leopard Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Vi fikk montert en SE80 med tunnel for 8 år siden på en 39 f seilbåt pris uten løft opp og ned 35000. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 (redigert) Bårdp skrev for 7 timer siden: Flere ting å tenke på når noe slikt skal vurderes. 1. Har en egentlig bruk for pysevisp på en 37 fots seilbåt. Selv ville jeg ikke kjøpt seilbåt i den størrelsen med pysevisp da den ødelegger fartsegenskapene til båten og er totalt unødvendig. 2. En bår med selvmontert pysevisp av en som skal lære seg ting under veis vill vel ingen i ettertid kjøpe. 3. Får en det utført på et verksted har en dokumentasjon på jobben og garanti. 1. En korrekt utført tunnell bremser ikke mer enn en foldepropell. En nedsenkbar propell har ingen innvirkning på seilegenskaper eller fart overhodet. Baugpropell er kjekt å ha når forholdene er vanskelige. 2.Tror ikke mange spør etter hvem som har montert baugpropell når det kjøpes båt, jeg har ihvertfall aldri gjort det. 3.Garantien på motor og undervannshus gjelder uavhengig av hvem som har montert det med mindre det kan påvises feil montering. Redigert 25.September.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Fornomas skrev for 2 timer siden: Ca kr 75000,- for propell og jobb og da er ikke opp-og nedløft tatt med i regnestykket. Det høres noe i overkant ut, om ikke det er spesielle forhold som gjør det mere arbeidskrevende. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Hva med å gjøre det selv, og kjøpe noen konsulenttimer fra et båtverksted som der du har fått pris? Da lærer du masse underveis og unngår forhåpentligvis de største blunderne Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Har du fått en detaljert nedbryting av prisen? Det hadde vært interessant å se hva det er som koster så mye. Skal jeg tippe så er det det elektriske som er synderen. Enkelte båter er det ett sånt helvette å komme til for å trekke kabler etc. og da går både timene og pengene fort som f.... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Ask Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Kva er ca. verdi på båten, på ein god dag? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Ett raskt nettsøk gir pris 21000 for pakkeløsning for se 80,komplett montering er vanskelig å forsvare å bruke mer enn 3 normale arbeidsdager totalt på.i tillegg kommer løft, epoksy batterikabel ol.kan ikke bli over ca 45 tusen.Anbefaler TS å få priser fra flere steder. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 mawilu skrev for 1 time siden: Ett raskt nettsøk gir pris 21000 for pakkeløsning for se 80,komplett montering er vanskelig å forsvare å bruke mer enn 3 normale arbeidsdager totalt på.i tillegg kommer løft, epoksy batterikabel ol.kan ikke bli over ca 45 tusen.Anbefaler TS å få priser fra flere steder. Det er en rimelig scratch pakke. Så kommer hovedbryter(automatisk ca 2500), tykke kabler blir det fort penger av, og det tar tid om det skal se ut etterpå. Blander du løft inn i summen på 45k, begynner jeg å bli bekymret for hvilken kvalitet de har tid til å levere hvis de fortsatt skal tjene penger. Jeg ville ikke hatt en installasjon med minimumsstøp og kablene kastet rundt hvertfall. Det ville vært viktigere enn pris for meg, uten at det nødvendigvis henger sammen. Sjekk referanser og få en skikkelig beskrivelse av hvordan de skal gjøre jobben. Jeg fikk et tilbud fra SG marine, som jeg husker som ok. Jeg brukte de ikke da jeg gjorde jobben selv, så har ikke erfaring med de. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Hvis du først skal ha baugpropell, så gå for Side-Power EX-serien. Den er enkel å montere, kun tre små hull. Den tar ikke noe av farten som mange hevder (den er formet som en torpedo). Den har mye større virkningsgrad enn en i tunnel da vannet passerer gjennom en mye smalere tunnel. Noen leverandører sier at man må opp i 24V thruster (med spenningsomformer) til 37 fots seilbåt. Men de fleste sier at 12V EX55S holder. Et monteringsfirma i Oslo området skulle ha 80 båtpenger ferdig montert, det er ran synes jeg. Greier man å borre to hull, trekke litt batterikabel samt montere batteri, så sparer man mye penger. Kan også monteres som hekkthruster. Enkel og økonomisk installasjon EX thrustere trenger bare tre hull gjennom skroget. Disse foresegles med en spesiell gummipakning. Det er ikke behov for noen form for støpearbeid eller spesialverktøy. Enkel installasjon sparer deg mange arbeidstimer, og gir redusert kostnad ved installasjon. Høy utnyttelse av energien reduserer også kravet til strømkabler og batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Du mener kortere tunnel? Vann gjennom rør = friksjonstap. Neppe mer enn en prosent eller fem på meter'n. Dette vet @NilsPils alt om. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Monterte også den Ex-thrusteren i 2014.. Enkel installasjon.. Veldig fornøyd! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Gullfisk skrev for 4 timer siden: Det er en rimelig scratch pakke. Så kommer hovedbryter(automatisk ca 2500), tykke kabler blir det fort penger av, og det tar tid om det skal se ut etterpå. ... Sjekk referanser og få en skikkelig beskrivelse av hvordan de skal gjøre jobben. Tror mange ser seg litt blind på hva disse pakkene blir avertert for uten å tenke på alt som tilkommer. Dersom prisen blir presset veldig lavt ser jeg for meg at installasjonen blir gjort med harelabb. Har nylig lagt opp teinehaler i en Viknes for en bekjent, og da ser man jo hvor mange snarveier de som har installert trustere osv har tatt. Dropper sikringer, kabling rett på batteri, kabler som ligger og gnager over skarpe flattjern for å nevne noe. Ellers helt enig i at 70 lapper høres helt vilt ut! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mawilu Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Jeg leste hva pakkeløsning inneholdt og regnet normalpris utifra det selvfølgelig er der mulig å slurver med montering men det sparer ikke tid ,når jeg beregnet 3dager er det meget god tid.Jeg vil si 70tusen er forsøk på svindel og ødelegger ryktet til bransjen.Det er mulig å montere bryter til flere tusen men ønsker en høyest pris sleng på trådløs betjening også Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Lars H. skrev On 25.9.2020 at 14.43: Jeg fikk montert en SE60 truster i min Saga 27 for 2 år siden. Det kom på ca. 30000 fra båten ble trillet inn i verkstedhallen (kontrollert atmosfære ang. fuktighet og temperatur) til den kom ut. Dette inkluderer da selve trusteren, tunnel og arbeid med dette. Det elektriske tok jeg meg av selv og besto av kabling, sikring, bryter og litt smått. Nå må jeg nok korrigere meg selv en del, hukommelsen hos en 77 åring er ikke som den burde være. For det første, jobben ble gjort i november 2016 av firmaet Polyglass som hadde lokaler i båthavnen der jeg har båten. Her prisene med moms. Sleipner truster SE60 13059 tunnel 1399 sikringsholder 259 sikring 99 hovedstrømbryter 519 diverse materiell 2000 arbeid ca. 21 timer 1200 pr. time 25000 Tilsammen kom det da på vel 42000 kroner. I tillegg skulle havnen ha 2352 kroner for å løfte båten av bukkene der den sto, kjøre den inn i verkstedhallen, kjøre den ut og sette den på bukkene igjen. Selv kjøpte jeg inn det øvrige elektriske jeg hadde behov for. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gullfisk Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Lars H. skrev 31 minutter siden: Nå må jeg nok korrigere meg selv en del, hukommelsen hos en 77 åring er ikke som den burde være. For det første, jobben ble gjort i november 2016 av firmaet Polyglass som hadde lokaler i båthavnen der jeg har båten. Her prisene med moms. Sleipner truster SE60 13059 tunnel 1399 sikringsholder 259 sikring 99 hovedstrømbryter 519 diverse materiell 2000 arbeid ca. 21 timer 1200 pr. time 25000 Tilsammen kom det da på vel 42000 kroner. I tillegg skulle havnen ha 2352 kroner for å løfte båten av bukkene der den sto, kjøre den inn i verkstedhallen, kjøre den ut og sette den på bukkene igjen. Selv kjøpte jeg inn det øvrige elektriske jeg hadde behov for. Legger man på diff mellom se60 og se80, og den elektriske jobben som du vel gjorde selv +prisstigning, er vi vel fort over 50k og på vei videre på trådstarters båt i dag. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Kjøpte siste se60 for to uker siden betalte 11600 med moms prisene har gått ned ikke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 alidal skrev for 5 timer siden: Monterte også den Ex-thrusteren i 2014.. Enkel installasjon.. Veldig fornøyd! Det er en dings jeg kunne tenkt meg akter. Forut passer den sikkert utmerket for mange. For Hulda vil den installasjonen være det første som treffer bånn når vi lirker oss inn til fjellet med baugen i uthavn. Jeg ville nok hatt et visst forbruk av den propellen der. Det som passer for noen, er helt ubrukelig for andre. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Hulda skrev for 10 timer siden: Du mener kortere tunnel? Vann gjennom rør = friksjonstap. Neppe mer enn en prosent eller fem på meter'n. Dette vet @NilsPils alt om. På grunn av kontraksjonen i innløpet til tunnelen blir strømningen ujevn over tverrsnittet. Det gir ugunstige forhold for propellen dersom den står for tett på innløpet. Vanligvis regner en at strømningen utjevner seg over en avstand lik 3-5 ganger diameteren. Men så stor avstand er sjelden realistisk for en baugthruster. Derfor er det spesielt viktig med meget godt avrundet innløpskant. Det gir mindre kontraksjon og derav mindre innløpstap og bedre tilstrømningsforhold til propellen. Utsagnet "Den har mye større virkningsgrad enn en i tunnel da vannet passerer gjennom en mye smalere tunnel . . . " tror jeg defor ikke noe særlig på. Denne thrusteren har dessuten en veldig skarp innløpskant. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Amen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 NilsPils skrev for 10 timer siden: Utsagnet "Den har mye større virkningsgrad enn en i tunnel da vannet passerer gjennom en mye smalere tunnel . . . " tror jeg defor ikke noe særlig på. Denne thrusteren har dessuten en veldig skarp innløpskant. Hører bare på hva andre som har fått montert EX serien erfarer. En annen ting er også at EX sitter dypere i vannet enn en innstøpt thruster. Mye mindre støy er den i den også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 De argumentene der er også typiske variabler. Sleipner spesifiserte vel for 180 mm tunnel avstand 200 mm fra vannlinje til overkant tunnel. En del båter har problemer med å møte denne spec.'en. Hulda har rundt en halvmeter. Støyen nedi der er til å leve med. Propellkonfig. har mye å si for støyen, etc, etc. Så det er argumenter for og imot. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å ha en elektromotor hengende under båten i opp til tre år i slengen mellom hver gang båten er på land. Jeg ville vært nervøs for tau som flyter/fiskeredskaper, brekke meg ut av isen om vinteren, legge til mot fjellene osv. Det er en vurdering en hver må foreta. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 (redigert) Det viktigste er nok at thrusteren gir nok skyv til at brukeren er fornøyd uten å overbelaste elsystemet. Baugthrustere er hydraulisk sett kompromissløsninger, der virkningsgraden nødvendigvis kommer i annen rekke . . . For en sånn torpedoformet baugthruster er selvfølgelig en kortest mulig tunnel nødvendig. Redigert 27.September.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.