sundegeir Startet 21.September.2020 Del på Facebook Startet 21.September.2020 Jeg kjøpte i mai i år min første større båt, en Jeanneau Sun Odyssey 35, 2006 modell. Jeg har oppdaget en lekkasje av saltvann fra baksiden av pakkboksen der denne er festet til propellhylsen. Jeg vil gjerne høre om det er noen andre som har hatt samme problemer som meg og som kan gi litt tips og veiledning. Problemet synes best på video - måtte legge dem ved som zip-fil. Jeg har en Volvo Penta pakkboks, det svarte gummikondomet. Foran, der man skulle kunne forvente litt lekkasje, er pakkboksen tett. Har smurt den ved en anledning og også luftet etter at jeg hadde båten på land. Tidligere eier forteller at pakkboksen ble byttet for omtrent 3 år siden. På spørsmål om det har vært gjort noen reparasjoner her så er svaret negativt, annet enn smøring og stramming av pakkboksen. På video 01 kan man se at det drypper fra bakkant av pakkboksen sånn et drypp hvert 3. sekund. Her seiler jeg i beskjeden vind. Når båten ligger i havn, får jeg 2-3 dl i løpet av en uke. Når jeg er om bord og i havn er det gjerne 2-3 dl i løpet av natten. Når jeg kjører for motor får jeg 2-3 dl i løpet av en halv time, eller kortere. Når jeg seiler i kraftig vind (les krengning) opplever jeg å få mer, uten at jeg direkte har målt, men gjerne 5-6 dl eller mer i løpet av en kort tur. Jeg ser to mulige kilder til vannet som kommer inn. Det ene er at selve pakkboksen ikke er klemt godt nok til rundt propellhylsen og at det er her vannet kommer inn. Her kan jeg legge til at jeg har strammet klemringen helt, så her er akkurat nå ikke mer å gå på. Den andre muligheten jeg ser er at det kan komme vann inn på utsiden av propellhylsen. Her kan jeg legge til at det rundt hylsen er en slags masse som synes litt myk. Når jeg prøver å bevege på hylsen så synes jeg at jeg får bevegd den den en tiendels millimeter eller to – og viktigst av alt kan det synes som at de kan tyte ut noe vann der, men det er vanskelig å se. Dette kan man se på video 02. Når jeg kjører motoren opplever jeg at både motor og propellaksel er i balanse. Jeg kan ikke se noe særlig bevegelse da. Har ikke video av det. Når motoren derimot går på tomgang og giret i fri, så er det en god del bevegelse. Det kan man se i video 03. Bilde 01, 02 og 03 er av pakkboksen. Så er jeg også forvirret av at jeg får vann i skottet foran motoren, som jeg nå antar stammer fra denne lekkasjen. Det som forvirrer, er at dette vannet gjerne har noe olje i seg. Se bilde 04. Tips til hvordan jeg angriper dette videre mottas med takk. Videoer_3_stk.zip Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 21.September.2020 Del på Facebook Svart 21.September.2020 ser ut til at da er ein liten åpning i klemmen rundt pakkboksen,er du sikker på at da ikkje går å stramme skruane meir?eg skifta ein tilsvarande,og der gjekk klemma heilt sammen,meinar da står i montasje annvisningen at ein må stramme skruane heilt til lippene er i sammen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2020 Del på Facebook Svart 21.September.2020 For meg ser det ut som det lekker mellom hylserør og skrog. Det er rustavrenning. Lekkasjen har trolig vært der over tid. Se rustavrenning fra bolt/mutter venstre i bildet. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 21.September.2020 Del på Facebook Svart 21.September.2020 Er da mutter til venstre i bildet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2020 Del på Facebook Svart 21.September.2020 Skrue, mutter, hva som helst. Det ser ut som rustrenning. Det er fukt mellom hylserør og skrog. På høyre side stikker det ut en bolt med mutter og kabel. Jeg kjenner ikke båten, men konstruksjonen virker litt underlig på meg. Klemmen på min tetning er skrudd helt sammen. Det er i hh.t. spec. fra Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.September.2020 Del på Facebook Svart 21.September.2020 husky dane 85 skrev for 3 timer siden: Er da mutter til venstre i bildet? Det er vel begge deler. Jeg ser i alle fall gjenger som stikker ut, så det kommer jo ut en skrue der. En mutter uten skrue gjør jo også liten nytte... Jeg la forøvrig også merke til rustrennene, og holder med Hulda her i at det antagelig er lekkasje mellom skrog og hylserør. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
.Olsen Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Komodo skrev for 4 timer siden: Det er vel begge deler. Jeg ser i alle fall gjenger som stikker ut, så det kommer jo ut en skrue der. En mutter uten skrue gjør jo også liten nytte... Sitter en rusten skive igjen. Komodo skrev for 4 timer siden: Jeg la forøvrig også merke til rustrennene, og holder med Hulda her i at det antagelig er lekkasje mellom skrog og hylserør. Enig. Kan muligens slitt cutless (en eller annen gang) ha gjort at akslingen har fått vibrere og gjort skade på monteringen til hylserør/hylserøret så det siger inn sjøvann ved bruk og også gjort at mutteren har løsnet? Ville sjekket tilstanden til cutless. Enklest om en kan komme til propellen og røske vertikalt opp-ned. Mulig du kan få en indikasjon om du gjør det fra innsiden også? Evt løsne klemflensenn for å få spillerom til å sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
sundegeir Svart 22.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2020 Gode innspill, takker. Flere peker på at det må være lekkasje mellom hylserør og skrog, muligens begge deler. Jeg kan nevne at jeg etter at jeg tok de første bildene har strammet klemmen maks – se nytt bilde. Tenker det hjalp noe. Jeg ser monteringsveiledningen foreslår å bruke såpe på klemmringen under montering for å unngå at den strammer skjevt, så jeg har en ide at selv om jeg har strammet maks – så drar den ikke hele veien rundt. Har vurdert noe så enkelt som å skru løs klemmringen, eventuelt å legge en tynn foring under, og skru til på nytt. Ser også at nye pakkbokser leveres med en litt annen klemmring. Se nytt bilde. Legger også ved bilde av drypp, for dem som ikke har tatt seg bryet med å åpne zip-filen og se på videoen. Funksjonen til mutteren tenker jeg er å feste jordingsledningen, så har vel ikke sett etter noe mutter på babord side. Så lurer jeg jo på hvordan jeg skal angripe problemet med lekkasje mellom hylserør og skrog. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Gå inn på min side arkmarin.no og velg fanen Omega 36, så er det beskrevet hvordan du enkelt fikser dette. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hulda Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Takker for det siste bildet. Det kan se ut som om det en eller gang i tiden har vært noe hobbyfiksing baki der. Det er vel ikke slik profesjonelle båtbyggere gjør det. Når det gjelder stramming av Volvokondomet, skal det bli tett når montasjen blir korrekt utført. Og at hylserøret dimensjonsmessig passer og er uten skade. Når båten er på land, ville det være fornuftig å skru opp klemmen, dra kondomet litt fremover på akslingen og ta en titt på tetteflaten. Også måle dia. på hylserøret og se om det stemmer overens med anbefalingen til Volvo. Hulda har samme løsningen, aksling dia 40, hylserør dia 60. Der har kondomet sittet i eksakt 20 år nå i høst. Aldri sluppet inn ett eneste drypp vann. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 sundegeir skrev for 2 timer siden: Funksjonen til mutteren tenker jeg er å feste jordingsledningen, så har vel ikke sett etter noe mutter på babord side. Nå vet jeg ikke hvordan de delene dine er skrudd sammen, så det blir litt høyttenkning. Vil anta at det sitter et stevnlager på utsiden av det vi ser her, og at de to skruene er for å holde stevnlageret på plass. Hvis den mutteren vi ser kun er for å feste jordledningen, så er det vel mest sannsynlig innstøpt ei stålplate rundt hylserøret som er gjenget opp, og at skruene er skrudd inn fra utsiden. Hvis ikke er det vel meningen at det skal være en mutter på hver side for å holde stevnlageret på plass. Og hvis en av disse mutterene løsner, så vil jo lageret løsne også. Hylserøret er som regel skrudd i stevnlageret med gjengetetning. Da går det ikke lang tid før du får lekkasje. Hvis det ikke skal være mutter på den siden hvor det er rust, så er det jo pussig at det er ei skive der... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
husky dane 85 Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 Hulde er inne på noko vesentleg vedrørende diameter på hylserøret,da er svert viktig att da samsvarer med monterings annvisningen,er ikkje mykje toleranse som e akseptabelt Sitér dette innlegget Link to post
sundegeir Svart 22.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2020 Gode innspill, og jeg er kommet lengre i mine funderinger. Å få volvokondomet til å klemme rundt propellhylsen slik at det blir tett, tenker jeg er overkommelig. Mer spennende er at flere peker på at det må være lekkasje mellom hylserør og skrog. Utfra det jeg ser på andre bilder jeg har tatt og tegning i owners manual så forstår jeg det nå slik at propellhylsen er ganske kort, og jeg kan ikke se at her kan være noe lager. Så er det naturlig nok et lager ute i braketten rett foran propellen. Legger ved Bilde 08 av skisse fra owners manual av propellaksel gjennom skroget. Bilde 09 av samme fra min båt. Bilde 10 Nærbilde av propellhylsen sett utenfra. TAKKER – Fascinerende å lese hvordan @arkmarin fikset problemet sitt. Ser jo at mitt arrangement er annerledes, så for meg er det vel kanskje å bytte hylsen. Takk også for andre innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.September.2020 Del på Facebook Svart 22.September.2020 De bildene oppklarer jo mye. Du har cutlesslageret i lagerbraketten rett foran propellen. Du har ikke et stevnlager som jeg gjettet på lenger opp. Derimot gjettet jeg riktig med at du har en flens som hylsrøret sitter i, og denne flensen er skrudd (som et stevnlager) med gjennomgående skruer og mutter på innsiden Da mangler du altså en mutter. Dette blir en enkel sak å fikse. Ut med propellakseln, av med hylserøret og flensen, rengjøre, planslipe et anlegg for skiver og mutter på innsiden, montere på nytt med ny fugemasse, ferdig Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.