Optimist1 Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 pAndahug skrev 9 minutter siden: Er det et hjul på sensoren man kan rotere? Er det noe som må justeres hvis jeg skrur ut sensoren? Kanskje jeg skal ta en tur på båten idag likevel. Synes dette er litt spennende nå som jeg nærmer meg en løsning ? Ja, det er et hjul på sensoren, det er dette hjulet akslingen fra tannhjulet går inn i. Justering / bytte av sensor ser du manualen på lenger opp i tråden. Er det greit å komme til der? Sitér dette innlegget Link to post
pAndahug Svart 9.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 56 minutes ago, Optimist1 said: Ja, det er et hjul på sensoren, det er dette hjulet akslingen fra tannhjulet går inn i. Justering / bytte av sensor ser du manualen på lenger opp i tråden. Er det greit å komme til der? Det er litt trangt, men tror jeg skal få det til. Drar ned etterpå å ser om jeg får den ut så jeg får testet. Da slipper jeg bomkjøp av nytt hjul :-) Har satt på drevene også, så hvis det faktisk er sensoren er det jo greit å slippe å ta det av igjen også, hehe! Takk for gode tips her. Oppdaterer! Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 pAndahug skrev for 1 time siden: Er det et hjul på sensoren man kan rotere? Er det noe som må justeres hvis jeg skrur ut sensoren? Kanskje jeg skal ta en tur på båten idag likevel. Synes dette er litt spennende nå som jeg nærmer meg en løsning ? Ja, det hjulet akslingen fra tannhjulet går inn i. Roter det 360 grader, får du da indikasjon i indikator er den nok i orden. Juster det i henhold til prosedyren limt inn tidligere i tråden når du har byttet tannhjul. Er det greit å komme til baki der? Hva slags båt har du? Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 pAndahug skrev 33 minutter siden: Det er litt trangt, men tror jeg skal få det til. Drar ned etterpå å ser om jeg får den ut så jeg får testet. Da slipper jeg bomkjøp av nytt hjul :-) Har satt på drevene også, så hvis det faktisk er sensoren er det jo greit å slippe å ta det av igjen også, hehe! Takk for gode tips her. Oppdaterer! Lykke til:) (ble vist litt kluss med innleggene mine, var ikke meningen p ha dobbelt opp...) Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Hvis du ikke har montert drevet så er det enkelt å dra ut tannhjulet med aksling og sjekke om tannhulet har løsnet fra aksling. Du bør nok da ha to pakninger/o-ringer tilgjengelig. Disse finner du enkelt på www.volvopentashop.com. Når du skal sette inn akslingen igjen har i hvert fall jeg trykt inn fett for å sikre tetningen ekstra. Jeg tok en litt stor og bred skrutrekker mellom tannhjul og båt og vippet det løst. Bøy hjelmen helt mot deg for å få ut aksllingen. Du kan også skru ut sensoren. Dette er bare et potmer/variabel motstand og vrir du på "akslingen" vil du se om instrumentet ditt endrer tilt. Husk at tannhjulene/hakkene på hjelmen skal inn i et bestemt tannhul på akslingen opp til sensor. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
pAndahug Svart 9.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Takk for innspill og hjelp fra dere begge. Skrudde ut sensoren, som bare var 1 skrue (hvorfor har jeg ikke gjort dette før......) Da fungerte alt, så jeg setter min lit i at det er akslingen/tannhjulet og bestiller nytt. La-Sa tar 900kr for dette med o-ringer og lignende. Har drevet på, så må ta det av - men det går vel ganske greit. Gir en oppdatering når dette er byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Da har du funnet problemet:) Så har du som en bonus fått litt mer kunnskap i ryggsekken til neste gang det blir noe kluss;) Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 pAndahug skrev for 15 timer siden: Takk for innspill og hjelp fra dere begge. Skrudde ut sensoren, som bare var 1 skrue (hvorfor har jeg ikke gjort dette før......) Da fungerte alt, så jeg setter min lit i at det er akslingen/tannhjulet og bestiller nytt. La-Sa tar 900kr for dette med o-ringer og lignende. Har drevet på, så må ta det av - men det går vel ganske greit. Gir en oppdatering når dette er byttet. ? Hvis du ligger i Sonsdistriktet kan jeg sikkert hjelpe deg med drevet hvis du trenger bistand. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
pAndahug Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 On 4/10/2021 at 1:39 PM, Bellil said: ? Hvis du ligger i Sonsdistriktet kan jeg sikkert hjelpe deg med drevet hvis du trenger bistand. Dette var jo veldig hyggelig! Båten ligger på Oppegård :-) Første gang jeg tok de av selv ifjor, og vi klarte å få de på igjen i år så tror det skal gå fint å ta de av og på for å bytte dette hjulet, men takker veldig for tilbudet! Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Optimist1 skrev On 6.10.2020 at 18.28: (Hva angår fettnippelen på drevet tror jeg dette er til smøring av styregaffelen, og har ingenting med sensoren å gjøre. Når man presser inn fett kommer dette ut mellom styrehylse fra bakplaten og gaffelen, ikke ut der tannhjulet til sensoren sitter. ) Bare en liten kommentar her; på mitt 290dpa går smørekanalen fra nippelen både til å smøre øvre og nedre foringer, men også inn til selve akselen til trimsensor, slik at det skal smøres og tettes med fett her også. Skal ellers snart montere inn styregaffel med nye tettinger og sensor, så mye nyttig informasjon i denne tråden ? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Optimist1 Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 pAndahug skrev for 2 timer siden: Dette var jo veldig hyggelig! Båten ligger på Oppegård :-) Første gang jeg tok de av selv ifjor, og vi klarte å få de på igjen i år så tror det skal gå fint å ta de av og på for å bytte dette hjulet, men takker veldig for tilbudet! Jeg har også båten i Oppegård, blir sikkert mye på nedre opplagsplass denne uken:) Sitér dette innlegget Link to post
pAndahug Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 17 minutes ago, Optimist1 said: Jeg har også båten i Oppegård, blir sikkert mye på nedre opplagsplass denne uken:) Det blir det nok! Jeg har ikke bestilt utløft enda, skal prøve å få det meste i orden i år før jeg løfter den ut. Styringen min siger veldig, så har begynt med å demontere styresylinderen for å bytte denne, men sliter med å få av hydralikkslangene pga plass, så må se litt på hvordan jeg får demontert Båten min ligger inntil den blå containeren til Kjelsås på nedre opplag, bare å si hei hvis du ser jeg er der ? Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) Da er du nabobåten min. Liten verden:) Redigert 12.April.2021 av Optimist1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pAndahug Svart 13.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 (redigert) Det var jo morsomt da! Var innom når det blåste sånn da jeg så presenningen deres hadde løsnet for å bistå litt der, men da var det alt en dame der, som hadde kontroll og ikke trengte hjelp ? Si hei når du er der nede endag da :) Når skal dere ut? Redigert 13.April.2021 av pAndahug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pAndahug Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 On 4/10/2021 at 10:38 AM, Optimist1 said: Da har du funnet problemet:) Så har du som en bonus fått litt mer kunnskap i ryggsekken til neste gang det blir noe kluss;) On 4/10/2021 at 1:39 PM, Bellil said: ? Hvis du ligger i Sonsdistriktet kan jeg sikkert hjelpe deg med drevet hvis du trenger bistand. Vet ikke om dette er mest flaut for meg, eller mekanikeren jeg har betalt x antall tusen for å fikse dette problemet tidligere - men nå er altså problemet løst. Blid og fornøyed skrudde jeg av drevet, dro ut gammelt tannhjul m festebrakket (hvis man kan kalle den plastklossen det), og satt inn ny. Hopper inn i båten og samme feil enda. Tar en ekstra titt på sensoren, og ser at selve delen som skal over akselen på denne kan jo justeres. Problemet har altså vært hele veien at sensoren ikke har tatt skikkelig tak i akselen, etter at jeg fikk ny sensor... Jaja - da har jeg hvertfall fått inn et nytt hjul med nye o-ringer - og ikke minst noen erfaringer rikere. Nå gjenstår det bare finjustering av begge drev, men det får jeg ta på en finværs dag ? Tusen takk for hjelpen i denne tråden! Håper denne kommer til hjelp for flere. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 pAndahug skrev On 13.4.2021 at 12.05: Det var jo morsomt da! Var innom når det blåste sånn da jeg så presenningen deres hadde løsnet for å bistå litt der, men da var det alt en dame der, som hadde kontroll og ikke trengte hjelp ? Si hei når du er der nede endag da :) Når skal dere ut? Hyggelig at du ville hjelpe til? Har bestilt utsett 18 mai. Har du bestilt enda? Sitér dette innlegget Link to post
pAndahug Svart 22.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 On 4/21/2021 at 10:32 AM, Optimist1 said: Hyggelig at du ville hjelpe til? Har bestilt utsett 18 mai. Har du bestilt enda? Nei, ikke bestilt noe enda.. Har igjen noen skader som må fikses, samt styring jeg vil få ferdig før jeg tør å bestille. Ser ut som det blir sent ut i år når jeg ser vente tiden, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 På vår Bavaria 32 mener jeg full tilt ned er -5 på instrumentet. Dvs at tilter du drevet helt ned og lat tenningen stå på kan du vri på potmeteret til instrumentet viser riktig og så stramme til potmeteret/føleren. Kult når man får det til selv om man har snublet litt på veien ? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
pAndahug Svart 28.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 On 4/25/2021 at 11:18 PM, Bellil said: På vår Bavaria 32 mener jeg full tilt ned er -5 på instrumentet. Dvs at tilter du drevet helt ned og lat tenningen stå på kan du vri på potmeteret til instrumentet viser riktig og så stramme til potmeteret/føleren. Kult når man får det til selv om man har snublet litt på veien ? Fant faktisk manualen på drevet i båten, og der sto det at det skulle stå -4 når drevet var tiltet helt ned med 15KG press nedover. Prøvde bare å dytte det litt mens jeg strammet sensoren på innsiden. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.