Karlsenkystfiske Startet 26.September.2020 Link til dette innlegget Startet 26.September.2020 Fått meg centaflex fleksibel kobling! Sist motor og aksling ble rettet opp var nå i vinter, da motorlabbene(gummiinnmat) ble byttet. Tenkte at motoren nå kanskje hadde satt seg litt, og det kunne være på sin plass med en ny. Motoren kan bare justeres opp og ned, ingen sideveis justering. Løsner muttrene, måler, justerer, strammer opp, og gjentar helt til jeg blir fornøyd. Tok et par timer ;) Vet ikke om det er den rette måten å gjøre det på? Er vel ikke noe måte å få koblingen stiv på... Til slutt hadde jeg 0,015 nede og 0,023 oppe. Altså 0,08 differanse. Det må da være greit nok når man har en slik fleksibel kobling? Måler mellom selve koblingen og mellomstykket. Motorlabb Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 0,1 mm er vel normal toleranse på en stiv aksel. Har hørt at man skal bruke samme toleranse med fleksibel kobling men du er jo uansett innafor. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Diffen er vel 0,008? Hvis det er millimeter som er betegnelsen, så er verktøyet du måler med nokså avansert om du kommer ned i området 1/100 mm. For ikke å snakke om 1/1000 mm. Og er en torsjonsmyk kopling inne i bildet, er måleområdet en umulighet. Men si at du har en diff på 0,8 mm, så tror jeg Centaflex'en spiser den. Enda bedre om diffen er 0,08 mm, da er det helt suverent. Selv om du ikke kan justere sideveis, mål også sideveis oppretting. Kan redde systemet fra havari. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 4.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Helt vanlig måleblad! 0,8 er jo et av de tykke bladene! Var vel tredje tynneste jeg fikk i mellom. Å måle sideveis kan redde systemet fra havari? Hvordan det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Motoren kan vel like gjerne stå skjevt sideveis som vertikalt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 (redigert) Har maken kobling og Centaflex sa at hvis jeg ville ha Koplingen lenge skulle jeg rett opp mest mulig helst bedre enn 0,1mm. Sideveis og opp/ned. Mener det også sto i manualen sammen med momentene en skulle trekke til med. Det normale er at det i hvert fal er ovalt hull i den enden som vi ikke ser for å justere sideveis. Ps mener nå å se en stor skive mulig den skjuler det ovale hullet. Et tips jeg har borret et 6mm hull i fundamentet ved rød pil for begge labber sb/bb, setter ned en bolt for mothold når jeg skal justere sideveis. Tok du hensyn til "E " når du kuttet av akslen? Redigert 4.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Karlsenkystfiske skrev On 26.9.2020 at 21.08: Til slutt hadde jeg 0,015 nede og 0,023 oppe. Altså 0,08 differanse. Hulda skrev On 26.9.2020 at 21.38: Diffen er vel 0,008? Hvis det er millimeter som er betegnelsen, så er verktøyet du måler med nokså avansert om du kommer ned i området 1/100 mm. For ikke å snakke om 1/1000 mm. Enig med Hulda i at dette høres merkelig ut. Hvordan måler du deg fram til disse avvikene? Du snakker jo om tusenedels millimeter. Enten har du en desimalfeil, eller så har du fått tak i et bladsøkersett med tommemål. I tillegg har du jo en regnefeil i stykket ditt... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 En av de bladsøkerene jeg har starter vel på 1,2 mm og går nedover til en halv 10-del (0,05). Tittet på Biltema 16 851. Den bladsøkeren har både tommer og millimeter printet inn på samme søkerblad. Mulig å misforstå litt der. Noen plasser er vel tommer som brøk, USA har lagt sin elsk på desimaltommer. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Det er utvilsomt noe som ikke stemmer her. Det kan være som Hulda er inne på at du har brukt en søker med tommesdimensjoner. Den fra Biltema oppgir disse målene. 0,05 mm/0,002" 0,1 mm/0,004" 0,15 mm/0,006" 0,2 mm/0,008" 0,25 mm/0,01" 0,3 mm/0,012" 0,4 mm/0,016" 0,5 mm/0,02" Hvis da differansen er 0,008 tommer, (0,08 som du skrev er en regnefeil), tilsvarer det 0,2 mm noe som vel ikke er spesielt bra. Jeg har aldri vært borte i søkere med tynnere blad enn 0,05 mm. Og å måle seg frem til en differanse på 0,008 mm er ikke mulig med slikt verktøy, enkelt og greit. Det er så lite at om du flytter deg over på motsatt side av båten og måler igjen vil bare denne vektforskyvningen kunne være nok til å endre resultatet så mye (om du kunne målt det). Til sammenlikning så måler et vanlig hårstrå mellom 0,03 til 0,06 mm ( tre til seks hundredels millimeter). Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 22.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 Komodo skrev On 4.10.2020 at 11.20: Enig med Hulda i at dette høres merkelig ut. Hvordan måler du deg fram til disse avvikene? Du snakker jo om tusenedels millimeter. Enten har du en desimalfeil, eller så har du fått tak i et bladsøkersett med tommemål. I tillegg har du jo en regnefeil i stykket ditt... Det var et tommemål! Rot med enheten her :) Roger jo skrev On 4.10.2020 at 10.28: Har maken kobling og Centaflex sa at hvis jeg ville ha Koplingen lenge skulle jeg rett opp mest mulig helst bedre enn 0,1mm. Sideveis og opp/ned. Mener det også sto i manualen sammen med momentene en skulle trekke til med. Det normale er at det i hvert fal er ovalt hull i den enden som vi ikke ser for å justere sideveis. Ps mener nå å se en stor skive mulig den skjuler det ovale hullet. Et tips jeg har borret et 6mm hull i fundamentet ved rød pil for begge labber sb/bb, setter ned en bolt for mothold når jeg skal justere sideveis. Tok du hensyn til "E " når du kuttet av akslen? Husker ikke at det var noe stort hull der når vi skiftet labber, men det er absolutt en god idè! Et såpass mye rom mellom hylse og propell at det skulle holde til kjøling ja! Men ikke mer enn det. Lett å få garn og skitt i mellom... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 Karlsenkystfiske skrev 14 minutter siden: Husker ikke at det var noe stort hull der når vi skiftet labber, men det er absolutt en god idè! Ellers er det ingen mulighet til å justere sideveis. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 29.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 Finnes det en mer effektiv måte å gjøre dette på, enn å bolte sammen og fra hver gang man har justert? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.