Jump to content

Koble ferskvann direkte til septiktank, dum idé?


Comforthe

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har alltid vært nøye på å skylle septiktanken så godt det lar seg gjøre ombord, hvis vi kommer inn til kai og båten skal ligge noen dager før den brukes igjen. Normalt tømmer jeg på vei inn for så å fylle toalettskåla et par tre ganger med ferskvann (får da brukt opp resten av vannet også), trekke dette ned og tømme septiktanken på nytt. Vi har pumpedass.

 

Jeg leker med tanken å koble en ferskvannstilførsel rett på septiktanken, via en kran. Det ville da være litt enklere for meg (eller frua) og åpne denne kranen på vei inn, for å få skylt godt med vann. Vi har nivågiver på septiken så det burde være mulig å følge med underveis. Så var det dette med hygiene. Jeg hørte på Abels Tårn (fantastisk radioprogram) at det ofte foreligger en misforståelse om at bakterier er gode på å bevege seg motstrøms i et trykkvannsystem. Hver millimeter er en enorm distanse for dem. Allikevel tenker jeg litt på det å ha en forbindelse mellom septik og ferskvann. Hva sier ekspertene her inne? Noen som har laget et liknende opplegg for å skylle igjennom tanken sin?

 

Skal jo sies at det jeg gjør i dag funker bra og vi har nesten aldri hatt sur septik. Mye mulig jeg skaper et behov her.... lenge leve latskapen.

 

Hilsen Simen  

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Av hvilken grunn kjører du Ferskvann i toalettet?

Har ennå tilgode å se noen som gjøre det(uten om deg) Normalt er jo å bruke sjøvann i toalett.

 

Men bare tanken om å koble båtens drikkevann til septiktank får alt av alarm klokker til å ringe her.

Hadde jeg fått en båt med dette, så hadde alt av vanntanker å slanger/kraner blitt hevet rett på skraphuagen, samme hvor nytt/dyrt det hadde vært. Er det noe en ikke vil ha i drikkevann, så er det bakterier fra dritten/septik systemet.

 

Om du kjøre ferskvann i toalett, så må du jo bruke jævla mye vann på tur..

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 14 minutter siden:

Å kjøre ferskvann i toalettet når det ikke skal brukes på noen dager/uker er det nok mange som gjør, for å unngå lukt...saltvann råtner raskt ...

Jeg kjører også ferskvann i septik når den skal stå en stund...

Var kanskje litt raske her, da jeg så for meg han kjørte ferskvann i toalett når dette brukes.  

 

Nu har jeg elektrisk toalett. Å der får jeg ikke noe lukt sjøl om tanken feks er halv full å båten ligger lenge.

Ferskvann har jeg aldri helt i toalettet. Men har av og til brukt BT sin dass kjemivæske.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 11 minutter siden:

Først, tror det er veldig vanlig å skylle med ferskvann i doskålen etter hver helgetur. Mindre lukt og dett forhindrer at det bygger seg opp urinstein i slangen. Derfor kommer det flere båter på markedet med orgnal freskvansspyling av do. Man henter rett og slaeet vann fra ferskvannstanken

Det vil kreve dobbelt opp av vanntanker. Det vil tilføre mye ekstra vekt. Mer vekt=mer forbruk av diesel å kanskje dårligere fart.

Det vil også kreve mer plass. Så alt i alt en dårlig løsning spør du meg.

Da bytter jeg heller slange etter 5 år. Slange får en rimelig på feks BT.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

På land er det krav om fritt vannspeiil mellom kilde og forbruker, evt tilbakeslagsventil om man skal kople spyling av uhygienisk utstyr. Dette på grunn av fare for feilbetjening, tilbakeslag el. lign. Ta jobben med å fylle doskåla med hånddusjen og pump ut. Jeg gjør det etter hver tur, sjøvann råtner og lukter. Har også noen liter ferdkvann med sanitærvæske på septiktanken mellom turer / i opplag.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange konstruktive svar. Jeg tror jeg dropper hele ideen.

 

Til de som ikke forstod så var altså ikke meningen å flushe med ferskvann permanent, selv om dette ikke er helt uvanlig. I dag bruker jeg dusjhodet til å fylle toalettskåla med ferskvannet (gjerne varmt) som er til overs etter turen. På den måten får man skylt igjennom en ekstra gang og tømt ferskvannstanken. Ekstra skylling med ferskvann hjelper helt klart på saltavleiringer og hjelper definitivt på lukt. Råttent sjøvann kan lukte værre en mannskit.

 

Å bruke dekkstømming til å skylle med var vel egentlig den beste ideen her. Ellers fungerer dagens praksis godt og kan absolutt anbefales.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Comforthe skrev for 12 timer siden:

Takk for mange konstruktive svar. Jeg tror jeg dropper hele ideen.

 

Til de som ikke forstod så var altså ikke meningen å flushe med ferskvann permanent, selv om dette ikke er helt uvanlig. I dag bruker jeg dusjhodet til å fylle toalettskåla med ferskvannet (gjerne varmt) som er til overs etter turen. På den måten får man skylt igjennom en ekstra gang og tømt ferskvannstanken. Ekstra skylling med ferskvann hjelper helt klart på saltavleiringer og hjelper definitivt på lukt. Råttent sjøvann kan lukte værre en mannskit.

 

 

Det samme gjør jeg....

Saltvann funker greit, så lenge en fyller ferskvann når båten ikke skal brukes ...

Link to post
Share on other sites

arkmarin skrev for 2 timer siden:

Slå eddik i skåla og spyl, så vil det hindre lukt og kalkavleiring i septiktanken.

min erfaring er at eddik ødelegger gummideler i toalettet. Jeg måtte bytte jokerventil pga dette.

 

Jeg fyller hele systemet med såpevann etter lang tids bruk. Sørger da for at tanken er full og slanger står med såpe i 1-2 døgn. Skyller godt med rent ferskvann etterpå. Har så langt hatt god effekt med flytende tøyvaskemiddel. Skal åpne ene tanken for bytte av giver snart. Det skal bli interessant å se hvordan en 15 år gammel tank ser ut inni. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 22.9.2020 at 10.26:

min erfaring er at eddik ødelegger gummideler i toalettet.

Jeg har brukt eddiksyre i toalettet i ørten år og ikke hatt noe problem med det.

Men jeg pumper da selvfølelig vann inn forbi svanehalsen bak toalettet etterpå slik at ikke eddiken blir stående i selve toalettet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...