009 Cummins Mercruiser 2,8 liter QSD som yter 230 HK. Propell er i god stand, båten er bunnsmurt i år. Virker for meg som om den strever litt når den skal over 10-11 knop. Hva slags turtall kan jeg ligge på over tid med denne? Temperaturen går aldri over 79 grader. Litt hvit i eksosen når jeg går over 2800 rpm.

 

mvh Ole B.

Link to post
Share on other sites

Enkelt spørsmål: Du skriver at båten er bunnsmurt i år og  at propell er i god stand. Du har visuelt inspisert de siste ukene for å sjekke at det ikke er mye groer? Det har grodd veldig i år.

 

Ellers er det mange faktorer som vil påvirke dette. Fra hva slags propell som sitter på til hvordan båten er lastet.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

@Komodo, du har vel denne båten?

Det kommer ikke fram om det er en Futura 800 eller 900. Det er ganske stor forskjell på de båtene.

 

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Hva vil du anslå marsjfart på med 230 hk?

Hvis det er en 900 tenker jeg litt over 20 knop. Tror kompisen min så vidt bikket 20 knop med en Perkins seks syl. på ca 200 hk. Men vi har liten motor (Yanmar 144 hk), så vi får maks 15,5 knop. Før jeg begynte å fylle den opp med alskens skrot og overdimensjonerte batterbanker bikket vi 17 knop med slakke tanker. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...