bjorngb Startet 29.September.2020 Del på Facebook Startet 29.September.2020 Jeg begynner å tenke på å finne en seilmaker for mine neste seil for vår Hanse 430. Karakteristisk for Hanse fra denne tiden er stort storseil og selvslående fokk. Bommen er høyt over cockpiten og dekk, og pakking av storseil kan være litt vanskelig, selv for meg på 185. Vi har ikke med oss gardintrapp heller - selv om det har vært foreslått. Vi bedriver familieseiling, så racingseil er ikke tingen, heller ikke xcut dacron. Jeg er på jakt etter formstabile seil som varer til så lav pris som mulig. Så typisk enhjørning :-) De forskjellige seilmakerne foreslår triradial laminat (priser fra 120’) eller støpte/teip/loadpath (fra 165’). Jeg tar turen innom noen av dem om ikke lenge for å ta en prat og finne en seilmaker jeg har god kjemi med. Fordelen med sistnevnte er dødere seil som er lettere. Men er holdbarheten bedre? Spørsmålet er hva som gir mest for pengene? Er det optimistisk å tenke at et sett seil skal vare 10-15 år? Er det noen som har noen gode eller dårlige erfaringer med valg av duk? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.September.2020 Del på Facebook Svart 29.September.2020 Tja. Jeg velger laminat selv. Vi seiler ikke så mye her oppe i nord, så det skal være fullt mulig å få et seil til å vare i 10+ år. Husk taffeta utenpå, gjerne dobbeltsidig. Hvis du vil at storseilet skal være enklest mulig å pakke, velger du gjennomgående spiler. Da holder også seilet lengst. Men det blir litt for flatt i lite vind. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bjorngb Svart 29.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2020 Jeg er usikker på alder på dagens seil. De er av loadpath type, dobbel tafetta og gjennomgående spiler. De er fremdeles fine, men trenger litt ettersyn. Tafetta har begynt å løsne, men lokal seilmaker fikser det i løpet av vinteren. Hvor mye forbedres teknologien på laminat og støp for tiden. Det høres ut på seilmakerne som delaminering tilhører fortiden, og at seil både blir sterkere, lettere og varer lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 (redigert) Om jeg bare skulle hatt seil til "coastal cruising" så hadde jeg nok valgt laminatseil. Støpte seil er jeg usikker på om er verdt merprisen. Jo fler seilmakere jeg pratet med jo mindre trodde jeg på det de fortalte at de kunne - men jeg skulle ha litt utenfor standard seil til langtur, noe kanskje ikke så mange av de kan. Vi endte med å kjøpe seil fra Albatross segel i Göteborg. Kan hende deres seilguide kan gi deg noen gode tips http://www.albatrossegel.se/wp-content/uploads/2020/09/Segelguide-Digital_MR-2021.pdf Bengt som eier Albatross er selv konkurranseseiler, og han har mange gode anbefalinger i flere seilmiljøer. Han kommer ombord og måler riggen, diskuterer dukvalg og seildesign i detalj. Han er åpen om fordeler og ulemper. Noe jeg satt stor pris på da jeg skulle velge. Vi endte opp med C3 seil, duken er DYS fra Dimension Polyant Mine gamle seil fra 2005 lever nå videre på en annen Regina af Vindö 43. De har vært inne til en skikkelig vask. service og bytte av UV duk. Klart at de mister litt av formen - men de var helt OK og ny eier er fornøyd med de . Hvor mye bedre nye seil er merker man jo ikke før man har nye seil - da merker man at båten Redigert 30.September.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.