Jump to content

Koble ferskvann direkte til septiktank, dum idé?


Comforthe

Recommended Posts

Comforthe skrev On 21.9.2020 at 13.41:

Allikevel tenker jeg litt på det å ha en forbindelse mellom septik og ferskvann.

Sett i hvert fall en tilbakeslagsventil på ferskvannsledningen. Dette er et krav i vann- og avløps-bransjen der drikkevann og avløpsvann er i direkte forbindelse med hverandre. Dette hindrer at avløpsvann kan renne eller suges inn i drikkevannsledning.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er vel kun aktuelt å koble seg til freskvanntilførselen inn til toalettet, så faren for å få kontaminering fra septiktank bør være lite sannsynlig. Sjansen for at det skal kunne komme bakterier fra skåla og tilbake gjennom vanntilførselsslangen virker for meg liten hvis man har en enveisventil tilkoblet. Jeg har lekt med denne tanken lenge, og vet noen andre som har gjort dette uten å ha opplevd problemer. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 1 time siden:

vakuum toalett ??

Er det koplet kompressor til toalettet ?

Det er koplet en vacuum tank med vacuumpumpe til hvert toalett som så sender det videre til septiktank

2 stk nede i kjølen mye likt dette:

https://www.marineshop.no/dometic/130101/dometic-vakuumgenerator-vg4--24v

Redigert av Haakonol (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 9/21/2020 at 6:47 PM, nordan family 27 said:

Flere gamle tråder her om kobling mellom ferskvann og toalett. Mange som har det. Planla selv en separat ferksvannstank (fleksibel) til formålet


Jeg har en slik. 50-60l fleksibel tank med egen påfylling.
Bruker båten hele året, på vinteren blander jeg en anelse frostvæske i og trenger ikke være redd for frost hverken i spylesystem eller septikdel.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg vet har merker som Princess, Fairline etc. benyttet ferskvannsspyling av toalettene i flere tiår. Man bruker ikke sjøvannsspyling i toalettet på en P50. Med korrekt oppbygd system er dette helt uproblematisk, det er slik det fungerer på et cruiseskip også. Spyling av toalettene kommer fra trykksatt ferskvannssystem.

 

Pga. faren for tilbakeslag ved tap av trykk etc. må både systemet være bygd slik at vakuum brytes (ved å kjøre spylingen gjennom spyleringen øverst i toalettet) samt at det må være solenoidstyrt og tilbakeslagsventiler montert som barrierer.

Link to post
Share on other sites

Bare for å ha nevnt det så er fersvann-skylling av toalett standard i alle Clipper Trawlere. Går på samme trykk-system som tappevannet om bord via solenoid-ventil.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

paxo skrev On 11.8.2020 at 21.59:

IMG_20200810_115638.jpg.475dfdf1d1f126c2abfa0b593b4d28ab.jpgDa fant jeg en løsning som sparte meg for mye griseri. Tilbakespyler mot stengt utløpsventil for å blåse opp blendet ut av septiktanken. Systemet har en 90grader på utløpet fra tanken som har tettet seg 2 somre på rad. Stussen slangen står på, er lagd for y-ventil. Har Gardena kobling med stengeventil for ikke å forurense vannslangen i havna.

IMG_20200810_115658.jpg

IMG_20200807_110902.jpg

 

 

Dette er min måte å fylle ferskvann på septiktanken. Tilbakespyler på samme tid utløpsslangen og sirkulerer ferskvannet i bunn av tanken.

Link to post
Share on other sites

Lundstad skrev On 25.9.2020 at 23.45:

:thumbsup: Ønsker lykke til og ser med sitrende spenning frem mot bilder og skildring av tankens innside!

Må desverre skuffe. 
tanken må ut for å bytte giver, det visste jeg. Men tanken er limt fast. Det visste jeg ikke. Så da ble det ikke noen tanksjau. For det hadde vært en stor jobb å få  den tanken ut og inn igjen. 
men jeg fikk flytta den ene Gobius sensoren, så nå funker Gobiusen som den skal. Før jeg flytta sensoren stod den nok for nærme Wema giveren, så signalene ble forstyrra. (Bildet er før jeg flytta den nederste sensoren)

5716F8A7-573D-4C3A-A456-D29DF7A406C4.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser flere steder at folk refererer til behovet for ren tank for at flottør baserte nivågivere skal fungere. Jeg kan absolutt se for meg at disse lugger dersom det er mye fastgrodd skit i tanken. Jeg installerte nylig en KUS nivågiver i vår septiktank. Den kom en en anordning som gjør det svært enkelt å ta målestaven ut av tanken for rens. Er dette spesielt for det merket? Står jo ikke på å nappe den ut av tanken en gang eller to ila et år for litt rens.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...