Hallaron Startet 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2020 Etter drøye 8 år uten båt har jeg nå kjøpt meg båt igjen, litt på impuls. En gammel Albin Vega som ligger i Skjebergkilen. 27 fot seilbåt som stikker 1,2 meter og mastehøyden er vel maks 13-14 meter tenker jeg. Når jeg skal planlegge hentetur i dag så ser jeg jeg at jeg har rota bort gamle båtsportkart. De kjøper jeg i morgen, men for dere som er kjent i Østfold, er ruta på vedlagte kartutsnitt ei grei rute? Jeg har seilt mye, og er ikke så elendig på navigasjon, men er selvsagt litt rusten etter 8 år på land. Etter det jeg kan se er det ikke noe kartplotter eller lign i denne, så på henteturen blir det nok å bruke telefoner med en eller annen kart app. Hvilken kartapp er å foretrekke? Gjerne en der jeg kan planlegge ruta på pc først og hente opp ruta på mobilen etterpå. Aner ikke om dette er vanlig, men jeg ser det hadde vært greit. Får jeg fylt diesel på Grimsøy Marina førstkommende fredag? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 (redigert) Gratulerer med båt igjen. Når det gjelder kart app, så kan du registrere deg på navionics. Da kan du plotte ruter på pc i navionics webapp. De overføres til feks nettbrett eller telefon med navionics app. Jeg bruker ofte denne løsningen. Når det gjelder rute gjennom Østfold tenker jeg du får gode svar av feks @Komodo, dette er jo hans baklommer. Han er vel godt kjent både under og over vann. Ellers har jeg selv levert båter samme sted som du henter. Så har vel et ruteforslag som evt kan brukes om du skulle trenge det. Jeg er dog litt usikker på høyde. Jeg ser imidlertid at du har tegnet rute fra Grimsøy. Skjebergkilen ligger jo litt lenger inne i fjorden. Jeg har vært på begge plasser. Redigert 4.Oktober.2020 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
seilfred Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Du kan godt gå mellom singeløya og tretteskjæra, men det er smalt, så ta det rolig. derfra ville jeg runda staken og gått ned mot lauskjær-fyret til jeg ser den røde staken på galgeholmfluene, og derfra vestover. Dette fordi det KAN være utfordrende og forvirrende farvann, og det er lettere å forholde seg til sjømerkene på denne måten. Har prøvd begge deler... Jeg ville ikke gått på nordsiden av aspholmen, men sydsiden burde gå fint. Har ikke selv gått skjelsbusund, men det ser greit ut på navionics (som forøvrig er en kartapp jeg anbefaler). Bro på 17 m må gå fint. Her er ca hva jeg mener etter singeløya: Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Almvik Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 (redigert) Ser bra ut, men noe enklere navigering å gå ut ved sand, sør for Spjærøy. Midt imot Sand på andre siden i sundet har du en bunnpris/Kiwi med gjestebrygge hvis du trenger proviantere. Redigert 4.Oktober.2020 av Almvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Du får sikkert gode innspill på rute her i tråden :-) Ang app. Som rusten navigatør er uten tvil Gule sider på sjøen det beste valget. Veldig enkelt i bruk og også rimelig pris, 139,-. Da får du også "AIS" så lenge du har dekning. Og du kan laste ned kartene så du også har kart utenfor dekning. Stort pluss for veldig gode landkart. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gulesider.nautical&hl=no Ruteplanleggeren på nett/PC er veldig enkel og grei bruk, og alt er selvsagt på norsk. Det er en "autorute" funksjon her. Har knapt prøvd den da jeg ikke pleier å bruke det. https://pasjoen.gulesider.no/?utm_source=map&utm_medium=referrer&utm_campaign=nautical_map&utm_term=modal#map=16.64/59.733981/5.354932 Ruter, tracks osv synkroniserers mellom PC og mobil. ---- Ikke så mye å lure på. Helt klart mest for pengene, og selv om en ser bort fra pris, en veldig god pakke for navigeringer langs kysten. En får også kjøpt kart for Sverige og Danmark hvis man skal dit. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 De har byttet det ene og det andre av pumper osv på Grimsøy, fylte diesel der i sommer og alt virket å være ok. Om de ikke har så er det rett over fjorden til marinaen der. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Ang. rutevalg. Jeg går ofte over til Langesund fra Grimsøy. Gårut langs Singleøya, inn bak og langs Nordre Sandøy og ut Skjærhalden. Du må legge ei rute her da det er ganske mye grunner og null sikt i sjøen. Så ut og rundt Torbjørnskjær og du er i åpent hav og kan selv velge hvor på Sørlandet du vil "gå inn". Forutsetter litt ok vær da, og kommer an på vindretningen. Om vinden gjør det fordelaktig å gå ut mer sør så kan du gå ut hele Singlefjorden og ut nord for Koster. Leia ut nord for Koster er merket i kartet og godt merket med staker. Men ofte mye sjø siste biten ut der. --- Om det er så drittvær at du må gå "bak" Hvaler så er det feil dag å krysse Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 4.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 ja jeg får se hva det blir til. Jeg må jo ikke på død og liv hente båten denne dagen, men dagene blir kortere og været blir dårligere, så det er sikkert lurt å få ned så fort som mulig. Jeg ser jo at navigeringen blir enklere om jeg bare går ned singlefjorden. Til syvende og sist er det jo været som bestemmer. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
PiperBill Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 (redigert) Du spare sikkert tid ved å gå rett ut fra Singlfjord og nord for Koster. Forholdsvis rett fram sammenlignet med andre forslag her. Sekken kan være en utfordring hvis det blåser SW'ish men er det såpass mye vind der så er det muligens heller ikke bra forhold lengre ute. Redigert 4.Oktober.2020 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
.Olsen Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Hallaron skrev 51 minutter siden: ja jeg får se hva det blir til. Jeg må jo ikke på død og liv hente båten denne dagen, men dagene blir kortere og været blir dårligere, så det er sikkert lurt å få ned så fort som mulig. Jeg ser jo at navigeringen blir enklere om jeg bare går ned singlefjorden. Til syvende og sist er det jo været som bestemmer. Med 10-12 timers dagslys så må det planlegges. Du vil bruke 4-5 timer bare på å komme ut i åpent hav. Så i praksis klarer du knapt å komme deg over fjorden før det er mørkt. Og om du klarer det så blir det litt i "feil retning" om du feks går inn mot Hvasser/Tønsberg. Om du skal gå "snekkeleden" i dagslys langs land hele veien vil vel fort turen ta tre dager... eller noe? Alternativt, om en går på godt vær. Gå klar av Østfoldlandet på dagen og ta natta ute i åpen sjø, så ankomme Arendal i løpet av dag 2? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Bjørn Løvjomås skrev for 7 timer siden: Når det gjelder rute gjennom Østfold tenker jeg du får gode svar av feks @Komodo, dette er jo hans baklommer. Han er vel godt kjent både under og over vann. Takk for tilliten Bjørn Ser at det har kommet opp litt av hvert av forslag her.... legger inn et alternativ i morgen, har bare mobil nå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
.Olsen Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 (redigert) Her er sånn ca min "standardrute" ut fra Singlefjorden om jeg skal videre over og nedover Sørlandet (den er kjapt "klikket inn" på PC, du må sette den opp selv til eget bruk). Bare for å teste om det går å legge link rett inn i ruteplanleggeren: https://pasjoen.gulesider.no/ruter/008ab3bb-b9ed-4eb4-9979-bbd4e76bec2e#map=9.56/59.0311/11.0705 Og her er "nord for Koster" ruta jeg pleier å gå, sånn ca: https://pasjoen.gulesider.no/ruter/43850a1a-5f83-4dc7-8049-e19585131725#map=8.98/59.0133/11.0066 Redigert 5.Oktober.2020 av Hper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 5.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Takk for mye gode forslag og info. Jeg heller nok i retning av å starte på Lørdagen så snart det er lyst nok. Avhengig av værmelding så sniker jeg meg enten alternativ : 1). Mer eller mindre rett vest, blir en del tapt tid og fin navigering gjennom skjærgården -men det får gå. Krysser over omtrent ved Færder og holder utenfor alt gromset sør for Sandefjord o.l legger meg til i Langesund eller på Jomfruland for natta. Dersom været blir såpass bra som Yr melder nå velger jeg Alternativ 2) Ned singlefjorden, krysser over mot Lyngør eller Jomfruland. Seilene på båten er noe utblåste så den går nok ikke fryktelig høyt opp mot vinden, så mulighet for seiling med vinden aktenfor tvers er nok en fordel. Jeg er jo litt rusten på kunnskap om utstyr o.l. Planen min er. Papirkart og kompass (alltid). Gulesider app på telefon og på et medbrakt nettbrett i vanntett etui. Noen erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Hallaron skrev On 4.10.2020 at 16.13: ... for dere som er kjent i Østfold, er ruta på vedlagte kartutsnitt ei grei rute? Ruta du foreslår er helt grei. Men det blir litt mye sikk-sakk, og uten kartplotter ville jeg kanskje foretrukket å gå Asmalsundet framfor Skjelsbusund. Navigeringen er rett fram, ikke noe problem å gå denne løypa kun med papirkart. For en del år tilbake gjorde vi jo ikke annet... Her har du et forslag hvor du kan legge turen om Utgårdskilen for å fylle diesel, det er ingen lang omvei. Du kan også stoppe og fylle på Sand Marina som ligger midt i Asmalsundet. Tvers over sundet for Sand (på Asmaløysiden) ligger det en bra dagligvareforretning (Bunnpris) dersom det skulle være et behov. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
.Olsen Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Ser at bunkersen på Grimsøy ikke ligger inne etter at de var ute av drift i et par sesonger. Uansett, om en velger gulesider kart, så sjøkart (uten å gå inn på ruteplanleggeren), så velger "bunkers", så får en grei oversikt over bunkersmuligheter i nærheten. https://kart.gulesider.no/m/yKAwT Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Av de som her er kommet som anbefalte ruter anbefaler jeg Komodo sin, diselen i Utgårdkilen brukes av fiskere, der er det kortautomat og rett ut på havet. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Hva er seilingshøyden på Asmaløy ?? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 10 m Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 (redigert) Raskt satt Skjebergkilen - Nevlunghavn ca. 50nm Skjebergkilen - Jomfruland ca. 60 nm Skjebergkilen - Risør ca. 70 nm Prognosen Lørdag ser bra ut noe gammel sjø i mot To bra om vær er https://www.windy.com/58.937/10.499/waves?waves,2020-10-10-12,58.792,11.040,9 og https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/ ( bare 2 dager fram) Skal en ha program og kart er dette bra Gratis kartprogram PC OpenCpn https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloads.html Mobil /brett OpenCPN for Android koster ca.81 kr. https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn Kart hele Norge 21,00 € Billig. Redigert 6.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Hallaron skrev On 5.10.2020 at 12.00: Takk for mye gode forslag og info. Jeg heller nok i retning av å starte på Lørdagen så snart det er lyst nok. Avhengig av værmelding ... Jeg tror jeg ville overtatt båten der den ligger på lørdag og brukt god tid på å gjøre meg kjent med den. Sjekket opp motor, dieseltank, filter, reimer, seil, tauverk osv., og deretter lagt turen til Rød på Asmaløy og proviantert litt på Bunnpris. Deretter ville jeg gått til Utgårdskilen og fylt diesel, og lagt meg der for natta. Det blir tidlig mørkt nå. I Utgårdskilen kan du ligge til moloen på andre siden av fiskehavna. Alternativt gått til Brattestø for natta og lagt meg bak moloen der, det er ikke lange biten. På søndag melder de mindre vind og pent vær, da er det bare en sjarmøretappe ned til Æendal. Når det gjelder det med å gjøre seg kjent med båten så kommer ikke det rådet uten grunn. I en annen tråd her for noen uker siden fortalte jeg om et par karer jeg reddet fra havari utenfor Vikertangen her på Asmaløy. De lå og drev helt inne på grunt vann i 10 m/s kun meter fra fjellveggen. Hadde fått motorstopp, og klarte ikke å få opp seilene. Fra denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/157475-å-føre-båt-i-uvær/#comments Komodo skrev On 8.9.2020 at 15.41: Jeg opplevde en slik episode i går. Jeg hadde vært ute og fisket makrell, og var på vei inn fra Torbjørnskjær/Heia. Vinden var 10 m/s og 14 i kastene. Da jeg nærmet meg Vikertangen på Asmaløy fikk jeg øye på en seilbåt som var faretruende nærme land, og det så ikke ut som om den beveget seg. De hadde bare bittelitt seil oppe, så jeg regnet med at de hadde revet. Kjørte nærmere for å se om de trengte assistanse, og så da at de veivet vilt med armene. Da jeg kom helt bort så jeg også at de var kun få meter fra fjellveggen på det mest tenkelig utsatte stedet, helt inne på grunt vann. De fikk kastet et tau bort til meg, så dro jeg dem ut og rundt neset inn til Vikerhavn. Da vi kom inn i havna møtte vi losbåten, som antagelig hadde rykket ut etter nødanropet. De snudde bare og la seg til kai. Tviler uansett på om de hadde rekt fram før seilbåten hadde havnet i fjellet. Årsaken til problemene var motorstopp, og de hadde ikke klart å få opp seilene raskt nok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hallaron Svart 7.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Ja... Jeg overtar båten på fredag ettermiddag. Vi er to erfarne seilere, vi får gå gjennom båten og gjøre opp status. Det er et liv utenom båtlivet og det krever at jeg er fit for fight tilbake i Arendal mandag morgen. Hadde vært kjekt å få båten hjem i løpet av helga.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
.Olsen Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Om dere holder snitt på rundt 4 knop så bruker dere 4-5 timer på å "komme klar" fra Østfoldkysten. Hele strekket er pluss-minus 80nm. Dvs at dere har ca 15 timer til Arendal etter dere er klar fra Østfoldkysten. Men ja... det er vel sånn ca noe som muligens kan gå om det er flat sjø og en faktisk går for motor i 4 knop hele veien. Ut fra værmeldinga pr. nå så ser det ut som det er relativt sterk vind fra vest midt i mot på fredag. Meningsløst å prøve å gå da, men godt tidspunkt å gå gjennom båten, fylle diesel osv..? Og så er det ok om en gir det noen timer så sjøen få lagt seg, å gå i mye sjø og lite vind er vel egentlig nesten det verste syns jeg. Om vinden gir seg fredagskvelden, som windy viser, så ville jeg latt det gå en lang og god natt og lagt ut rundt lunsj. Da er dere klar fra Østfoldkysten før det mørkner. Ville valgt ruta ut Singlefjorden, sør for Singleøya, nord for Nordre Sandøy osv ut ved Skjærhalden og rundt Torbjørnskjær for å komme litt nærmere Vestfoldlandet og få god vind aktenfor tvers SB, hvis værmeldinga holder.... Om værmeldinga på Windy holder videre så vil dere da få, nesten, god fralandsvind og kan kline dere opp mot land for å få mindre sjø og vind. Om tidsplanen holder vil dere da komme til Arendal i løpet av søndag formiddag og hatt god seilvind aktenfor tvers så og si hele veien. Vega er en god slørebåt så det vil bli stas :-). ---------- Dritten er at værmeldinger sjelden holder seg, men kanskje :-). Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 @Hallaron, hvordan gikk turen? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 11.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Turen går utmerket. Første etappe på lørdag gikk greit, men veeeldig sakte. Båten hadde ikke vært brukt på noen mnd så den var ekstremt begrodd. Vi hadde maks fart på under 4 knop de første timene. Ble litt bedre utover dagen. La oss til i Stavern i natt og startet turen sørvestover ved 8 tiden. Passerte Lyngør for en halvtime siden og er vel fremme i Arendal ved 17 tiden. Pent vær og medvind gjør dagen i dag adskillig bedre enn gårsdagen. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 Grattis med ny båt. Da ble turen som forventet, fint å få tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.