Jump to content

Låne/leie en søylebormaskin Sandvika/Asker/Oslo?


Båtglad-mann

Recommended Posts

Hei, jeg trenger å få tatt opp 4 stk 10mm hull i 12mm flatstål (rustfritt) har alt utstyr jeg trenger men har innsett at med min handholdt grønne Bosch maskin vil dette være meget tungt og tidskrevende. Har tatt opp 4 stk gjennom 3mm allerede og bare det var tungt.

 

Er det noen her på forumet som enten bor nært Sandvika/Asker/Oslo som har en jeg kunne fått bruke eller vet hvor man eventuelt kan betale for å få leie?

 

Mvh en ung man med meget utslitt hånd fra boring :saint:

Link to post
Share on other sites

Hadde du vært i nærheten her skulle jeg boret de hullene for deg  men det blir litt langt unna. Men for å bore de hullene trenger du ikke søylebormaskin hvis du gjør det på riktig måte. Bor først et hull med et 4-5mm bor, da går det som en lek å bore med 10mm etterpå. Bruk skarpe bor, og rikelig med olje når du borer. Da får du kjølig og smøring. Videre er det slik at den store hemmeligheten er å kjøre med riktig hastighet og matekraft. Du skal kjøre sakte på syrefast, saktere enn de fleste tror. De fleste brenner eggen på boret pga for stor varmeutvikling. På de små borene kan du ha litt hastighet, men på de store skal du langt ned i fart. Se at du får avsponing når du borer, hvis ikke er noe feil. 

Link to post
Share on other sites

Det går nok med håndholdt bor, men søylebormaskin er nok å foretrekke. Jeg bor 3 mil nord for Oslo og har to passende bormaskiner. Du er velkommen dersom du vil ta turen . . .

 

Ellers er jeg helt enig med Komodo. Sakte fart og stort trykk på boret.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk for både tips og tilbud om å låne maskin. Når jeg tok de andre hullene så kjørte jeg ikke med noe mindre bor først men jeg kjørte sakte, med mye skjæreolje, tok pauser, prøvde å presse hardt og boret ble ikke særlig varmt.

 

Hva betyr det du sier her "avsponing", jeg fikk selvfølgelig masse små fliser men jeg fikk ikke noen sånne lange spon, skyldes dette kanskje de ikke hardt nok trykk og kanskje det at jeg ikke kjørte med et mindre bor først?

Link to post
Share on other sites

Kjøp bor med kobolt-belegg beregnet for rustfri -boring og bruk olje.

Koster noen kroner, men verdt pengene vs frustrasjon/mislykkede forsøk med vanlige HS-bor!

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/bor/bor-for-rustfritt/metallbor-181730/

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

ne.andersson skrev 1 time siden:

Hva betyr det du sier her "avsponing",

Avsponing er at du avviker/produserer spon når boret skjærer. Hvis du ikke får jevne , lange spon når du borer så er noe gjerne feil. Det kan være at du ikke mater hardt nok, at hastigheten er for høy i forhold til matingen, eller at en eller begge eggene på boret er skadet. 

 

ne.andersson skrev 1 time siden:

jeg fikk selvfølgelig masse små fliser men jeg fikk ikke noen sånne lange spon, skyldes dette kanskje de ikke hardt nok trykk og kanskje det at jeg ikke kjørte med et mindre bor først?

Det kan være begge deler. Når du borer for hånd med drill klarer du ikke å mate hardt nok til å bore med et 10mm bor uten å forbore. Når du må presse så hardt klarer du heller ikke å presse jevnt nok. Da får du veldig lite optimale forhold, og du tar fort livet av boret. I en litt større radialboremaskin borer man helt greit 25mm hull i syrefast uten å forbore. Med drill bør man nesten vurdere å forbore når man kommer opp i 7-8mm. Jeg pleier alltid å spisse ut tverreggen på bor over 5mm. Hvis du ikke behersker kunsten med å slipe opp bor for hånd og spisse ut tverreggen, bør du vurdere å kjøpe bor hvor tverreggen allerede er spisset ut. Det er å få kjøpt hos de litt mer proffe leverandørene. 

 

En proff maskinarbeider sjekker alltid skjæreeggen på boret visuelt før han setter det i maskinen og borer. Ser det bra ut, men allikevel skjærer dårlig, er det rett ut med boret og slipe det opp. Det er fort gjort. De fleste amatører sliter med å bore i stål/rustfritt fordi de kjører feil, og ikke evner å slipe opp en skadd egg. 

 

Link to post
Share on other sites

Når boret blir sløvt og ikke tar kan du får lokal herding av stålet du borer i. Derfor gjelder det å ha skarpt bor hele tiden. Hvis det likevel skjer, kan det være lurt å bore videre med nyslipt bor fra den andre siden i stedet for å rote videre i det ødelagte hullet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For en god gjeng folka på dette forumet er :thumbsup: god hjelp med beskrivelser og opp til flere som tilbøy meg å komme å bruke søylebormaskinen de hadde hjemme.


Et spesielt takk til @NilsPils som hjalp meg både med å forstå hvordan å bore riktig i metall samt at han lot meg komme på besøk i garasjen hans for å gjøre jobben 😀

5E73C6CA-EC32-412F-A5CA-B960A068C743.jpeg.b3af2fd1d821c01fca6dc53c19c162e8.jpeg

 

@Komodo nå ble det god avsponing også 👌(nå som jeg vet hva det betyr også)

 

0230AC8A-AF35-4C74-A31E-1FF20FEFCEAB.jpeg.27f1977c18f7294599355ac8d0de5b37.jpeg


Nå skal de gamle kryssfiner platene under motorfestene byttes ut til noe mye mer stabilt!

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

Bra at det ordnet seg for deg @ne.andersson  :flag_bp: Ser også at dere fikk fine spon nå, så da vet du jo mer om hva du skal se etter neste gang :thumbsup:

Forboret dere?


Absolutt - nå vet jeg hva man skal prøve å få til, kan dog si at dette aldri ville gått med min handholdt maskin. (Ville ha tatt mange timer og brukt opp masse bor)

 

Ja, forboret med 4mm først 🙂

Link to post
Share on other sites

Hadde hyggelig besøk i garasjen i kveld :smiley:

Vi tok bilder av borspon for å kunne dokumentere for Komodo at vi boret riktig.

Det er alltid veldig moro å kunne hjelpe. Har jo fått litt hjelp noen ganger jeg også . . .

 

Og så er det veldig hyggelig å treffe undom som er interessert i å mekke. Jeg sier som han bartenderen som en gang spurte om jeg hadde truffet noen vakre jomfruer på byen . . " . . det er jo ikke så mange av dem nu for tiden."

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser du har fått ordnet det, men et tips neste gang du skal prøve, og til alle andre som sliter med å bore i syrefast og svart for den del.

hvis det finnes noe vidunder middel da er det denne. jeg lo rått av mekanikeren som kom med denne til meg for maaange år siden, det har jeg måttet  ``spise`` i meg. en gammel Metabo drill og borstativ, går så det suser. PS jeg tror CRC har overtatt denn cuttung compound

20200923_154618[1].jpg

 

20200923_154646[1].jpg

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Drill med borstativ kan funke bra uten vidundermiddel også . . . .

 

Ja bordstativ til drill er  kjekt å ha, men uten   borr/skjærolje  av enkelt slag går det dårlig. 

Fast i veggen så har en dreiebenk og.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...