Jump to content

Hvordan slå av solcellepanel ?


btt

Recommended Posts

Hei, når jeg ligger på landstrøm, med landstrøm lader føler jeg landstrøm lader blir lurt til å tro at batteri bank er oppladet , når solceller lader også. Har 24 volt og solceller som på en god dag lader 10/12 Amper. Da tror landstrøm lader at batteri er oppladet og slår seg over i vedlikehold lading. Tar jeg helt feil ? 

Redigert av btt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener å huske at det stod i bruksanvisningen til den regulatoren jeg hadde at panelet måtte dekkes til ved tilkopling, men det gjaldt kanskje 12V. Uansett så er poenget at du bør sjekke hva brukermanualen for din regulator sier om dette. Min stod alltid på, og da slapp jeg å kople til landstrøm for vedlikeholdslading. 

Link to post
Share on other sites

Den løsningen er vel ikke anbefalt, men jeg har også en slik løsning, dog ikke med vender, men automatisk vha. et relè. Og det funker.

 

Underveis med lading fra dynamoen er fremdeles solcelleladingen koblet til forbruksbanken. Da overtar dynamoen og solcelleregulatoren (Victron) "gir seg". Fra dynamo lader jeg med bulk 14,8V og så float etter minst en time med 13,6V (åpne semitractionbatterier og PDAR regulator for dynamoen). Dette funker også utmerket.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis panelet får lys, lager det strøm, og den strømmen har jeg forstått det som at bør ende ett sted ?

For å hindre panelet i å lage strøm må det vel dekkes til ?

 

Jeg har googlet dette nå, men finner ikke noe, så det er kanskje ikke så farlig,  men mener å ha lest om dette tidligere. Kanskje det var verre før ?

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Slik har jeg gjort det. Med landstrøm med spenning inn på 12V batterieliminatoren (som vel de fleste har noen av i roteskuffen), kobles ladingen fra solcellene over på startbatteriet.

 

Aha, så du lader start/forbruk alt etter om det er landstrøm eller ikke? Da har du forbruk NC og start på NO? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...