Solsenga Startet 24.September.2020 Del på Facebook Startet 24.September.2020 Jeg er nå nesten ferdig med å pusse ned teaken og mahognien på Polar17. Har jobbet under partytelt som nå i høstværet har klart å flytte på seg akkurat så mye at det har regnet på en god del av treverket. Tør ikke å nate og lakke uten å være sikker på at treverket er helt tørt eller å risikere at nytt høstregn ødelegger eventuell nating og lakking. Så nå vurderer jeg å bare få tørket opp treverket og pakke båten under opplagsstativet og vente med nating og olje/lakk til våren. Da er spørsmålet mitt: vil treverket grånes i løpet av vinteren? Har ikke så veldig lyst til å pusse på nytt igjen til våren... Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Gråning skyldes vel UV-påvirkning og muligens fukt. På vinteren er vel luftfuktigheten som oftest på det laveste, så du får tørka ut treverket godt over vinteren. Så tar du behandlingen så tidlig som mulig til våren. Bare husk at du ikke hermetiserer. Det skal komme luft til. :) Selv tørker jeg litt eik. Den får myye luft og ligger under tak og i skyggen: Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Solsenga Svart 24.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2020 Vidar F.H. skrev 3 minutter siden: Gråning skyldes vel UV-påvirkning og muligens fukt. På vinteren er vel luftfuktigheten som oftest på det laveste, så du får tørka ut treverket godt over vinteren. Takk!!! Da satser vi på det går bra! Følte det var kappløp mot klokka å rekke alt før frosten kom og da det ble vått i tillegg så gikk luften litt ut av denne ballongen.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Av egen erfaring gråner treverket ganske fort. Derfor, den gangen jeg jobbet med slikt, var det praksis å legge på et strøk kokt linolje. Sitér dette innlegget Link to post
Solsenga Svart 24.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2020 Hulda skrev 34 minutter siden: Av egen erfaring gråner treverket ganske fort. Derfor, den gangen jeg jobbet med slikt, var det praksis å legge på et strøk kokt linolje. Jeg kan ikke legge på noe som helst før jeg har natet... og tør ikke begynne med det før jeg vet at alt har tørket opp. Hadde man bare hatt en stoor og høy garasje! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 Penny, Polar 17 skrev 1 time siden: Jeg er nå nesten ferdig med å pusse ned teaken og mahognien på Polar17. Du skriver at du nesten er ferdig, mener du da at du kun mangler å slipe over med fineste sandpapir før lakkering eller mener du at du har enkelte hele felt igjen som trenger å pusses? Under presenning vil trevirket kunne tørke ja. Men, overflaten vil likevel oksidere og lys vil også framskynde en prosess der overflaten blir mindre egnet for lakk enn nypusset virke. Lakk (og lim) hefter hovedsaklig ved at de polare molekylene i lakken innretter seg etter de polare molekylene i treet (+ og - tiltrekker hverandre og gir en sterk binding). Dermed vil lakk, maling, lim og annet hefte bedre (og man vil lettere få et varig godt resultat der lakken ikke slipper underlaget så lett) ved å lakkere så snart man kan etter siste sliping, før molekylene i overflaten blir ødelagt av luft og lys. Siste sliping - kosting/støvsuging av slipestøv - avfetting med aceton på ei fille - lakk. Ideelt sett samme dag. Da er overflaten fersk, og molekylene er «sterkere» i overflaten enn om de har blitt utsatt for luft og lys en tid. Derfor: har du anledning til å vente med siste finpussing til våren for så gjøre dette da vil det være en fordel. Det har ingen hensikt å finpusse overflaten nå for så å la treet stå ubeskyttet (av olje/lakk) fram til våren. Klart, lakk vil jo forsåvidt også hefte på halvt år gammel overflate, men heften blir enda bedre om overflaten er fersk. Så ville ha ventet med siste finsliping til våren og så få lakkert første strøk gjerne samme dag. Sitér dette innlegget Link to post
Solsenga Svart 24.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2020 Hakkannen skrev 8 minutter siden: Du skriver at du nesten er ferdig, mener du da at du kun mangler å slipe over med fineste sandpapir før lakkering eller mener du at du har enkelte hele felt igjen som trenger Tusen takk for utfyllende svar! Har egentlig bare igjen noen få hele felt.... Men må jo uansett pusse over etter natingen. Nei, nå blir jeg i villrede. Men jeg får uansett ikke gjort noe som helst før det har tørket ordentlig opp, og da har plutselig nattefrosten kanskje kommet. Og da har jeg jo ikke annet valg enn å vente til våren. Herlighet for en nedtur og komme og se alt det gjennomvåte treverket...Motivasjonen forsvant på et svusj! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Motivasjonen kan få seg en knekk når frosta kommmer ja, kjenner til den☺️ Nei, men får du holdt det tørt fram til våren, så friske opp natene litt, prime, nate, få dekket slipt og så oljet/lakket blir det nok bra skal du se. Så lenge du får slipt lett over overflaten får du tilkomst til friskt virke og får bedre heft. Sitér dette innlegget Link to post
Solsenga Svart 27.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2020 Hakkannen skrev for 19 timer siden: Motivasjonen kan få seg en knekk når frosta kommmer ja, kjenner til den☺️ Takk! Ja, nå tror jeg vi bare prøver å tørke opp båten før vi pakker den inn for vinteren. Så krysser jeg fingre for at våren og varmen kommer tidlig neste år. Er noen uker jobb som gjenstår ☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Penny, Polar 17 skrev 1 time siden: Takk! Ja, nå tror jeg vi bare prøver å tørke opp båten før vi pakker den inn for vinteren. Så krysser jeg fingre for at våren og varmen kommer tidlig neste år. Er noen uker jobb som gjenstår ☺️ Motivasjonen henter seg inn når snøen begynner å bråne i grøftekantene. Rart med det. Blir ny giv. Sitér dette innlegget Link to post
Solsenga Svart 27.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2020 Hulda skrev for 8 timer siden: Motivasjonen henter seg inn når snøen begynner å bråne i grøftekantene. Rart med det. Blir ny giv. Gleder meg til det 🚤☀️💦 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.