Jump to content

Volvo penta D4 260 hk «Check shift actuator»


Fjansen

Recommended Posts

Jeg skulle legge til med båten i dag og satte båten i revers, plutselig gikk båten bare fremover. Jeg har elektronisk gear overføring. Uansett hvilket gir motoren settes i går båten bare fremover i lav fart. Mistenker at motoren har gått i nødmodus. Om jeg starter motoren går båten umiddelbart fremover, jeg må stoppe motoren for å stoppe fremdriften. 

Jeg har fått feilmelding i displayet som sier «check shift actuator».Må jeg bytte gear acktuator eller er det noen enkle grep som løser problemet?   Har noen vært bort i samme problem? Tips tas i mot med takk! 

Link to post
Share on other sites

Jeg har lignende problem, og har fått noen tips på mitt innlegg fra fredag sist uke, du finner det litt lengre ned i tråd-listen (vet ikke hvordan jeg setter inn link til det....)

For min del ser det dessverre ut til at jeg må bytte aktuator, håper å få konsultert en mekaniker i morgen.

Lykke til, håper du kommer enklere ut av problemet en meg.....

 

Johs

Link to post
Share on other sites

 

JohHans1 skrev 42 minutter siden:

Jeg har lignende problem, og har fått noen tips på mitt innlegg fra fredag sist uke, du finner det litt lengre ned i tråd-listen (vet ikke hvordan jeg setter inn link til det....)

For min del ser det dessverre ut til at jeg må bytte aktuator, håper å få konsultert en mekaniker i morgen.

Lykke til, håper du kommer enklere ut av problemet en meg.....

 

Johs

Hva er galt med aktuatoren? 

Link to post
Share on other sites

jan skrev for 6 timer siden:

 

Hva er galt med aktuatoren? 

Hei Jan,

Aktuatoren min har sluttet å reagere, den står nå i "fremste posisjon" (koblet av wiren for å være sikker på at feilen ikke lå der. Aktuatoren gikk en gang, så ble det full stopp).

Nå reagerer den ikke på strøm-kutt eller spaker, og motoren slås av umiddelbart etter oppstart, med alarm 😥🙉

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 5 timer siden:

Der er masser af tråde om dette problem her på BP. Søg på aktuator. Her er en af dem. Her er også fotos mv af aktuatoren og anvisninger på at skifte den.

 

 

MajorAndy, takk for link til et supert innlegg fra deg, skal prøve å demontere i morgen.

Et spørsmål; kabelen inn til aktuatoren (strøm), den har ikke noen kontakt ved aktuatoren men en eller annen plass i motorrommet, eller har jeg vært for forsiktig da jeg forsøkte å løsne kabelen på enden av aktuatoren?

 

J

Link to post
Share on other sites

JohHans1 skrev 23 minutter siden:

Hei Jan,

Aktuatoren min har sluttet å reagere, den står nå i "fremste posisjon" (koblet av wiren for å være sikker på at feilen ikke lå der. Aktuatoren gikk en gang, så ble det full stopp).

Nå reagerer den ikke på strøm-kutt eller spaker, og motoren slås av umiddelbart etter oppstart, med alarm 😥🙉

Den har trykt inn sensoren i endestoppen, derfor motoren kutter tipper jeg, feila og prøvde noen ganger jeg også,😊kjøpte helt ny, ikke pakka ut av esken en gang, fikk orden på den gamle, lykke til videre😊

Link to post
Share on other sites

jan skrev 1 minutt siden:

Den har trykt inn sensoren i endestoppen, derfor motoren kutter tipper jeg, feila og prøvde noen ganger jeg også,😊kjøpte helt ny, ikke pakka ut av esken en gang, fikk orden på den gamle, lykke til videre😊

Hva gjorde du for å få den gamle til å "trekke seg tilbake" fra endestoppen?

 

Om jeg ikke for lov i den gamle; kanskje du ønsker å kvitte deg med den du har ekstra?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...