Bårdp Startet 23.September.2020 Del på Facebook Startet 23.September.2020 Kjøpte to pakker med 180W panel og PWM regulator på Jula i sommer. Monterte den ene i båten og den andre i campingvogna. Begge fungere forsovet bra. Men ser at regulatoren alltid starter dagen med å toppe batteriet opp til 15V selv om det ikke har vært noe forbruk om natten. Kan vel ikke være bra for batteriet og bli toppet opp vær dag. Den regulatoren som fulgte med er nokk ikke verdens beste. Kom over denne reklamen på nettet og lurte på om det kunne være en ide og skifte de ut til slike. https://www.banggood.com/no/MPT-7210A-Aluminum-Alloy-MPPT-Solar-Panel-Charge-Controller-with-LCD-Display-p-1056572.html?gmcCountry=NO¤cy=NOK&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgs&utm_content=xibei&utm_campaign=xibei-ssc-no-no-all-1121-19bf&gclid=EAIaIQobChMIhZrbtr_-6wIVDaoYCh15pwahEAEYASAGEgIYEvD_BwE&cur_warehouse=CN Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 (redigert) Det ser i alle fall ut til å være mange muligheter for innstillinger på en slik "Ming He". https://www.youtube.com/watch?v=rC4rF62CHKY Men tror jeg ville vært litt skeptisk. Hvis det er snakk om å importere fra "utenfor EU" så står man jo selv ansvarlig for det som går på "riktig bruk", brannsikkerhet og CE merking. Redigert 23.September.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 Har vært mange videoer på Youtube hvor en river fra hverandre billige MPPT regulatorer, de er stort sett fake alle sammen. Legg i litt mer penger og kjøp av kjent leverandør i Norge så har en fått en kvalitetskontroll på det. Biltema har MPPT til 649,-, men den er muligens for liten til ditt panel.. https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/solpanelregulator-2000042488 Men kan ikke se at en kan regulere selve spenninga på denne regulatoren så en må kanskje opp et par hakk fra dette for å få den muligheten? -------- Arne2 skrev 31 minutter siden: Men tror jeg ville vært litt skeptisk. Hvis det er snakk om å importere fra "utenfor EU" så står man jo selv ansvarlig for det som går på "riktig bruk", brannsikkerhet og CE merking. Er ikke det en selvfølge for alt utstyr en tar ombord i fritidsbåter? Og hvem andre enn en selv står en ansvarlig ovenfor? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2020 Den fra Biltema er sikkert stor nokk. Panelet ligger jo flatt på styrhustaket og får derfor aldri optimal vinkel mot sola slik at det gir 180W. Største ladestrøm jeg har sett fra det er 8-9A. Men på den biltemaregulatoren finner jeg ingen ting om batterivalg så hva den gir ut av ladespenning er jo en gåte. Nå har jeg tette blybatterier så vil helst ikke ha noen langvarig koking av de. Sitér dette innlegget Link to post
Yxrkt Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 Justert batteritype? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2020 Den der ser jo mer ut som den jeg har nå. Sitér dette innlegget Link to post
Yxrkt Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 Ja det er en landstar. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 (redigert) 8 hours ago, Hper said: Er ikke det en selvfølge for alt utstyr en tar ombord i fritidsbåter? Og hvem andre enn en selv står en ansvarlig ovenfor? Nei. Dette er jo snakk om et lovbrudd. De fleste leverandører leverer jo lovlig utstyr. Det er vel ikke så mange EU kontroller på båter så den man eventuelt står ansvarlig for det er jo forsikringsselskapet. Ved brann eller annen skade forårsaket av ulovlig utstyr så er det vel ikke så mye forsikring å hente. Ulovlig blir det når man selv importerer elektrisk utstyr fra Asia (utenfor EU) som ikke har gjennomgått "riktig godkjenneing". Utstyret fra Biltema er nok å betrakte som "lovlig". Redigert 23.September.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 Ja mppt er veien å gå for maksimalt utbytte. Men den du linket til er ikkje 12v og ikkje mppt. Ellers vil de toppe opp batteriet alle sammen så snart de får muligheten. Og de bedre regulatorne både av pwm og mppt kan endre lading etter batteritype og evt man kan legge inn egne verdier hentet ut av batteriets papirer om man har slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 Arne2 skrev 6 minutter siden: Ulovlig blir det når man selv importerer elektrisk utstyr fra Asia (utenfor EU) som ikke har gjennomgått "riktig godkjenneing". Tull og vas fra ende til annen. Alt slikt har uansett de 'riktige' merkene du snakker om og det holder lenge. Evt får du forsyne oss med statistikken mht avviste /reduserte utbetalinger på oppgjør pga 'ulovlig elektrisk' utstyr egenimportert fra asia så får man ta risikoanalysen hver og en. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 (redigert) 2 hours ago, Cerberus said: Tull og vas fra ende til annen. Ja, ja. Har det fra diskusjon med DSB. Det må da være valgfritt hva man tror på. Går ut i fra at det er forskrift for elektrisk utstyr som gjelder. Tviler på at statistikk hjelper. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-10-10-1598 Litt mer info: https://www.dsb.no/lover/produkter-og-forbrukertjenester/tema/import-og-omsetning-av-elektriske-produkter/ Mener at det som de sa hos DSB det var vel noe slikt at når man importerer fra land utenfor EU, så sitter man selv med hele det formelle importøransvaret også når det er til "eget bruk". Redigert 23.September.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 Cerberus skrev for 3 timer siden: Tull og vas fra ende til annen. Alt slikt har uansett de 'riktige' merkene du snakker om og det holder lenge. Evt får du forsyne oss med statistikken mht avviste /reduserte utbetalinger ... Du er så koselig Cerberus Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
.Olsen Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 Komodo skrev for 2 timer siden: Du er så koselig Cerberus Ikke så trivelig tone men fakta i skarp tone er da godt balansert i forhold til halvsannheter i pen tone, folk kan komme til å tro på det. --- Og ja, jeg støtter absolutt Cerberus sitt krav om å i det minste vise til 2-3 saker hvor båtforsikringa har blitt avkortet pga egetimportert utstyr fra Asia. Må da være en del tusen båter som seiler med det i dag, eksempler bør være lette å finne..... om det stemmer da. --- Innlegg av den typen "lyser av" at en har egeninteresse av å spre fake news. Egeninteressen har jeg ikke noen problemer med, driver en i næring som taper i konkurransen med produkter folk kjøper fra Asia så har jeg full forståelse. Men en må være åpen på det. Fake news liker jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 Hper skrev 55 minutter siden: Ikke så trivelig tone men fakta i skarp tone er da godt balansert i forhold til halvsannheter i pen tone, folk kan komme til å tro på det. --- Og ja, jeg støtter absolutt Cerberus sitt krav om å i det minste vise til 2-3 saker hvor båtforsikringa har blitt avkortet pga egetimportert utstyr fra Asia. Må da være en del tusen båter som seiler med det i dag, eksempler bør være lette å finne..... om det stemmer da. --- Innlegg av den typen "lyser av" at en har egeninteresse av å spre fake news. Egeninteressen har jeg ikke noen problemer med, driver en i næring som taper i konkurransen med produkter folk kjøper fra Asia så har jeg full forståelse. Men en må være åpen på det. Fake news liker jeg ikke. Er også passe lei av udokumenterte dommedagsprofetier så jeg setter pris på balansering fra @Cerberus og @Hper Imøteser dokumentasjonen som er etterspurt, og ikke lenker til lovdata som er irrelevante for forbruker. On topic: I dette tilfellet synes jeg ikke prisforskjellen forsvarer Kina/Jula/Biltema-kjøp. En Victron 75/15 Smart MPPT koster da ikke så mye mer: https://www.farco.no/lader-/-inverter/solcelle-regulatorer/victron-smartsolar-mppt-75/10-retail Den får max ut av solcellene og kan konfigureres som en vil - via mobil. Oppesiden er god kontroll på lading av dyre batterier. Nedesiden er kanskje kvalitet/varighet på Jula-panelene ift pris på regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.September.2020 Del på Facebook Svart 23.September.2020 Fantino skrev 40 minutter siden: Er også passe lei av udokumenterte dommedagsprofetier ... Enig Men det er fullt mulig å bringe fram det budskapet i en hyggeligere tone Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 (redigert) 8 hours ago, Hper said: Innlegg av den typen "lyser av" at en har egeninteresse av å spre fake news. Det er åpenbart to typer diskusjon som har lett for å ta litt av her på baatplassen, det ene er ""båt og promille" og det annet er "12 Volt elektriske anlegg". Egen interessen den består jo i dette tilfellet av at jeg en gang i tiden var ferdig med ingeniørutdannelsen i 1977, og siden så har jeg stort sett jobbet innenfor elektrofagene. En del av disse årene har vært i stillinger der diskusjon av regelverk og sikkerhetsmessige problemstillinger opp mot nasjonale og utenlandske myndigheter har vært en del av jobben. Det kan vel være at man med tiden har blitt litt "fagidiot" i forhold til det å misjonere for elsikkerhet og at jeg har litt "egeninteresse", men den er nok ikke av kommersiell natur. Jeg vil nok mene at en av de største og tydelige risiko man er utsatt for i forbindelse med "båtlivet" det er "hjemmelagde 12V anlegg" med en kortslutningsstrøm på flere hundre ampere og at det ikke vil være dumt å utvise litt forsiktighet, både i forhold til 12V anlegg og i forhold til promille. Ellers så noterer jeg meg at "forskrift for elektrisk utstyr" etter ordlyden egentlig gjelder for videresalg. Det finnes også en annen forskrift "produktforskriften" som gjelder all import av elektrisk utstyr. Redigert 24.September.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Arne2 skrev 17 minutter siden: Jeg vil nok mene at en av de største og tydelige risiko man er utsatt for i forbindelse med "båtlivet" det er "hjemmelagde 12V anlegg" med en kortslutningsstrøm på flere hundre ampere og at det ikke vil være dumt å utvise litt forsiktighet, både i forhold til 12V anlegg og i forhold til promille. Er helt enig i mye av det du skriver her. Problemet er at en løsning ikke er innenfor rekkevidde, og neppe kommer til å bli en realitet. For å komme dit må vi via obligatorisk register og en eller annen form for EU kontroll på sjøen. Og det er vel også ett spørsmål om det er verdt innsatsen. Selv før det ble innført obligatorisk EU kontroll var teknisk svikt i liten grad årsaken til ulykker på veien. Er nok det samme på sjøen, det er sviktende dømmekraft når en fører båten som vil være hovedutfordringa ifht ulykker. Men ja, båter brenner, folk dør av CO2 forgiftning osv og en kan lure på om det kan ha med hjemmelagde installasjoner å gjøre. ------- Kanskje en mellomløsning kan være at forsikringsselskaper lager en slags EU ordning så de som ønsker det kan tegne og få god rabatt for å faktisk ha god teknisk stand på båten sin? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 @Arne2 Bra du opplyser oss om at det finnes lover og forskrifter. Også bra å få belyst at svakstrøm har faremomenter som det må tas hensyn til som store strømmer og varmeutvikling. Skal det ha noen misjon å vise til regelverk så må du være konkret på hva som gjelder for oss amatører i båt. Kun en henvisning til at det finnes forskrifter og at hver må lese og tolke disse på egenhånd skaper mer forvirring enn oppklaring. Dette gjelder særlig hva vi kan gjøre og ikke kan gjøre på elektrisk anlegg i båt. Spesielt om det er noe som hindrer eller forbyr "amatører" å koble på eget 12V/24V anlegg i båt (eller bil). Også hensyntatt at dette er frittstående batteri-forsynte anlegg som periodevis er koblet opp mot 230V e-verks forsyning gjennom ladere. Tilsvarende for komponenter til bruk i 12/24V anlegg, er det noe som er ulovlig ved å bestille over nett ( fra Kina, e-bay etc.) og montere disse i egen båt. Er det krav som må oppfylles for disse komponentene for at de skal være lovlige å bruke. 230V AC er greit, der må vi ha papirene i orden for å jobbe lovlig. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Komodo Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Arne2 skrev for 15 timer siden: Mener at det som de sa hos DSB det var vel noe slikt at når man importerer fra land utenfor EU, så sitter man selv med hele det formelle importøransvaret også når det er til "eget bruk". Det er korrekt. Når man kjøper produkter fra østen/statene som ikke er CE-merket sitter man selv med importøransvaret. Ikke bare det. Importerer man produkter fra slike land og plasserer dem i markedet (dvs. omsetter) er man også å anse som produsent. Produsent iht. CE er nemlig ikke nødvendigvis den som produserer varene, kun et formelt ansvar. Slike varer har da produsenten et ansvar for å CE-merke før de blir solgt videre. Til eget bruk gjelder ikke dette, da produktene ikke anses å bli "plassert i markedet". Hva forsikringsselskapene måtte mene om dette vet jeg ingenting om. Men jeg tviler på at de har krav til at alt utstyr i en båt skal være CE-merket, da det ikke en gang er en lov som sier dette. Jeg er i alle fall ikke redd for å anskaffe og installere ikke CE-merket utstyr til båten, men jeg gjør i tilfelle en egen vurdering av det. Hele CE-merkings systemet har store svakheter i forhold til systemets intensjon etter min mening. Jeg stiller meg allikevel ikke bak Cerberus` erklæring om "tull og vas fra ende til annen". Hvis han ikke har noe saklig å komme med er det bedre å holde kjeft enn å spre galle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Cerberus skrev for 18 timer siden: Tull og vas fra ende til annen. Alt slikt har uansett de 'riktige' merkene du snakker om og det holder lenge. Evt får du forsyne oss med statistikken mht avviste /reduserte utbetalinger på oppgjør pga 'ulovlig elektrisk' utstyr egenimportert fra asia så får man ta risikoanalysen hver og en. Bare for ordens skyld. Den som importerer utstyr, leketøy, eller hva det måtte være er er personlig ansvarlig for den skade dette måtte påføre personer og miljø. Med andre ord om du importerer en barneleke og naboens barn får endel av denne i halsen ok kveles, så kan du gå personlig konkurs. Neste om du importerer og selger videre, er det du personlig som er ansvarlig for å skaffe en samsvarsærklering (Godkjente dokumenter for hele EU). A benytte de "riktige" merkene uten tilfredstillende tester er også straffbart. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Det er mykje rart en skal høre og spesielt fra den kanten. Mr ufin i egen person skal belære andre om etikette. Ja kjøss meg i rattata. Det blir på linje med en mykje omtalt president som bare peker på andre mens galskapen rår. Det finnes navn på diagnoser for slike og ønsker forøvrig god bedring. Ellers er dette åpenbart et geografisk spørsmål om ordbruk og tolkning av den. Ellers er det tull fra ende til annen og det er åpenbart du stiller deg bak. Ei heller har eg aldri sett noe utstyr av denne sorten uten påkrevd merking og medfølgende papirer klar for omsetning hvor som helst. Slike ting er ikkje produsert heilt ut av det blå i et skur av en mann med hammer og loddebolt på bestilling. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 52 minutes ago, Cerberus said: Slike ting er ikkje produsert heilt ut av det blå i et skur av en mann med hammer og loddebolt på bestilling. Jeg har kjøpt endel utstyr fra Kina som jeg mistenker er produsert på akkurat den måten. Bare se på alle de brannfarlige USB-laderne man fikk kjøpt derfra for noen år siden. Endel er merket med «CE», som i endel tilfeller betyr «China Export», og har fint lite med «vår» CE-merking å gjøre. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.