Jump to content

Å føre båt i uvær


Desultifix

Recommended Posts

Jeg er forholdsvis fersk på havet og har nok enda en del ting å lære før jeg føler meg sikker på meg selv, bl.a når det kommer til å vurdere vær i forhold til båten.

Har en Viksund Goldfish 31 med flaps under badeplattformen og hvor seilriggen er tatt ned.

Jeg vet det ligger ca 2 - 2,5 tonn ballast i kjølen.

Minuset slik jeg ser det er at hun har rund kjøl; noe som gjør at hun ruller mye.

Har gått i 2 meters bølger og syntes det gikk helt greit. 

Var i Lofoten tidligere i sommer og da valgte jeg å snu da vi skulle gå fra Henningsvær til Stamsund og sjøen ble nokså grov i 13 sekundmeters vind med 3 meters bølger.

 

Hva er deres erfaringer med å gå båt i uvær? Det hadde vært interessant å hørt hvor deres grenser går i forhold til hvilken båt dere har. Gjerne tips og triks.

 

Link to post
Share on other sites

Grensen for å gå/ ikke gå ut i dårlig vær, avhenger av flere forhold.

Først og fremst båtens sjøegenskaper og mannskapets kunnskaper/ erfaring.

Medsjø eller motsjø eller bølgene inn fra siden... Dette påvirker også i stor grad hvordan opplevelsen blir.

 

Med egen båt har jeg vært flere ganger ute i over 4 meter bølger, uten at det har vært noe problem.

Andre ganger kan 1,5-2 meter bølger være for ukomfortabelt.

Link to post
Share on other sites

Den der tåler mere enn du noengang kommer til å ville ut i, vil jeg tro. Rullingen er denne båtens styrke, og gjør at sjøen ikke får tak båten. Fuktig er den, ruller gjør den, men trygg som få. Om lukene er låst, tror jeg nok den rettet seg igjen om noe skulle kastet den rundt. Den begynner å bli gammel, så tanker og motor vil kanskje være en akilleshel i forhold til motorstopp og drive på land. Å få motorstopp i grisevær vil være ubehagelig, men neppe farlig. Har kjørt slik i nesten 15 år, og har måttet slakke ned en gang i 5m+ krapp motsjø over gule humpen, for ikke å duppe baugen.

Det finnes en historie om lillebroren Columbi 27, som ramlet av en lastebåt i nordsjøen i storm. Den drev i dagevis i nordsjøen uten fører og motorkraft, og ble etter husken funnet inntakt. Har hatt begge, og 31 går lillebroren en høy gang. Store vinduer kan nok være svakheten i veldig ekstremt vær.

Link to post
Share on other sites

Den Columbien var vel på vei til Færøyene da den ble revet løs fra dekk i orkan styrke. Og ble funnet av en fiskebåt etter et par uker og tauet inn til Haugesund. Forsikringsselskapet solgte den til en privatperson, og den er sikkert fortsatt i bruk. 

 

Hvor mye vær man tåler avhenger jo litt av bølgefrekvens også. Lange firemeters bølger er sjelden noe problem, krappe 1 meter kan være slitsomme. Men stort sett blir båtfører utslitt lenge før båten gir seg. Forutsatt rene fulle tanker og ellers alt på stell. Går noe galt i dårlig vær er gjerne marginene ekstra små.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 15 minutter siden:

Rullingen er denne båtens styrke, og gjør at sjøen ikke får tak båten. Fuktig er den, ruller gjør den, men trygg som få.

 

"aldri vær redd en båt som ruller!"  , har jeg lært.  Trygt men ikke nødvendigvis behagelig. 

 

Desultifix skrev 1 time siden:

Var i Lofoten tidligere i sommer og da valgte jeg å snu da vi skulle gå fra Henningsvær til Stamsund og sjøen ble nokså grov i 13 sekundmeters vind med 3 meters bølger.

Høres temmelig fornuftig ut å ha en litt gradvis tilnærming til å utvide/utfordre komfortsonen.  
Selv om båten tåler været så øker jo sjansen for at andre uforutsette ting kan oppstå, som man må takle, med økende vind/bølger. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

For meg går opp til 6-7 m/s stort sett greit uansett vindretning. Får jeg vinden på skrå forfra, eller rett i mot, går opp til 12-13 m/s fint. Samme med vind bakfra, da seiler båten min ganske bra og alt er komfortabelt. Båten min ruller mye og det blir fort ubehagelig med bølgene fra siden. Det er ikke gøy når alt som ikke er satt fast kastes rundt om kring og magemusklene begynner å fortelle deg at de ikke er godt nok trent.

 

Men det har alt å si med hvordan sjøen er, av og til er den krapp og kjip og slem med bølger fra alle kanter, da er det ikke noe gøy og jeg prøver å unngå det. Jeg er på havet for å kose meg. Andre ganger er det masse vind og bølgende er bare koselige og slakke, da blir jeg konge over havet og tror jeg kan takle alt. Stort sett bare for å bli satt på plass igjen litt senere.

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 47 minutter siden:

 

"aldri vær redd en båt som ruller!"  , har jeg lært.  Trygt men ikke nødvendigvis behagelig. 

 

 

"skal du finne ut hva båten er god for, stopp fremdrift i drittvær" er også en kjent strofe.

 

Selv gidder jeg mindre og mindre sjø. Blitt mere bedagelig, og ser ingen vits når jeg ikke må, da det som regel er når det passer dårligst at noe feiler:rolleyes:.

Viksunden er forutsigbar og trygg uansett hvilken retning du får sjøen, og den er morsom å teste litt i grisevær. Har ikke funnet en eneste unote eller faremoment i sjøen noengang. Har du mye motorkraft, kan du måke på ganske bra, spesiellt i sidesjø stabiliserer dette godt, men best er den når den får samarbeide med sjøen og bevege seg i bedagelig tempo. Men skal du kjøre mye i drittvær, sørg for grundig vedlikehold/sjekk av status av drivstofflinje, motor, drivlinje med hylserør, pakkboks, stevnlager, rorlager, rorakse. Viktig uansett, men spesiellt i drittvær. Og skift ut gamle sprø lukeglass.

Goldfish 31 har vært på reise til mange fjerne strøk oppgjennom, og er godt prøvet utenfor Norges grenser også.

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd, og ønsker ikke å spore den av, men hvilke tips har dere som er erfarne med grov sjø når det gjelder å håndtere roret i (litt for) store bølger? Selvsagt avhenger dette av båttype og mange andre faktorer, men tenker på generelle tips hvis man tar utgangspunkt i ca 30 fot motorbåt.

F.eks. ved 3 meter sjø inn skrått forfra, bør man gå rett imot over toppen, og så på skrå i bølgedalene?

Hadde vært greit å vite hvis man blir overrasket der ute en gang.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 3 minutter siden:

Interessant tråd, og ønsker ikke å spore den av, men hvilke tips har dere som er erfarne med grov sjø når det gjelder å håndtere roret i (litt for) store bølger? Selvsagt avhenger dette av båttype og mange andre faktorer, men tenker på generelle tips hvis man tar utgangspunkt i ca 30 fot motorbåt.

F.eks. ved 3 meter sjø inn skrått forfra, bør man gå rett imot over toppen, og så på skrå i bølgedalene?

Hadde vært greit å vite hvis man blir overrasket der ute en gang.

Rett i baugen er jo det beste spør du meg 😊

Men det er jo ikke alltid det passer seg ut i fra hvor man skal 😊

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker ganske skarpt inn på skrå over bratte bølger. Men til slutt når bølgene blir veldig store og bratte vil rett på være svaret.

 

Jag har to ganger opplevd bølger som bryter over båten, det var ikke spesielt koselig. Det var faktisk forferdelig skremmende og jeg satt hjemme i en krok og vugget fram og tilbake et par dager etterpå før kona tvang meg utpå igjen. Hadde hun ikke gjort det tror jeg kanskje jeg ikke hadde hatt båt i dag.

Link to post
Share on other sites

Pleier se an bølge- og vindretning i forhold til holmer, skjær og nes når jeg velger kurs, enten det skulle være motor- eller seilbåt.

 

Hvis det er for galt med bølger til at komforten (noenlunde) kan opprettholdes pleier jeg (hvis praktisk mulig) legge om kursen slik at jeg går rett inn i eller skrått inn i de motgående bølgene. Dermed vil jo turen ta en del mer tid når ikke kursen blir en direkte ben strek mot målet, men bedre å ha mer behagelige forhold over en tid for så å heller stålsette seg kortere perioder der man må krysse strekk der bølgeretningen er ugunstig.

 

Seilbåten min er vel klasse A og skal dermed tåle over 4 meter høye bølger. Har vært ute i opp i tre meters bølger (kanskje litt mer, det bygger seg godt opp rett sør for Karmøy) med den, dette har gått greit, men har hatt mer behagelige turer. Opplevde enkelte skyllebøtter med vann i det baugen stupte inn i de største bølgene, så lukene måtte være igjen. Båten er heldigvis stor og trygg, noe som hjelper på. I tillegg hjelper det godt på bevegelse og rykk å ha oppe et par fliker med seil i masta, da legger båten seg litt og holder seg mer stabil enn ved kun motorgange. 

 

Jolla (9 fots rib) har også fått oppleve litt sjø, vil anslå 1,5-2 meter dønninger/bølger på den verste turen, heldigvis bare en kort tid (måtte krysse et sund der bølgene kom rett inn). Fordelen med gummijolla er at den flyter som en kork oppå sjøen. Sitter dypt nedi mellom de luftfylte pontongene, dermed er tyngdepunktet lavt og det skal litt til for at den velter og/eller går ned. Bakdelen med en såpass lav båt er at sjø konstant skyller over kanten og man må derfor øse båten kontinuerlig for å unngå for mye fritt vann ombord (fritt vann i bevegelse = ustabil båt og økt fare for å gå rundt). Man blir rimelig blaut i raua i litt bølger. Opp til en meter bølger ser jeg som grei skuring med jolla (om man passer på hvordan man tar bølgene), mer enn dette blir fort ubehagelig og ikke ideelt. Jolla er såpass rask og lett manøvrerbar at man raskt kan tilpasse seg bølgene. Liker ikke brytende bølger på tvers, da pleier jeg heller gi litt gass skrått mot, eller direkte mot, bølga for så falle av rett etter. Ved kursendring i høye bølger er det også en fordel å rekke skifte kurs før man havner på toppen av ei brytende bølge.

 

Desultifix skrev for 6 timer siden:

Hva er deres erfaringer med å gå båt i uvær? Det hadde vært interessant å hørt hvor deres grenser går i forhold til hvilken båt dere har. Gjerne tips og triks.

Har vært med en fra Tyskland i trebåten hans (rundt 30' motorbåt med overbygg, med grei baljeform på skroget) i litt sjø. Han er vokst opp i innlands-Tyskland og er ikke vant med sjø og bølger, derfor har jeg vært med ham noen turer for å få ham tryggere på hvor mye båten tåler og hva den er god for i ulike bølger. Skroget til denne trebåten kan sammenlignes litt med Viksunden din i både størrelse og form. Var ute med ham en god tur blant annet 17. mai. Da blåste det rimelig friskt til tider og det var vel 1-1,5 meters bølger. Han frykter bølger, og var ikke veldig høy i hatten. Men som jeg kunne fortelle, og som vi også fikk vist og opplevd i praksis, er båten hans forholdsvis rank (vinglevoren i starten), men sluttstabil. Det vil si at båten ruller godt og kan oppleves som noe ustabil, men i større bølger vil rullingen stoppe markant når den kommer til et visst punkt. Da presses hele skutesiden ned i vannet og oppdriften (baljeformen) vil presse skroget tilbake igjen slik at båten ikke ruller videre enn et visst punkt. Han har også et par tre tonn med ballast i bunn nå, mot tidligere da han bare hadde et tonn. Med godt med ballast holder båten seg roligere i bevegelsene og tar bølgene bedre enn før. Med hans båt går vi rett på eller skrått på motgående bølger. Skal man gå direkte på tvers av bølgene blir rullingen til dels svært ubehagelig, men på grunn av skrogformen og ballasten vil den ikke gå rundt, den er sluttstabil. Med bølgene inn aktenfor tvers ruller den også jo nærmer tvers man er i forhold til bølgene, men så lenge det er framdrift blir bevegelsene roligere enn å ha bølgene direkte på tvers. Med bølgene direkte aktenfra er båten forholdsvis rolig, med forutsigbare bevegelser. 

Link to post
Share on other sites

Man sier jo alltid at mannskapet gir seg leeenge før båten gir seg, men jeg er ikke alltid overbevist om at dette stemmer.. Spørs litt på hva man definerer som «Båten». Hvis man inkluderer alt av inventar og motor så er det ikke sånn at dette tåler ubegrenset med slag, kast, krenging osv. Det er en voldsom påkjenning på innfestning til absolutt alt, og før eller siden så løsner noe(og mere til). Problemer med dieseltilførsel er nevnt, og da gir absolutt «Båten» seg. 
 

Det er heller ikke lett å navigere når man nesten ikke ser noe som helst pga sjøsprøyt. For ikke å snakke om å bruke navigasjonsutstyr som plotter og radar når man klamrer seg fast til roret.. En ting er å treffe de fysiske knappene på plotteren, det er enda vanskeligere å operere touch interfacet.

 

En ting er å navigere langt fra land med gode marginer, når du så skal prøve å føre båten mot en sikker havn føles plutselig alt så innmarri trangt. Litt som å kjøre bil i 200kmt.

 

Unngår uvær så langt det praktisk lar seg gjøre, klok av «skade» :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Kjøpte Min Viksund i Juli og det blei en Viksund Goldfish 31.  ( Tidligere hatt en Alo 28 som bare blei brukt som Hybel)

Har lagt ut noe på youtube om vill see:    


Jeg er selv ny på sjøen og tanken av og ta båten hjem var ikke noe eg såg fram til.  over Jæren blei det noe i det meste laget. liten kuling 3 m bølger. bølger fra siden noe rote sjø og.  båten holdt godt. verre var det med meg. Jeg blei sjøsyk. I min viksund goldfish er det en 100 hk Volvo Penta tmd31. men med motsjø, motsromninger og motvind tok det 9 timer fra Egersund til Stavanger.  
Jeg vet verfall at båten tåler endel.. verre med manskapet. ;)

Redigert av gntlmann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikkert en heftig opplevelse første tur. Men de bølgene som er på videoen er ikke 3m, de er under 1m.

How can I tell: Om man filmer som her ca 1,5m over vannflaten og selv i bølgedaler ikke bare ser nærmeste, men også flere bølgetopper mot horisonten, er bølgene lavere enn kameras høyde (1,5m). :smiley:

 

Man skal alltid ta med en klype salt eller to når noen beskriver bølgehøyder.

 

Men 1m bølger er mer enn nok til å fremkalle :sweat: & :pray: & :puke:

 

Link to post
Share on other sites

Viksunden er god den. Men den har sin begrensning som alle andre.

 

En i nabolaget var ute med hummerteinene med en 31combi.

Fikk slått inn et par ruter i overbygget av en krapp sjø.

Heldigvis druknet ikke hverken mann eller motor, selv om båten hadde mye vann ombord.

Og han ble ikke kastet på sjøen.

 

-Går aldri i dårlig vær hvis jeg ikke må. 

Link to post
Share on other sites

En kjenning av meg hadde en 31 sjark.   Lå på fiska utfor Røst når skitværet kom , og han tenkte "det er fan ikke vær for å gå inn til Røst!"   - og la likegodt kursen over Vestfjorden.     Båten like hel , men alt av løsøre omtrent pulverisert :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, ivar said:

En kjenning av meg hadde en 31 sjark.   Lå på fiska utfor Røst når skitværet kom , og han tenkte "det er fan ikke vær for å gå inn til Røst!"   - og la likegodt kursen over Vestfjorden.     Båten like hel , men alt av løsøre omtrent pulverisert :lol:

 

Hvis man fisker på Røst så er det en ting som gjelder for godt sjømanskap! Gjør alt sjøklart og følg med på værmeldinga! Har gått Vestfjorden en del og den er ikke altid helt flat nei!!   men var på en måte smart å gå med sjøen motsatt veg om vindretningen var SV

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, gntlmann said:

Kjøpte Min Viksund i Juli og det blei en Viksund Goldfish 31.  ( Tidligere hatt en Alo 28 som bare blei brukt som Hybel)

Har lagt ut noe på youtube om vill see:    


Jeg er selv ny på sjøen og tanken av og ta båten hjem var ikke noe eg såg fram til.  over Jæren blei det noe i det meste laget. liten kuling 3 m bølger. bølger fra siden noe rote sjø og.  båten holdt godt. verre var det med meg. Jeg blei sjøsyk. I min viksund goldfish er det en 100 hk Volvo Penta tmd31. men med motsjø, motsromninger og motvind tok det 9 timer fra Egersund til Stavanger.  
Jeg vet verfall at båten tåler endel.. verre med manskapet. ;)

 

Litt dønninger og strømmsjø, ikke så mye vind altså. Det er ikke brytende bølgetopper en gang så det kunne ikke vært liten kuling der du var!   I Trondheimsleia er det brytende bølger allerede ved 10-12 sekundmeter. Jeg har gått opp og ned norskekysten mange ganger med større båt og bølgehøyde lærer man seg etterhvert på erfaring. som nevnt ovenfor her er det nok mere 1-1,5m bølgehøyde her.

 

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Her virker det som om det må avgjøres hva slags bølgehøyde man snakker om... 5+ meter bølger i en fritidsbåt høres voldsomt ut. Man snakker da om over 10 meter fra bølgetopp til bølgedal. Dersom de i tillegg bryter er det ikke mange fritidsbåter som overlever. Også 3-4 meters bølger er voldsomt - og sjeldent (tør jeg skrive aldri?) øst for Lindesnes.

Idag er det meldt full eller sterk storm over Stad, med bølgehøyde opp mot 6 meter. Her på Sørlandet er det meldt stiv kuling og bølgehøyde opp mot 2,5 på det høyeste. Det er med andre ord en dag man lar båten ligge om man ikke virkelig må ut. 

 

Edit: Joda, vi har hatt over 4 meter bølger på Sørlandet. SuperSpeed måtte snu for noen år siden, fordi en bølge smadret fronten på båten. Den dagen var det 6 meter sjø.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 4 timer siden:

er virker det som om det må avgjøres hva slags bølgehøyde man snakker om... 5+ meter bølger i en fritidsbåt høres voldsomt ut. Man snakker da om over 10 meter fra bølgetopp til bølgedal.

Noen måler bølgehøyde fra topp til bunn https://www.uib.no/gfi/57920/bølger

har du kilde for din definisjon?

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler stort sett i kystnære strøk og setter stort sett en grense på ca 10 m/s før jeg går ut. Da vet jeg at både båt og mannskap fint tåler at det blir litt mer enn det er meldt, gjerne 14-15 m/s. Ellers imponert over hvor mye bedre seilbåten jeg nå har oppfører seg i mye vind og sjø kontra daycruiseren jeg hadde tidligere (på samme størrelse). 

Redigert av LAKA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå min andre Viksund Goldfish med komplett seilrigg. Ikke krysset de store hav, men turer fra Østlandet og sør i Sverige til Bergen. 
Båten ruller, og i år ligger mastene på land pga fullt vedlikehold, noe jeg savner veldig.

Krysset oslofjorden i det meste av vær i noen år, og uten seil er overfarten fryktelig masete.

 

Selv om båten ikke kantrer, bryter det noe sjø inn i brønnen hvis sjøen er krapp, og de enkle teakdørene slipper vann forbi spesielt til akterlugaren. Skapene klarer ikke å holde på inventaret uten oppgradering av låser, de løse putene til stuerommene havner over alt og må sikres før en begir seg ut i dårlig vær, og motorluka bør kunne festes i tilfelle toppen av masta går i vannet. Ved mye sjø og i gange mot sjøen velger jeg en skrå linje mot bølgene. De store vinduene kan jeg ikke tenke meg at tåler en skikkelig dukkert ned i en kraftig bølge, selv om oppdriften i Viksunden er meget god. Opplever også at farten og styringen opprettholdes bedre hvis jeg skrår inn mot bølgene i stedet for å gå rett mot. Roret er lite og trenger fart i vannet for å gi styring. Samme gjør jeg i medsjø.

 

Første Viksunden jeg hadde ble bestilt av en kar som bodde i den i åtte år mens han seilte Østersjøen på kryss og tvers. Der var hele riggen forsterket for å tåle brouch, som av han ble antatt for å være den største risikoen. Har aldri opplevd det, men med en mindre seilbåt jeg hadde, og den opplevelsen var såpass ubehagelig og brå at det holder med den ene gangen.


Med full seilføring ligger båten svært godt i vannet, og krenger lite sammenlignet med rene seilbåter. Den er ingen fartsmaskin, blir ikke særlig fart før vindmåleren bikker 6m/s og bærer fint full seilføring til 12 m/s litt avhengig av sjøen.

 

Skal en ha det litt behagelig for motor og uten seil, trenger Viksunden en motor på minst 80hk med den nedre propellinnstallasjonen( de ble av en eller annen grunn levert med to alternativer, hvor den øvre montasjen er helt ubrukelig). Da oppnår en marsjfart på minst 7-8 knop, og båten begynner å pløye gjennom sjøen.

 

Vet ikke riktig hvor store bølger jeg har testet båten i, men har nå seilt over fjorden her alene når fergene har innstilt sine avganger, så en 3-4 meter er det nok, og den blir ganske krapp og masete her utenfor Færder. Aldri opplevd båten som utrygg, eller at den har oppført seg annerledes enn forventet. Kun undertegnede som har følt seg vel liten og uskikket.

I år ble hele motorrommet tømt, motoren var ny, så tanker, slanger, el pluss alt annet ble fornyet. Seilgarderoben er også ny, så det er en gammel dame i forkledning. Planen er å dra oppover til Lofoten neste sommer.
 

Hvis jeg ikke husker helt feil, er skroget til Viksund Goldfish det mest solgte båtskroget i Norge. Rundt 5000 skrog er produsert, mest til fiskebåter i Afrika, Grønland, Svalbard og Norge. Det ble solgt en del lystbåter uten seilrigg, og kun 150 motorseilere. Resten er halvdekkere og yrkesbåter med et stort utvalg av dekks og styrhusløsninger. Ballasten er ca 800 kg matallrester (jernspon, bjelker++ fra industri) blandet med betong. Laminatet er gjennomgående tykt, men utsatt for osmose. 
 

Det er noen Goldfisher som har krysset Atlanteren og eies av Amerikanere, noen har gjennomført jordomseiling, og alt for mange forfaller. Jeg er nå eier nr to av min nåverende Goldfish. Med på kjøpet fulgte kjøpskontrakten fra 1974 hvor kjøpesummen den gang var 124 000,-
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...